ממליצים

יעל מהודר, יועצת ארגונית איגדה במאמר זה אוסף עצות שיסיעו לך בתהליך החיפוש ומציאת עבודה. 
15/09/2014

 

ההוראה הטובה ביותר היא להימנע מלחלק את העולם לקבוצות של בעדנו ונגדנו; חייבים להודות בזה, העולם שרוי בחוסר סדר מוחלט, ואיש סודנו היום יכול להתגלות מחר כמשתייך לקבוצת הנגדנו. ובכל זאת האם ניתן להכניס סדר בכל זה, ולו איזו חוקיות קטנה כדי להצליח למצוא את איש חסדנו שבזכות המלצתו נזכה במשרה שתמיד חלמנו עליה? להלן אוסף עצות שיסיעו לך במציאת עבודה. ועצה מספר אחת "נימנע מלחלק את העולם לשני סוגי אנשים". 
 
בחברות רבות, כאשר אנו רוצים לקבל מידע נוסף על מועמד, אחד הכלים שבו אנו משתמשים הוא פנייה לממליצים. המלצה לא טובה עלולה לפסול את מועמדותנו, והמלצה טובה לעומתה, יכולה לגרום למגייס לבחור דווקא בנו.
 
כיצד אם כן, כמועמדים, ננהג כדי לבחור ממליצים שיסייעו לתהליך הקבלה לעבודה?
1. זהירות. נבחור בזהירות את שמות הממליצים. נזכור שבידם הכוח לפתוח או לסגור לכם דלתות.
 
2. גילוי נאות. מועמדים רבים מצרפים את שמות הממליצים לקורות החיים שלהם. נימנע מכך. נמסור את שמות הממליצים רק לאחר שנתבקש במפורש. כך נהנה מבקרה על התהליך, נדע מתי מתכוונים ליצור קשר עם הממליצים שלנו, ונוכל להכין את הממליצים שלנו.
 
3. הקבוצה הראשונה. נבחר כמובן אנשים שמרוצים מאיתנו. מביניהם נכין רשימה של כחמישה אנשים, ונדאג שאחד מהם לפחות הוא מנהל קודם שלנו. נזכור שמגייסים מבררים בדרך כלל מהן יכולותינו כעובדים בעבודה הקודמת, ואת איכות הקשר שהיה לנו עם המנהל והארגון הקודמים. 
 
4. סוג הקשר: מבין הממליצים רצוי לבחור מנהלים לשעבר, לקוחות, ספקים וקולגות לעבודה. נביא בחשבון את הקשר בין סוג היחסים שלנו עם הממליץ, בין סוג המשרה העתידית, ובין השאלות שהממליץ יישָאֵל. ננסה להיכנס לראש של המגייס, ולחשוב אלה שאלות הוא ישאל את הממליצים שלנו. לדוגמה, אם אנו מיועדים לעבודה מול לקוחות, תהייה חשיבות מן הסתם לתשאל לקוחות קודמים שלנו על הקשר המשותף שלנו. אם עבודתנו אמורה להיות כרוכה בעבודה מול ספקים, צפוי שהם יהיו אלה שיישאלו עלינו וכיוצא באלה.
 
5. אל תתפסו עם המכנסים למטה: ישנם מועמדים שרושמים את שמות הממליצים שלהם, אבל שוכחים לצור עימם קשר מראש ולעדכן אותם על בחירתם כממליצים. ואז כאשר המגייס מתקשר אל הממליצים הם עלולים להיות מופתעים מעצם הפנייה אליהם, ובמקרה הטוב לספר מה שזכור להם - על החוזקים והחולשות. חשוב, אם כן, ליצור קשר מראש עם הממליצים ולהכין אותם שצפויות להם פניות טלפוניות מצד המגייס.
 
6. שיחת טלפון אחת: כיצד להכין אותם? עוד לפני שנפנה אנחנו או המגייס לממליצים נלמד על העבודה החדשה ועל היכולות והכישורים הנדרשים לה. לדוגמה, אם אנחנו מועמדים למשרת מנהל לקוחות בחברת תוכנה, סביר שנוסף על הידע הטכנולוגי נדרשים מאיתנו יכולת ניהול מעולה וכישורי תקשורת טובים. ניצור קשר עם הממליצים, ונספר להם על העבודה החדשה שמעניינת אותנו, ונתאר בפניהם בקצרה את חשיבות עבודה זו בעבורנו. נתאר במילים קצרות את מאפייני העבודה, ולאורם נזכיר כי היו לנו הצלחות משותפות בתחומים דומים כאשר עבדנו איתם ביחד. נזכור שאנו תלויים בהמלצה שלהם; חשוב להחדיר בממליץ מוטיבציה להמליץ עלינו. לכן נקפיד על אדיבותנו בשיחה, על נימוס ועל תודה מראש על הנכונות לסייע לנו. לסיכום, חשוב להחדיר בממליץ נכונות לסייע לנו, ולהכין לממליץ ידע מתאים כדי שיוכל לתאר בפני המגייס את היכולות הספציפיות שלנו שמתאימות למשרה המיועדת.
 
7. חסר כובע מתאים. מה לעשות אם הניסיון שצברתי אינו רלוונטי לתחום שאני מגיש אליו מועמדות?
נחשוב על נקודות הדמיון הקיימות בין העבודה העתידית לבין ניסיון העבר שלנו. גם אם אין דימיון בין  התחומים, תמיד נוכל למצוא כישורים ויכולות כלליים הרלוונטים לכל סוג משרה. לדוגמה, בכניסה לתחום מקצועי חדש, נכווין את ממליצינו לדבר על יכולת הלמידה ועל יכולת התפיסה המהירות שלנו וכדומה. אם עוד לא צברנו ניסיון בתפקיד ניהולי, ואנו מיועדים לתפקיד כזה, נזכיר ונכווין את הממליצים שידברו על כישורי התקשורת הטובים שלנו, על יכולתנו להלהיב ולארגן. אם אנו מיועדים לתפקיד בתחום המכירות, נכווין את הממליץ לתאר את החוזקים שלנו כמו יכולת שכנוע, שירותיות וכיוצא באלה. כאמור, מראש חשוב לזהות מהן הדרישות בעבודה העתידית, ולקשור אותן ליכולות שלנו מהעבר. 
 
8. "בזכות הרוח הנושבת בראשי". מה לעשות אם אין לי בכלל ממליצים טובים?
התשובה לשאלה זו משתנה בהתאם לנסיבות. נבדוק מדוע אין לנו ממליצים טובים. אם מצד אחד, הסיבה לכך היא חוסר ניסיון מקצועי- נחשוב על דמויות אחרות שליוו אותנו בשנים האחרונות, מכירים שלנו ושל יכולותינו שיכולים לתאר יכולות אלו. כמובן שיש לבחור דמויות שייחשבו כמקור סמכותי ומהימן. לדוגמה מרצה שלנו מהאוניברסיטה. אם מצד שני, הסיבה לכך היא כי עוד לא היו מרוצים מאיתנו במקומות עבודה שונים, מומלץ להיפגש עם אנשי מקצוע ולבחון איתם יחד מה בתקשורת שלנו עם מעסיקים הוביל מעסיקים קודמים לא להתמקד בחוזקות שלנו אלא בחולשותינו. במקביל, נחשוב על דמויות נוספות עמן קיימנו מפגש חיובי (ראה סעיף שלוש) ונציין אותן. כמוכן, ניצור קשר עם מנהלים קודמים שלנו - גם אם לא נבחרו על-ידינו כממליצים. ייתכן שהמגייסים יצרו עימם קשר על דעת עצמם, כדי לברר פרטים עלינו. נספר למנהלים אלה על הפקת הלקחים שעשינו בעקבות הביקורת שהועלתה כנגדנו. נתאר בפניהם את תהליך הלמידה שעשינו מאז כדי להשתפר, ונזכיר להם בעדינות את החוזקות שלנו. נדגיש בפניהם  כי אנו פונים כעת למשרות חדשות ושחשוב לנו לפתוח דף חדש כדי שנוכל לבטא את יכולתינו ואת יישום הלקחים שלנו. 
 
לסיכום, בתהליך מציאת ממליצים, ממש כשם שחשוב למצוא ממליץ טוב, חשוב אולי עוד יותר לעשות עבודת הכנה ולהכין את הקרקע לקבל את המלים החמות שאנו משתוקקים אליהן.