כפתור סגירה

כתבה בנושא שחקניות מפתח: חברות הביוטק המבטיחות בישראל

כבר שנים נחשב ענף הביוטק לכוכב העולה של תעשיות העל. כמו בהייטק, גם בתחום הזה נחשבת ישראל למובילה עולמית, מדינה אשר מציגה כמות פטנטים מרשימה במיוחד ונמצאת בצמרת, הן מבחינת ייצור והן מבחינת מחקר ופיתוח.

 

השנים האחרונות בענף הביוטק הישראלי מתאפיינות במעבר מנתונים מרשימים לתוצאות בשטח, בדמות כמה וכמה חברות ביוטק שכבר הפכו לשם דבר בישראל ובעולם כולו. יחידת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק, ריכזה עבורכם את שחקניות המפתח בענף – חברות הביוטק המקומיות שנחשבות למבטיחות ביותר כיום, כאלו שעשויות ביום מן הימים להפוך למותג בעל שם עולמי.

פרולור (Prolor Biotech)

נכון לזמן כתיבת שורות אלו, זו חברת הביוטק הישראלית ה’חמה’ ביותר. פרולור מתרכזת בהארכת חיי התרופה ומשך השפעתה על גוף האדם ובכך, מאפשרת בין היתר להפחית את כמות הזריקות שצריך לעבור מטופל אשר זקוק לתרופות מסוימות באופן קבוע.

בתור ניסיון ראשון, יישמה פרולור את הטכנולוגיה החדישה על הורמון גדילה, שנחשב מבוקש מאוד בכל העולם. התרופה שיוצרה במסגרת צעד זה אושרה ממש באחרונה לשיווק בלעדי באירופה למשך 10 שנים – מה שנתן את האות לעלייה חדה של המנייה בבורסה, להמלצות של מומחי השקעות עולמיים לרכוש את המנייה בהקדם וכמובן לאופטימיות רבה בנוגע לעתידה של החברה.

פרולור נסחרת כיום גם במדד תל אביב 100 הישראלי וגם בבורסת ניו יורק, ונחשבת לחברה ישראלית בעלת פוטנציאל אדיר בשווקים העולמיים.

פרוטליקס

חברה ישראלית שכבר מתחילה לממש את פוטנציאל הרווחים העצום שלה היא פרוטליקס, אשר אחראית על ייצור Elelyso – תרופה לטיפול במחלת הגושה. התרופה אושרה לשיווק במאי 2012 על ידי ה-FDA (מנהל המזון והתרופות בארה"ב), אישור אשר שווה הון עבור חברות בתחום זה ושהזניק כמובן את החברה אל עבר עתיד ורוד מאוד.

בימים אלו נערכת החברה למכירתה לאחד מתאגידי הפרמצבטיקה הגדולים בעולם, כאשר אחד השמות שהוזכרו הוא חברת פייזר (Pfizer) הענקית. והמחיר? שווי החברה כיום, כפי שהיא נסחרת בבורסה, עומד על כ-500 מיליון דולרים. המומחים מעריכים כי קנייה בסכום כפול של יותר ממיליארד דולרים, הוא סביר בהחלט. וזה אומר הכל על חשיבותה ועוצמתה של החברה הזו כיום.

כן פייט

חברת כן פייט הישראלית אשר מתמחה בייצור תרופות נוגדות סרטן ותרופות אשר נלחמות במחלות אוטו אימוניות ובאחרונה החלה בשלבים הסופיים להפיכת אחת מתרופות הדגל שלה, תרופה נגד דלקות פרקים, למסחרית.

בתחילת פברואר 2013 ביצעה החברה גיוס הון בבורסה שהסתיים בהצלחה מעבר למשוער: החברה ביקשה לגייס מהמשקיעים קצת יותר מ-21 מיליון שקלים, אך הביקושים הגיעו ל-44 מיליון, מה שהביא את החברה לגייס בסופו של דבר 27 מיליון שקלים. זאת ועוד: מתחילת 2013 ועד לגיוס, עלתה מניית החברה בשיעור מרשים של 35%. גם בלי לדעת הרבה על שוק ההון, ברור כי נתונים כאלו מעידים על פוטנציאל שיווקי ומסחרי עצום.

