כפתור סגירה

כתבה בנושא הכנה לראיון עבודה: לא רק לישון טוב ולהגיע אופטימיים

למידה ולאיכות של ההכנה לקראת ראיון עבודה נודעת השפעה עצומה על מידת סיכויי ההצלחה. משום כך כדאי להשקיע בכמה פעולות הכנה לקראתו.
בפגישותיי הרבות עם אנשים הנמצאים בתהליך חיפוש עבודה, אני נוהגת לשאול אותם כיצד הם מתכוננים לקראת ראיון עבודה. לא אחת אני נענית בהבעת תמיהה, לעתים מלווה ב”מה זאת אומרת? אני דואג לישון טוב לפני ומשתדל להגיע אופטימי”. תשובות מסוג זה מאפיינות לרוב אנשים בתחילת דרכם המקצועית, אך גם אנשים בעלי מספר רב של שנות ניסיון תעסוקתי, אך ניסיון מועט בחיפוש עבודה אקטיבי. מדובר בחשיבה המעידה על תפיסה מוטעית לגבי מידת השליטה שיש בידינו כמרואיינים על הצלחתנו בראיון העבודה.
חשוב מאוד להבין, שיש לנו השפעה רבה על הצלחתנו בראיון עבודה. למידה ולאיכות של ההכנה לקראת ראיון עבודה נודעת השפעה עצומה על מידת הצלחתנו בראיון, על הרושם שניצור על המראיין ועל תחושת הביטחון העצמי והרוגע שנחוש ונקרין החוצה. משום כך כדאי להשקיע בכמה פעולות בסיסיות לקראת הראיון.
 
“מי הכלה?”: החברה המגייסת
בראש ובראשונה, חשוב לאסוף מידע רב ככל האפשר על החברה שמעוניינים להתקבל אליה. בדקו באינטרנט מהו המוצר שמפתחת החברה ובאיזו טכנולוגיה היא משתמשת. מידע זה עשוי לרמז על השאלות המקצועיות שתישאלו. בדקו מי אנשי המפתח בחברה: מי עומד בראשה, מי מנהל את המחלקה שבה אתם עתידים לעבוד ובבעלות מי החברה. מידע זה יסייע לכם להתאים את תשובותיכם לאופי החברה. זכרו תמיד, הפגנת בקיאות לגבי החברה בעת ראיון משדרת רצינות ומוטיבציה. היא מראה שאתם מגלים עניין מיוחד בחברה ושאתם יסודיים ומוכנים להשקיע מאמץ בעבודתכם.
 
מול מי תעמדו: המראיין
נסו, עד כמה שאפשר, לברר מראש מי יראיין אתכם. מידע זה אפשר להשיג מהאדם המזמן אתכם לראיון או מחברת ההשמה שקישרה בינכם לבין החברה המגייסת. לאחר שהשגתם את שמו של המראיין, נסו לאסוף מידע רב ככל האפשר על אודותיו. נסו, למשל, לבדוק אם קיים באינטרנט פרופיל שלו באחד מאתרי הרשתות החברתיות. לעתים תופתעו לגלות כי יש לכם תחומי עניין משותפים, חברים משותפים או ציוני דרך משותפים בקורות החיים. תחומי עניין משותפים יכולים לעזור בשבירת הקרח בתחילת השיחה, וחברים משותפים יכולים להמליץ עליכם (ואין כמו המלצה של אדם מוכר) או לחלופין להנחות אתכם לקראת הראיון. ולבסוף, אדם שלמד איתכם באותו מחזור בתיכון תמיד יחוש אליכם סוג של קרבה, אפילו אם לא נפגשתם מעולם. ככלל, הידיעה מראש מול מי תעמדו תפחית את תחושת אי-הוודאות ותסייע לכם להגיע לראיון רגועים ובטוחים יותר בעצמכם.
 
