כפתור סגירה

כתבה בנושא פיתוח קריירה כהרגל חיים

הקושי בפיתוח קריירה הוא קושי אמיתי של מחפשי עבודה, צוותים מקצועיים במרכזי תעסוקה, עובדים וארגונים. המלצות מעשיות להתמודדות עם החסמים שבדרך לתפקיד הבא

למי נוגע פיתוח קריירה

צוותים מקצועיים במרכזי תעסוקה –  צוותים מקצועיים במרכזים שתפקידם לעודד תעסוקה (מרכז צעירים, מוקד תעסוקה ועוד) מיומנים בהשמה לעבודה, אך לא תמיד בפיתוח קריירה.
הסיבות המרכזיות הן: חוסר ידע בביצוע לצד היעדר אמונה בלקוח (דורש העבודה) אשר התחיל לעבוד בעבודה פשוטה יחסית והצוות המקצועי אינו מאמין שהלקוח מסוגל להתפתח מקצועית לתפקיד “נחשב” יותר. חסמים אלה מצריכים ליווי והדרכה מקצועיים של הצוות המטפל.      
 
מחפש העבודה – ראשית, חובת האדם להתחיל לעבוד. משם יהיה לו קל יותר להתפתח, שכן כל אדם יודע שיותר קל לחפש עבודה כאשר עובדים מאשר לא עובדים. הביטחון העצמי, החשיפה לאנשים והחיכוך החברתי, כולם גבוהים יותר, ולצידם הסיכוי ליצירת הזדמנויות גבוה יותר.  
 
האדם העובד – לעיתים, ישנה תחושה שאם אנו עובדים הכול בסדר, אבל זו אשליה כי מדובר במקום נוח. אם לא נפעל, לא לקדם את עצמנו. לפיכך, האדם העובד נמצא בדיוק במקום ובזמן הנכון לפיתוח קריירה.    
 
הארגון המעסיק – כוח העבודה האנושי נשחק מעצם היותו אנושי. לפיכך, פיתוח קריירה של עובדים ומנהלים בארגון היא כלי רב עוצמה להשבחת ההון האנושי, הגברת המוטיבציה, היצירתיות. התפתחותם המקצועית של אנשי הארגון מעוררת חיים חדשים ומחזקת את ההזדהות עם מטרות הארגון.

מהו פיתוח קריירה

הוא מושג חמקמק וקשה להגדרה. בעבר היה נקרא המושג – קידום מקצועי. כיום, מדובר בזריעת זרעים ושליחת זרועות להרבה כיוונים על מנת שנוכל לתפוס את ההזדמנות הטובה ביותר שתגיע באמצעותה תפתח לנו דלת לתפקיד חדש מאתגר בארגון הנוכחי או בארגון אחר. לטעמי, הקושי המרכזי בהגדרת המושג הוא בהתייחסות לא נכונה היוצאת מנקודת מוצא שמדובר בחתירה למטרה מסומנת, כאשר נגיע אליה נדע שבצענו את פיתוח הקריירה שלנו. נקודת התייחסות זו מקשה על האופן שבו אנו מסבירים לעצמנו מהו המושג, ומייצרת חסם מרכזי בביצוע.
פיתוח קריירה כתהליך והרגל
לאור החסם המרכזי בביצוע, ההסתכלות הנכונה על פיתוח קריירה היא התבוננות במושג כעל תהליך. פיתוח קריירה אינו דבר שקורה פתאום, אתם יודעים שהגעתם והשגתם את המטרה. אלא מדובר בתהליך שקורה כל הזמן ויש להשקיע בו כחלק בלתי נפרד מהרגלי החיים. מכאן ניתן להבין שהתוצאות נמדדות בסרגל של אינצ’ים. כלומר, מדובר בצעדים קטנים שיוצרים את השינוי הגדול וזו מהמשעות התהליך.
כאשר אנו מדברים על הרגל חיים, הכוונה לדפוס התנהגות קבוע אותו אנו מבצעים על בסיס יומי. ממש כשם שקמנו בבוקר וצחצחנו שיניים, כך נעסוק גם בפיתוח הקריירה שלנו. יש הרגלים טובים ויש הרגלים רעים. כאן מדובר ביצירת הרגל חיים חדש שלא היה קודם, ועתה אנו פועלים ליצירתו.
 
איך מייצרים הרגל
בני האדם הם חיות של הרגלים. אם תתבוננו בחייכם, תראו שאתם מחזיקים בלא מעט הרגלים שלעיתים לא ברור לכם מדוע אתם עושים, או ממי למדתם אותם. מה שבטוח הוא שלמדתם אותם היכן שהוא וכעת ההרגל הפך להיות חלק מסדר היום שלכם ולא תמיד יש קשר בין ההרגל להסבר רציונאלי. לדוגמא: נניח ואתם רגילים לשתות קפה בבוקר. שאלתם את עצמכם למה? כי זה בריא? כי זה ממריץ? כי זה טעים? כי כולם שותים? ואולי כי אתם פשוט רגילים ו”קשה” לכם בלי זה?
ליצירת הרגל יש נוסחא: מחשבה –> מעשה –> הרגל –> אופי –> מטרה.
תחילתו של כל הרגל בראש. יתכן וראינו מישהו אחר נוהג כך, קראנו שזה כדאי. כלומר, נחשפנו להרגל בדרך זו או אחרת וניסינו אותו. לאחר שניסינו, ייתכן וראינו שמדובר בהתנהגות חיובית. המשכנו עד שההרגל הוטמע בנו, הפך להרגל ראשון בסדרת הרגלי החיים שלנו, חלק ממי שאנחנו ומהאופי שלנו. אם ההרגל הוטמע בנו, סיכוי גדול שיש לנו רווח מההשקעה ובכך אנו מקדמים מטרה מסוימת שלנו. נוחות, כיף, סטאטוס חברתי, קידום מטרות לטווח ארוך ועוד.
אולם, לא תמיד ההרגל נעים ונוח, כדוגמת פיתוח קריירה. שהרי, למי יש כוח וסבלנו להשקיע כל יום מחשבות על העתיד.
הפתרון לקושי הטמעת התנהגות בתנאי חוסר נוחות טמון בהתמדה. בצעו את ההתנהגות למשך 28 יום (ללא ויתורים) ותקבלו תוצאות שלא ראיתם שנים ארוכות, אותן אל תייחסו למזל, שכן הזעתם עליהן בכבוד והן לגמרי שלכם ובזכותכם.

מהו הרגל פיתוח קריירה

פיתוח קריירה הוא לא אחר משיווק עצמי. אני מניח שפתאום הדברים נראים יותר ברורים, לא? הכוונה בשיווק עצמי היא היכולת לדווח על הישגינו, מטרותינו ושאיפותינו בכל מפגש חברתי ומקצועי. הזדמנויות קיימות בעולם לכל אדם כל הזמן, אך לא כל אדם בשל די הצורך על מנת שיוכל לזהות את הדלת הנפתחת לו. כאשר דלת נפתחת לנו, עלינו פשוט להיכנס. לעיתים, אנו לא רואים את הדלת ולעיתים נכנסים בה, אך לא יודעים מה לעשות משתי סיבות מרכזיות: חוסר אמונה עצמית וחוסר ידע. שתי הסיבות קשורות זו בזו, היות וככל שאנו נחשפים לידע רב יותר על העולם סביבנו, גדלות ההתנסויות שלנו בהתאם ואיתן גם האמונה שלנו ביכולותינו.
הידע החסר לנו היא ההבנה שבעולם העבודה של היום, אנו אנשי השיווק של עצמנו בכל מקום וכל הזמן. על מנת שנבין מהו שיווק עצמי, חשבו מה יש באנשים בהם פגשתם ונעים לכם לשוחח איתם? יש בהם תכונות מאוד פשוטות: התלהבות, חום אנושי, חיוך, חיוביות. בואו נקרא לכל התכונות הללו – חיוניות. אותו אדם שפגשתם, הראה חיוניות לעולם. כלומר, שידר שעושה משהו טוב לעולם, מרגיש מחובר לעשייה שלו, הערכה עצמית, והיכולת לספר על כוונות העתיד. יתכן כי פחות תזכרו מה סיפר, אבל בטוח תזכרו מה גרם לכם להרגיש. אותו אדם גרם לכם להרגיש טוב, ואתם תזכרו אותו בעוצמה ובאופן חיובי.

כלים לשיווק עצמי

נאום מעלית (Elevator Speech) – היכולת שלנו להסביר מה אנו עושים ומהן כוונותינו לעתיד בפרק זמן של 30 שניות בלבד. על זה צריך להתאמן ולכך אקדיש מאמר שלם.
חיפוש משמעות ומטרה- נניח ומאבטח בכניסה לקניון נשאל לתפקידו, יכול להשיב שכל היום יושב משועמם ומבויש בכניסה לקניון, כל האנשים מביטים בו כמסכן והוא עובד בזה כי אין לו ברירה. מצד שני, אותו מאבטח יכול להשיב שתפקידו הוא הרתעת מפגעים ושמירה על חיי מאות אנשים ביום הנכנסים לקניון. הוא גם יכול לשאול: חשבתם מה עלול לקרות אם לא אבדוק כל אדם בתשומת הלב הראויה?
שיחה יזומה עם אחרים- אנשים אוהבים שמתעניינים בהם ואומרים את שמם. צרו שיחה עם אחרים ולאחר שיספרו לכם על עצמם, ספרו להם אתם על עצמכם. אינכם יכולים לדעת איזו רשת של קשרים מסתתרת מאחורי אותו אדם.
הצהרת כוונות- בשיחה עם אחרים, הקפידו תמיד לחזור עת כוונותיכם לעתיד. הסתכלו על הדבר כתיאום ציפיות וזריעת זרעים לעתיד.

למאמרים נוספים על חיפוש עבודה וניהול קריירה – לחצו כאן

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

מדריך לינקדאין למשתמש המתחיל

מדריך לינקדאין למשתמש המתחיל – שני בסדרה

שילוב סטודנטים בהייטק

סטודנטים? כך תשתלבו בעולם ההייטק

לא קל להיות סטודנטים ובמקביל לעבוד, אבל עבור אלה שלומדים מקצועות טכנולוגיים, זו ההזדמנות לפתח קריירה בהייטק, ולהרוויח שכר נאה

חמשיה צעדים לקריירה משגשגת

חולמים על קריירה משגשגת? חמישה צעדים בדרך לשנה טובה יותר

רוצים להצליח בהייטק: השנה תשקיעו במיתוג! כך תהפכו את השנה הקרובה לשחר של יום חדש, בחמישה צעדים (לא פשוטים ולא קלים, אבל בחיים צריך להתאמץ לפעמים).

המיתוסים על חיפוש עבודה בקיץ

מחכים לאחרי החגים? הגיע הזמן לנפץ את המיתוסים על חיפוש עבודה בקיץ

למרות הסברה הרווחת, השוק לא נכנס לקיפאון בחודשים החמים ביותר בשנה, החברות ממשיכות לגייס עובדים – וגם מחפשי העבודה לא נחים

יש 1,000 סיבות טובות לעזור לחברים!