האפשרות לעבוד מהבית הפכה, כך נדמה, למעין נורמה בשוק העבודה המודרני – בדגש על עולם ההייטק – או לכל הפחות אופציה מעניינת נוספת שעומדת לרשות העובד והמעסיק. אבל, עד כמה מדובר בתופעה נרחבת? האם ניתן להסביר כיוזמה נקודתית של חברות מסוימות בלבד, או משהו שמקיף את ענף ההייטק כולו? חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה להייטק וביוטק, החליטה לבחון את העניין לעומק.
בשבועות האחרונים ערכה החברה סקר ראשון מסוגו, בהשתתפות כ-200 מנהלים בכירים ומנהלי משאבי אנוש, אשר הוקדש כל כולו לעניין העבודה מהבית. זאת, במטרה לנתח את מאפייני התופעה בישראל בצורה המקיפה ביותר. בסקר השתתפו חברות הייטק ישראליות, חברות הזנק (סטארט-אפים) ומרכזי פיתוח בינלאומיים מסקטורים שונים בתעשייה: תוכנה, חומרה, אינטרנט, תקשורת, ביוטק ועוד. קהל המשיבים נלקח ממאגר הלקוחות הרחב של חברת אתוסיה.
מה ניתן ללמוד מהסקר?
הנתון הבולט הראשון מצביע על היקף התופעה: 58% מהחברות אשר השתתפו בסקר, מתירות לעובדים לבצע את עבודתם מהבית, כחלק ממדיניות ברורה של החברה. “ההערכה היא שנתונים אלו הם רק תחילת המגמה”, אומר עדי עירוני, מנהל חטיבת הגיוס באתוסיה. “אחוז זה צפוי לגדול באופן משמעותי בשנים הקרובות, עם כניסתם למעגל העבודה של בני דור ה-Y – דור אשר נולד אל תוך המהפכה הטכנולוגית, ועבורו העבודה מהבית היא כנראה הטבעית ביותר”.
על פי תוצאות הסקר, ענף הביוטק הוא המוביל מבחינה זו, כאשר 67% מהחברות בו הצהירו כי הן מאפשרות עבודה מהבית. מהסקר עולה עוד כי כ-41% מעובדי הביוטק בוחרים להשתמש באפשרות זו – הנתון הגבוה ביותר בסקר. סקטור נוסף אשר ‘מצטיין’ בעניין זה הוא ענף התקשורת, בו 61% מהחברות מאפשרות עבודה מהבית, וכ-19% מהעובדים אכן עושים זאת. את הרשימה סוגר ענף החומרה, בו רק 38% מהחברות מאפשרות עבודה מהבית, והיקף העובדים שבוחרים לעשות זאת הוא רק מעט יותר מ-15%.
גם בהסתכלות ממוקדת יותר, אל המחלקות הפנימיות של חברות הייטק, ניתן לדלות פרטים מעניינים. מן הנתונים הללו עולה כי בתחום פיתוח התוכנה, מודל העבודה מהבית שכיח מאוד (בכ-30% מהחברות), ובתחום השיווק והמכירות ניתנת האפשרות בכ-23% מן החברות. כ-14% מחברות השיווק שמשתתפות בסקר, מאפשרות גם לעובדיהן הבכירים לעבוד מהבית. “חשוב לזכור כי בעולם השיווק והמכירות מגויסים מראש עובדים עצמאיים מאוד, המורגלים בעבודה מחוץ למשרד”, אומר עירוני, “ועל כן הנתון אינו מפתיע ואף אמור לגדול בעתיד”.
לעומת אלו, בתחום משאבי האנוש (6%), התפעול (5%) והכספים (4%), התופעה הזו כמעט ולא קיימת. לדברי עירוני, גם הנתונים הללו נובעים מעצם אופיין של המשרות המדוברות: “בתפקידים אלו נחשפים העובדים לחומרים רגישים, לדו”חות פנים-ארגוניים ולחומרים מסווגים אחרים. כל הוצאה שלהם מן הארגון מהווה סיכון ולכן, אך טבעי שבתפקידים אלו לא תתאפשר כמעט עבודה מהבית”.
שביעות רצון מקיר לקיר
אחת השאלות המרכזיות בנוגע לתופעת העבודה מהבית, היא עד כמה יהיו מרוצים מכך העובדים ויותר מזה – עד כמה המעסיקים ימצאו בה תועלת. תוצאות הסקר מעידות בצורה הברורה ביותר כי מדובר בתופעה שנתפסת באור חיובי, הן בקרב העובדים והן בקרב המעסיקים. “זהו מקרה קלאסי של win-win situation במקום העבודה”, אומר מנכ”ל אתוסיה, אייל סולומון. “המהלך מיטיב עם שני הצדדים, הן עם העובד והן עם הארגון אשר מאפשר עבודה מהבית, ואף מסייע בשימורו של העובד – היות והמהלך נתפס כהטבה משמעותית”.
ואלו הנתונים: 87% מהנשאלים – מנהלים בכירים ומנהלי משאבי אנוש, להזכירכם – העידו כי השדרה הניהולית בחברה מרוצה מתפוקתם של העובדים מהבית. מתוכם, 25% העידו כי כל מנהלי החברה, ללא יוצא מן הכלל, מרוצים מיעילותם של עובדים אלו. בסקטור התקשורת נרשמה שביעות הרצון הגבוהה ביותר בקרב המעסיקים, כ-94%. 2% בלבד מכלל הנשאלים בסקר העידו כי כל מנהלי החברה אינם מרוצים מהתוצאות של העובדים מהבית.
הגישה החיובית מתבטאת גם בראייה לעתיד: רק 11% מהמשיבים הצהירו כי הם צפויים להקטין את נפח העבודה מהבית בחברה שלהם, ואילו אחוז בודד הודיע כי יבטל לחלוטין את האפשרות הזו. 85% העידו כי ישאירו את נפח העבודה מהבית כפי שהוא כיום ו-3% מתכוונים בעתיד הקרוב להרחיב את היקפה.
בקרב העובדים, המצב טוב אף יותר: 96% מהמנהלים אשר מאפשרים עבודה מהבית העידו כי עובדיהם מרוצים מכך שניתנת להם אפשרות זו ו-68% מהם – נתון מרשים לכל הדעות – טענו כי כלל העובדים מרוצים מהעניין. רק 4% מהמשיבים העידו על חוסר שביעות רצון בקרב העובדים בנוגע לאפשרות לעבוד מהבית. אלו נתונים הגיוניים למדי, בהתחשב בעובדה אותה ציינו קודם לכן, לפיה מהלך כזה נתפס בעיני העובד כהטבה משמעותית וכמחווה של רצון טוב מצד המעסיק.
תופעה חדשה – שתופסת תאוצה
כל בר דעת יקבע, גם מבלי לשאול מנהל חברה כזה או אחר, כי תופעת העבודה מהבית היא תופעה חדשה בנוף התעסוקתי הישראלי. ברוב החברות בשוק המקומי, התופעה קיימת מספר שנים מועט מאוד, בעוד בחו”ל – ובעיקר בארה”ב – התופעה נפוצה שנים קודם לכן. בישראל התופעה החלה להרים ראשה מעט באיחור, יחסית לכלל העולם המפותח ורק בשנים האחרונות היא מתחילה ‘לסגור פערים’ לעומת המדינות הללו.
נתוני הסקר ממחישים זאת בצורה ברורה: רוב החברות המשתתפות (41%) העידו כי הפכו את העבודה מהבית לאופציה מקובלת לפני חמש שנים לכל היותר, וחלקן אף לפני כשנתיים בסך הכל. יוצאות מן הכלל בעניין זה הן חברות התקשורת, אשר 41% מהן התחילו בנוהל זה כבר לפני יותר מחמש שנים.