אייסקיור

החברה הישראלית אייסקיור מדיקל מתמחה בפיתוח טכנולוגיות לטיפול בגידולים שפירים וסרטניים בגוף האישה, ובעיקר בשד. מוצר הדגל של החברה הוא מעין מחט ייחודית, אשר ‘מקפיאה’ את הגידול ומחסלת אותו. המוצר הזה כבר אושר לשיווק ואייסקיור עצמה אף נכנסה לשוק בארה"ב. בימים אלו היא מנסה לעשות זאת גם בסין. (https://fernandez-vega.com)

אחד הסימנים החיוביים לעתידה של החברה הגיע בתחילת 2013, כאשר ידיעות שונות הצביעו על התעניינותה של קרן ההון-סיכון העולמית פונטיפקס, בשקעה בחברה. לפי שעה לא ברור האם צעד זה אכן יקרה בפועל, אך כמו תמיד בעולם העסקים, ייתכן וההתעניינות בפני עצמה תביא למימושם של צעדים מסוג זה בקרוב.

…ועוד עניין חשוב:

היוזמה הלאומית הישראלית לננו טכנולוגיה (INNI)

אחת הסיבות לתנופה האדירה לו זוכה ענף הביוטק הישראלי, היא התמיכה היפה לה הוא זוכה מהמדינה, במשך שנים. כך למשל, בשנת 2010 לבדה השקיעה המדינה כ-430 מיליון שקלים בתחום הביומד כולו, דרך לשכת המדען הראשי במשרד התמ"ת. על פי כל הסימנים, ההשקעה הזו רק תלך ותגבר.

דוגמא נפלאה לכך היא היוזמה הלאומית הישראלית לננו טכנולוגיה, שהושקה כבר ב-2001 ומשקיעה רבות בעולם הביומד בכלל ובענף הביוטק בפרט. אחד הפרויקטים המובילים שנעשים במסגרת זו כיום הוא פיתוח של מערכות ייחודיות, מעין ‘רובוטים’ זעירים שיוליכו תרופות בתוך גוף האדם, במסלול שנקבע מראש. המדינה תשקיע בפרויקט הזה לבדו 11 מיליון דולרים והצלחתו עשויה להשפיע על הרפואה כולה, בהיקף כלל עולמי.

 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

תעשיית המכשור הרפואי – ענף בצמיחה

תעשיית המכשור הרפואי נחשבת כיום לתחום בעל פוטנציאל אדיר לצמיחה וגדילה בלתי פוסקת, בין היתר משום היותה חלק מענף הביוטק המתפתח. תחום זה קיבל דחיפה משמעותית באמצע העשור הראשון של שנות האלפיים וכעת נדמה כי הוא מתייצב, משיל את המשקל המיותר ובעיקר מתבגר – לקראת הפיכתו לפרי המבוקש ביותר בעולם ההייטק כולו. חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק, מעניקה לכם הצצה נרחבת אל מה שעשוי להיות העתיד הטכנולוגי של כולנו.

IBM מציגים את הסרט הקטן ביותר בעולם

כשהמדענים של IBM מחליטים ליצור סרט קצר, הם שוברים שיא גינס על הדרך! סרט הסטופ-מושן הקטן בעולם: A Boy And His Atom: The World’s Smallest Movie, הוא תוצר של ננו- פיסיקאים שהחליטו להינות קצת בזמן שהם חוקרים את החלקיקים הקטנים ביותר ביקום.

זרקור ביוטכנולוגי על חברת אבוג’ן – evogene

מחלקת המחקר של אתוסיה מתמקדת בחברת הביוטק אבוג’ן Evogene.

החיים אחרי האקדמיה – הזדמנויות ואופציות קידום לדוקטורנטים

Q&A – שאלות- תשובות בנושאי פיתוח קריירה בביוטק – ממפגש זרקור לדוקטורנטים ופוסט-דוקטורנטים בתחומי ביולוגיה, שנערך במכון ויצמן למדע בתאריך ה- 3.9.2014.

יוזמת המפגש: ענבל מיכאלוביצי’. מרצה: נעמה צור, מנהלת תחום הביוטק באתוסיה.

שוק הביוטק הישראלי – חזית המחקר העולמי או אי יציבות עסקית?

נראה כי שוק הביוטק הישראלי יהפוך בשנים הקרובות לראש החץ של תעשיית ההייטק הישראלית. יחד עם זאת, מדובר בשוק שסובל מקשיים עסקיים שנעוצים, ככל הנראה, בגורם האנושי, ובעובדה שאנשי מחקר הם לא אנשי עסקים

חיים חדשים בתעשיית מדעי החיים

במחצית הראשונה של 2010 נרשם גידול של 17% בביקוש לעובדים בתחום מדעי החיים וגידול של 30% בביקוש לעובדים בקלינטק