כפתור סגירה

כתבה בנושא הנדסת מכונות בשוק העבודה – על הדרך למשרה הראשונה, קריירה ותפקידים מבוקשים

חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק, התעמקה בשאלת עתידם של בוגרי המסלולים להנדסת מכונות, וחזרה עם שלל תשובות מעניינות.

את הנדסת המכונות אפשר להגדיר כאם כל מקצועות ההנדסה. זהו התחום בו פותחו והומצאו לראשונה מכונות, מנועים, רובוטים ותהליכים מכאניים, כבר לפני יותר מ-200 שנים – אלו אשר הניחו את התשתית לפיתוח הטכנולוגי המדהים לו אנחנו עדים כיום. הפיתוח הטכנולוגי האדיר מבטיח, גם מאות שנים אחרי ‘לידתו’ של המקצוע, שלל אפשרויות תעסוקתיות למהנדסי מכונות, מתחילים כוותיקים.

חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק, התעמקה בשאלת עתידם של בוגרי המסלולים להנדסת מכונות, וחזרה עם שלל תשובות מעניינות.

על לימודי הנדסת מכונות:

מסלולי הלימוד האקדמיים בהנדסת מכונות משקפים יותר מכל את העוצמה ואת עושר הנושאים שבהם עוסק כיום המקצוע החשוב הזה. אם בעבר סבל התחום מתדמית אפורה מאוד – בייחוד בהשוואה לתעשיות ההייטק – הרי שהיום הוא זוכה לביקוש רב, שהולך וגדל בהתמדה, בהתאם למגוון התחומים בהם הוא נוגע נכון להיום.

מהנדס המכונות הוא איש המקצוע אשר על תוצרתו מתבססת התעשייה כולה, על שלל גווניה וענפיה. בין אם זהו מפעל לתעשייה כבדה, חברה מעולם הרפואה, חברת הייטק המייצרת רכיבים לעולם המחשבים, מפעל לייצור כלי רכב או גוף השייך לתעשייה הביטחונית – כל אחד מאלו זקוק למהנדס מכונות מנוסה.

הנדסה גרעינית, תורת החומרים, הנדסת סביבה, רובוטיקה, ביו-מכאניקה, הנדסה ימית, תרמודינאמיקה, מכניקת המוצק ועוד שלל מושגים הנדסיים מרתקים ומורכבים, יהיו חלק מהותי ממסלול הלימודים של מהנדס המכונות העתידי – נושאים אשר יהפכו אותו בסופו של יום למומחה בתחומו. כזה שאחריו מחפשים לא מעט גורמים בעולם הטכנולוגי שלנו.

מהנדס מכונות? שוק העבודה מחכה לך:

כאמור, למהנדסי המכונות ביקוש גדול כיום בשוק העבודה, הישראלי והעולמי. העובדה לפיה כמעט כל תהליך ותחום מתבססים כיום על מכונות ומכניקה, הופכים את אנשי המקצוע המומחים בתחום לסחורה חמה במיוחד.

למהנדסי המכונות, כך נדמה, דרך סלולה אל התפקידים הבכירים בתעשייה: המהנדס המתחיל ימצא עצמו לרוב בתפקידים הפשוטים יותר, בהם הוא צפוי להרוויח כ-8,000 ₪ בחודש בממוצע. גם תפקידים אלו הם תפקידי הייטק לכל דבר ועניין, אך שמורים למהנדסים המתחילים, המחזיקים בניסיון מקצועי מועט יחסית.

אבל, לאחר מספר שנים של צבירת ניסיון, יעבור לרוב המהנדס לתפקידי ראש צוות מהנדסים, מנהל מוצר ואף מנהל פרוייקטים. בתפקידים אלו הוא יעסוק, באופן טבעי, בתהליכים גדולים יותר, יפקח על עבודות מקיפות יותר ובהתאם, יזכה למשכורות שנעות בין 15 אלף ₪ ל-30 אלף ₪. זו כמובן לא סופה של הדרך: מהנדסי מכונות רבים מתמנים לאחר שנים של ניסיון בתחום למנהלי מפעלים גדולים, וזוכים למשכורות מהגבוהות במשק.

המחסור במהנדסים יכול לשחק לטובתך:

בשנים האחרונות, שוק העבודה הישראלי משווע לידיים עובדות חדשות – ידיהם של מומחים בתחומים שונים. למעשה, ישנו כיום מחסור של עשרות אלפי מהנדסים בתחומים שונים, וביניהם לא מעט מהנדסי מכונות.

הסקטור בו חסרות ידיים עובדות ומקצועיות יותר מכל, הוא מוסדות המדינה. אחת הסיבות לכך היא כמובן השכר: המשכורות המוצעות במסגרת מכרזים שמפרסמת נציבות שירות המדינה זה נמוכות בהרבה מאלו שבמגזר הפרטי (עד כדי הבדלים של 50% בגובה השכר). רבים מהמהנדסים מעדיפים, באופן טבעי, לפנות לסקטור שמציע להם משכורות גבוהות ותנאים טובים יותר.

אבל, עבור המהנדס המתחיל זו יכולה להיות דווקא הזדמנות טובה לפתיחה ראויה של הקריירה בתחום. המחסור במהנדסי מכונות במגזר הציבורי פותח עבור המהנדסים המתחילים חלון הזדמנויות נפלא לצבירת ניסיון ולכניסה לתחום. אמנם מדובר במשכורות נמוכות יותר, אך תנאי הקבלה יהיו לעיתים גמישים יותר ובתור משרה ראשונה – זו בהחלט יכולה להיות אופציה טובה. בהמשך הדרך, הוותק של המהנדס ישחק לטובתו באופן משמעותי, משום שבקרב עובדי המדינה לנתון זה השפעה גבוה מאוד על השכר.

למצוא עבודה בקלות – גם אחרי גיל 45:

יתרון חשוב נוסף ממנו נהנים מהנדסי המכונות הוא החשיבות של הניסיון המקצועי. אם ברוב הענפים, הגיל יכול להוות חיסרון גדול (לא מעט אנשים בגיל 45 ומעלה מתקשים מאוד למצוא עבודה חדשה) כיום, הרי שבהנדסת המכונות הניסיון נחשב לאחד היתרונות הגדולים ביותר שיכול להציע המועמד.

הרוב המכריע של הגופים אשר זקוקים למהנדסי מכונות, יקבלו בברכה כאלו בעלי ניסיון עשיר – גם אם הם נחשבים מבוגרים ביחס לממוצע הגילאים בשוק העבודה. הניסיון הזה הוא תעודת הביטוח של המעסיק והנתון אשר מצביע יותר מכל על כישוריו, יכולותיו ומקצועיותו של העובד. מהנדס מכונות מבוגר הוא, לרוב, מהנדס מכונות איכותי ואחראי, שלא יתקשה למצוא עצמו במשרה חדשה, תוך זמן קצר מאוד יחסית.

  

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם