כפתור סגירה

כתבה בנושא זרקור ביוטכנולוגי על חברת אבוג’ן – evogene

מחלקת המחקר של אתוסיה מתמקדת בחברת הביוטק אבוג’ן Evogene.

תעודת זהות:

שם: אבוג’ן (evogene)

תחום: ביוטק

מיקום: רחובות, ישראל

שנת הקמה: 2002

מספר עובדים: כ-190

ענף החקלאות בישראל ובעולם ניצב בשנים האחרונות בפני אתגר: כיצד להגדיל את התפוקה ולהפחית את ההוצאות, כך שאוכלוסיית העולם ההולכת וגדלה תזכה לסחורות חקלאיות בכמות מספקת ובמחיר הוגן. המענה הטוב ביותר לאתגר זה טמון ביכולותיהן של חברות ביוטק לשפר ולהשביח את תכונותיהם של הצמחים. זהו אחד מהתחומים בהם מתרכזת חברת הביוטק הישראלית אבוג’ן (evogene), בה בחרה חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק וביוטק, להתמקד הפעם.

פוטנציאל אדיר ופעילות בלתי נגמרת

חברת אבוג’ן נוסדה בשנת 2002. משרדיה נמצאים ברחובות והיא מחזיקה בבעלותה כמה וכמה חממות למחקר ולפיתוח.

החברה מתרכזת בכמה מישורים בתחום החקלאות והצמחים, וביניהם השבחת צמחים, פיתוח זרעים למטרת הפקת ביו-דיזלים, פיתוח צמחים בעלי ‘מערכת חיסונית’ חזקה ועוד. בכל אחד מהתחומים הללו החברה כבר נמצאת בשלבים מתקדמים ובחלקם היא אף החלה בשיתופי פעולה שונים לבחינת המוצרים ומידת יעילותם.

בפועל, החברה מנסה להגות פתרונות יצירתיים לתחום החקלאות – כאלו אשר יגבירו את היבול מבלי להשקיע יותר בהשקייתם ובדישונם, לדוגמא; היא פועלת מול חברות זרעים במטרה לפתח צמחים חסינים למחלות שונות; והיא מציעה תחליפי דלק שמקורם בצומח, להפחתת זיהום האוויר ולהפחתת מחירי הדלקים בעולם.

כך, אבוג’ן חתמה באחרונה על המשך ההסכם מול חברת DuPont Pioneer, במסגרתו היא מפתחת צמחי סויה חסינים למחלת החילדון, אשר נחשבת לנגע חמור ביבול החשוב הזה. היא אף פיתחה זן מסוים של בננות, מושבח גנטית כמובן, אשר נמצא עמיד בפני מחלת הסיגטוקה השחורה. בנוסף, היא מפתחת ביו-דיזל אשר מופק משמן הקיקיון ונמצא מתאים כתחליף לדלקים סילוניים.

אלו רק כמה דוגמאות לפעילותה של החברה, אשר הולכת ומתפתחת בהתמדה. כדי להבין את סדרי הגודל של הדברים ואת הפוטנציאל הגלום בפעילות זו נציין כי שוק קוטלי העשבים (אליו גם כן נכנסה אבוג’ן בשנים האחרונות) מגלגל מידי שנה 20 מיליארד דולרים לבדו, בכל רחבי העולם.

ביצועים מרשימים בבורסה – עם הפנים לניו יורק

אחד הסממנים הטובים ביותר להצלחה של חברה הוא כמובן ‘התנהגותה הבורסאית’. חברת אבוג’ן נסחרת בשלושה מדדים בבורסה בתל אביב – ת”א 100, בלו-טק 50 וביומד. בין 2007, שנת הנפקתה בבורסה, לבין שנת 2012, צמחה המנייה ב-237%, עד לשווי חברה של 627 מיליון שקלים. נכון לכתיבת שורות אלו, שווי החברה עומד על 1.1 מיליארד שקלים – צמיחה בלתי פוסקת במשך שש שנים.

רוב מניות החברה (81%) נמצא בבעלות הציבור, כך שלמעשה אין לחברה בעל שליטה עיקרי. מנכ”ל אבוג’ן הוא עופר חביב, ואילו יו”ר הדירקטוריון – מרטין גרסטל.

ממש בימים אלו, לקראת סוף שנת 2013, מתכוננת החברה לקראת הנפקה בוול סטריט, הבורסה לניירות ערך אשר ממוקמת בניו יורק. לקראת סוף ספטמבר הגישה החברה תשקיף לבורסה האמריקנית, כאשר בכוונתה לגייס f-80 מיליון דולרים במסגרת מהלך זה – שאמור לבסס עוד יותר את מעמדה היציב בשוק.

לכך אפשר לצרף גם את המלצתו של בית ההשקעות הלמן-אלדובי לקניית מניית אבוג’ן במאי 2013 – המלצה אשר הקפיצה את המנייה ב-77% תוך חמישה חודשים.

צומת דרכים חשוב בדרך להפיכה למעצמה

כל הסימנים מראים כי חברת אבוג’ן נמצאת בדרך להפוך למעצמה בתחומה. עם זאת, גם אנשי החברה יודעים שהדרך לשם עוד ארוכה ורצופת אתגרים. המהלך שבסיומו אמורה החברה להצטרף לבורסה בניו יורק, הוא חלק מהראייה העתידית של החברה ומתהליך הבשלתה לחברה גדולה ומשמעותית.

הנתונים האחרונים שפרסמה החברה לציבור, הצביעו על מגמה שלילית מסוימת. ההפסד התפעולי של החברה הסתכם בחצייה הראשון של 2013 בקצת יותר משני מיליון דולרים וברבעון השני של השנה לבדו – בכ-1.6 מיליון. יתרת המזומנים של החברה ביוני 2013 הייתה 50.5 מיליון דולרים – וכל הנתונים הללו מצביעים על מגמה שלילית בהשוואה לנתונים של התקופה המקבילה בשנת 2012.

עם זאת, חשוב לזכור שהחברה נמצאת בתקופה זו בצומת דרכים משמעותי. השקעתה במחקר ופיתוח גדלה מאוד לאורך השנה וזו אחת הסיבות לנתונים השליליים הנקודתיים. על פי כל הסימנים, זו ירידה לצורך עלייה. בשנים הקרובות אנו צפויים לשמוע על כמה וכמה פיתוחים של החברה שיחלו את דרכם המסחרית בצורה רשמית ויחוללו, כך מקוים כולם, שינוי של ממש בחקלאות העולמית.

למשרות ביוטק לחצו כאן

למאמרים נוספים על תעשיות ההייטק, ביוטק וקלינטק מאת יחידת המחקר של  חברת השמה בהייטק אתוסיה – לחצו כאן.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

תעשיית המכשור הרפואי – ענף בצמיחה

תעשיית המכשור הרפואי נחשבת כיום לתחום בעל פוטנציאל אדיר לצמיחה וגדילה בלתי פוסקת, בין היתר משום היותה חלק מענף הביוטק המתפתח. תחום זה קיבל דחיפה משמעותית באמצע העשור הראשון של שנות האלפיים וכעת נדמה כי הוא מתייצב, משיל את המשקל המיותר ובעיקר מתבגר – לקראת הפיכתו לפרי המבוקש ביותר בעולם ההייטק כולו. חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק, מעניקה לכם הצצה נרחבת אל מה שעשוי להיות העתיד הטכנולוגי של כולנו.

שוק הביוטק הישראלי – חזית המחקר העולמי או אי יציבות עסקית?

נראה כי שוק הביוטק הישראלי יהפוך בשנים הקרובות לראש החץ של תעשיית ההייטק הישראלית. יחד עם זאת, מדובר בשוק שסובל מקשיים עסקיים שנעוצים, ככל הנראה, בגורם האנושי, ובעובדה שאנשי מחקר הם לא אנשי עסקים

חיים חדשים בתעשיית מדעי החיים

במחצית הראשונה של 2010 נרשם גידול של 17% בביקוש לעובדים בתחום מדעי החיים וגידול של 30% בביקוש לעובדים בקלינטק

“צריך לפתח תרופות בלוח זמנים מהיר יותר ובעלויות נמוכות יותר”

ראיון עם ד”ר אורן בקר, מייסד ומנכ”ל חברת דיינמיקס פארמצוטיקלס

שחקניות מפתח: חברות הביוטק המבטיחות בישראל

כבר שנים נחשב ענף הביוטק לכוכב העולה של תעשיות העל. כמו בהייטק, גם בתחום הזה נחשבת ישראל למובילה עולמית, מדינה אשר מציגה כמות פטנטים מרשימה במיוחד ונמצאת בצמרת, הן מבחינת ייצור והן מבחינת מחקר ופיתוח.

 

IBM מציגים את הסרט הקטן ביותר בעולם

כשהמדענים של IBM מחליטים ליצור סרט קצר, הם שוברים שיא גינס על הדרך! סרט הסטופ-מושן הקטן בעולם: A Boy And His Atom: The World’s Smallest Movie, הוא תוצר של ננו- פיסיקאים שהחליטו להינות קצת בזמן שהם חוקרים את החלקיקים הקטנים ביותר ביקום.