לעומת זאת, בקרב חברות האינטרנט התופעה כלל לא הייתה קיימת לפני יותר מחמש שנים, אם כי בשנה האחרונה 36% מהחברות בתחום החלו לאפשר לעובדיהן לעבוד מהבית. “ניתן להסביר את הנתון הזה בעלייה הגדולה שחלה בביקוש לעובדי מקצועות האינטרנט בשנים האחרונות, ובתחרות העקשנית על כל עובד”, אומר עירוני. “כחלק מהתחרות בין החברות, החלו רבות מהן לאפשר גמישות תעסוקתית לעובדים”.
עניין התחרות בין החברות נוגע למעשה לכלל החברות בעולם ההייטק, אשר רבות מהן נמצאות בתחרות קשה ובחיפוש תמידי אחר הטאלנטים הגדולים. “בשוק בו הכוח נמצא בידי העובדים המקצועיים, העבודה מהבית היא עוד כלי, כנראה לא מבוטל בחשיבותו, המסייע בגיוס עובדים חדשים ובשימור הוותיקים”, מסביר עירוני.
מה מביא חברה להחליט כי היא מאפשרת עבודה מהבית?
אמנם מדובר בתופעה אשר הולכת ומתפשטת בהתמדה, אך בכל זאת, גם היום חברה אשר מחליטה לאפשר עבודה מהבית עושה זאת מסיבות ספציפיות. כמעט תמיד ישנו טריגר או זרז אשר מביא את ראשי החברה להניח את האופציה הזו על השולחן ולאפשר לעובדים לבחור האם להגיע למשרד או לבצע את המוטל עליהם מהבית.
בניגוד למה שחושבים רבים, השיקול הכלכלי (מבחינת החברה) הוא משני ביותר: 7% בלבד מהמשיבים הצהירו כי איפשרו או יאפשרו לעובדיהם לעבוד מהבית מתוך ניסיון לחסוך בעלויות. הרוב המכריע של החברות החליטו על הצעד בעקבות בקשתו של עובד או קבוצת עובדים, וכרבע מהחברות טענו כי איפשרו זאת משום שנוכחות העובדים במשרד אינה הכרחית.
23% מהמשיבים הצהירו כי השיקול אשר הוביל אותם לאפשר עבודה מהבית, הוא ריחוקו של העובד ממקום עבודתו. כאן כדאי לציין גם את החברות אשר מעסיקות עובדים בחו”ל: כמחצית מהן מאפשרות עבודה מהבית, כאשר תחום התקשורת הוא המוביל בעניין זה (עם 59% מהחברות) ותחום האינטרנט סוגר את הרשימה, עם 31% בלבד.
לסיכום, נתוני הסקר מראים בצורה חד משמעית כי תופעת העבודה מהבית הולכת ומתפשטת בהתמדה. כוונת הרוב המכריע של החברות להשאיר את המצב על כנו, והעובדה לפיה כרבע מהמשתתפים בסקר החלו ביוזמה רק בשנה האחרונה, מעידות על כך שמדובר בתופעה צומחת. בשנים הקרובות, כך מסתמן, יותר ויותר עובדים יבחרו לעבוד מביתם החם, לבושים בפיג’מה ושרועים על הכורסא הנוחה. על פי הדרך בה מקבל שוק העבודה את התופעה הזו עד כה, כל הצדדים ייצאו נשכרים מכך.
על יחידת המחקר של אתוסיה
המידע נאסף על ידי יחידת המחקר של חברת אתוסיה. יחידת המחקר של אתוסיה עוקבת אחר מגמות בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון, ועורכת באופן קבוע סקרי שכר בענפי ההייטק והביוטק. איסוף המידע וניתוחו הם אחד מתחומי הפעילות המאפיינים את גישתה הייחודית של אתוסיה בתחומי משאבי האנוש, ההשמה בכלל וניהול הקריירה בפרט. אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי האנוש ומציעה פתרונות איוש רחבים המבוססים על גישה ממוקדת-אנוש, על ידע מקצועי רחב ועל הבנה עסקית של הענפים הרלוונטיים.