שיהיה בשעה טובה: הראיון 
עתה, משיש בידכם מידע מקיף על מקום העבודה ועל המראיין, נותר לכם להתכונן לראיון עצמו. ריאיונות עבודה מתחלקים לשני סוגים עיקריים: ריאיונות מקצועיים וריאיונות אישיותיים.
על פי רוב, הראיון הראשון שאליו תגיעו יהיה ראיון מקצועי, ובדרך-כלל יערוך אותו מי שעתיד להיות המנהל הישיר שלכם או בעל תפקיד מקביל בחברה. ריאיונות מקצועיים נועדו, בין היתר, לבחון אם המרואיין מצויד בידע ההולם את דרישות התפקיד. דרך אחת לבחון זאת היא שאלות על חומר מקצועי בסיסי הרלוונטי לתפקיד, כגון שאלות על שפות תכנות או על ידע מתמטי. לשאלות כאלו אפשר להתכונן על-ידי חזרה על סיכומים מקורסים רלוונטיים מהלימודים.
סוג נוסף של שאלות שמקובל לשאול בריאיונות עבודה הוא חידות היגיון. בדרך-כלל נתבקש לא רק לתת את הפתרון הסופי לחידה, אלא גם לפרט כיצד הגענו אליו. מטרתן של שאלות אלה היא לבחון את הדרך שבה אנו חושבים, את מידת היצירתיות שלנו ואת האופן שבו אנו מתמודדים עם בעיות. מכיוון שכך, גם אם איננו יודעים את התשובה, כדאי להציע פתרונות אופציונליים וכן למנות את יתרונותיהם וחסרונותיהם. כדי להיות מוכנים לסוג זה של שאלות, מומלץ לחפש באינטרנט דוגמאות לשאלות היגיון, או להתייעץ עם חברים לגבי חידות היגיון שנתקלו בהן בריאיונות עבודה קודמים.
דרך מעניינת נוספת לבחון את התאמתנו המקצועית לתפקיד תהיה בקשה לספר על הניסיון הרלוונטי שרכשנו. בשלב זה תתבקשו לתאר בפירוט פרויקטים שהשתתפתם בהם, אם במקום עבודה ואם במסגרת הלימודים. חשוב לשים לב, כי אף ששאלות מסוג זה הן השאלות ההוגנות ביותר שמראיין יכול לשאול, מרואיינים רבים נוטים ליפול בפח דווקא בשאלות אלו. הסיבה לכך היא הקושי שלנו להעריך עד כמה באמת אנו זוכרים לעומק דברים שעסקנו בהם. כך, גם מרואיינים בעלי זיכרון מצוין מוצאים עצמם מתקשים להסביר מה בדיוק עשו בפרויקט שעסקו בו חמש שנים קודם לכן, או אפילו בניסוח שאלת המחקר של עבודת התיזה שלהם. מצבים אלו מתסכלים במיוחד מכיוון שאין שום סיבה בעולם לא להצטיין בשלב זה ולהרשים את המראיין בתשובות קולחות ומעניינות, שהרי אלו נושאים שהיינו יודעים לספר עליהם בעיניים עצומות, לו רק זכרנו לעבור עליהם יום קודם…
כדי להימנע מתחושת תסכול זו, מומלץ לעיין בקורות החיים יום לפני הראיון, ולגבי כל תפקיד שעשינו לרשום (כן, לרשום!) מהם הפרויקטים שלקחנו בהם חלק, מה הייתה הבעיה שאותה היינו צריכים לפתור, מה היו האתגרים שעמם התמודדנו, מה היה הפתרון שהצענו, מה יתרונותיו ומה חסרונותיו. בדקו שאתם מסוגלים להסביר עד רמת עומק סבירה מה בדיוק כלל הפתרון. רמת העומק שאליה יש להגיע תלויה ברלוונטיות של הנושא לתפקיד שאליו אתם נבחנים. הכנה מסוג זה תבטיח לא רק שתדעו להסביר בפירוט מה עשיתם, אלא שגם תזכרו לציין בראיון את ההישגים המשמעותיים והמרשימים שלכם, ולא תמצאו את עצמכם מתעכבים שעה ארוכה בהסבר על פרויקט שלא צלח ויעורר שאלות לגבי היכולות שלכם.
הסוג השני של ריאיונות הוא ריאיונות אישיותיים. בניגוד לתפיסה הרווחת, הגורסת כי זהו חלק שקשה להתכונן אליו, חשוב להבין כי רוב הריאיונות האישיותיים כוללים, לפחות בחלקם, סט שאלות מוכר וידוע. סט זה יכלול, בווריאציות שונות, שאלות העוסקות בנקודות החוזק והחולשה של המרואיין, בשאיפות שלו להתפתחות בעתיד, במוטיבציות שלו, ממה הוא נהנה יותר בתפקידיו הקודמים וממה פחות, והאם הוא מעדיף עבודת צוות או עבודה עצמאית. האינטרנט מציע שפע של אתרים המדגימים שאלות אישיותיות נפוצות, אך הדבר העיקרי שחשוב לעשות הוא להכין תשובות בסיסיות לשאלות אלו מבעוד מועד. לכל שאלה יש להכין תשובה ודוגמאות. בקשו מחבר שישאל אתכם שאלות וראו איך אתם עונים עליהן בעל פה. הכנה זו חשובה מכיוון שהיא תסייע לנו ליצור את הרושם שאנו מעוניינים לשדר, תסייע בתחושת הביטחון בראיון ותכין אותנו מראש לדבר על נושאים שאיננו נוהגים לשוחח עליהם ביומיום.
עכשיו, ורק עכשיו, כשאנחנו מצוידים בידע על החברה, רעננים מבחינה מקצועית ונמצאים בפוקוס לגבי שאלות אישיותיות בסיסיות, אנו יודעים שלקחנו אחריות על מציאת מקום העבודה הבא שלנו. אל תשכחו ללכת לישון מוקדם ולקום אופטימיים, ותופתעו לגלות עד כמה שיפרתם את סיכוייכם להתקבל לעבודה על פני מועמדים אחרים.
 
לחיפוש משרות פנויות – לחץ כאן.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

מדריך לינקדאין למשתמש המתחיל – שני בסדרה

מדריך לינקדאין למשתמש המתחיל

שילוב סטודנטים בהייטק

סטודנטים? כך תשתלבו בעולם ההייטק

לא קל להיות סטודנטים ובמקביל לעבוד, אבל עבור אלה שלומדים מקצועות טכנולוגיים, זו ההזדמנות לפתח קריירה בהייטק, ולהרוויח שכר נאה

חמשיה צעדים לקריירה משגשגת

חולמים על קריירה משגשגת? חמישה צעדים בדרך לשנה טובה יותר

רוצים להצליח בהייטק: השנה תשקיעו במיתוג! כך תהפכו את השנה הקרובה לשחר של יום חדש, בחמישה צעדים (לא פשוטים ולא קלים, אבל בחיים צריך להתאמץ לפעמים).

המיתוסים על חיפוש עבודה בקיץ

מחכים לאחרי החגים? הגיע הזמן לנפץ את המיתוסים על חיפוש עבודה בקיץ

למרות הסברה הרווחת, השוק לא נכנס לקיפאון בחודשים החמים ביותר בשנה, החברות ממשיכות לגייס עובדים – וגם מחפשי העבודה לא נחים

יש 1,000 סיבות טובות לעזור לחברים!