כפתור סגירה

כתבה בנושא תעשיית המכשור הרפואי – ענף בצמיחה

תעשיית המכשור הרפואי נחשבת כיום לתחום בעל פוטנציאל אדיר לצמיחה וגדילה בלתי פוסקת, בין היתר משום היותה חלק מענף הביוטק המתפתח. תחום זה קיבל דחיפה משמעותית באמצע העשור הראשון של שנות האלפיים וכעת נדמה כי הוא מתייצב, משיל את המשקל המיותר ובעיקר מתבגר – לקראת הפיכתו לפרי המבוקש ביותר בעולם ההייטק כולו. חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק, מעניקה לכם הצצה נרחבת אל מה שעשוי להיות העתיד הטכנולוגי של כולנו.

מחלקת המחקר של אתוסיה סוקרת את תעשיית המכשור הרפואי, המשוייכת לתחום הביוטק, לאחר שזו הפכה לתחום מבטיח בשלבי הבשלה אחרונים.

 

מאות חברות בישראל, נפח שוק עולמי של 200 מיליארד דולרים

תעשיית המכשור הרפואי היא שילוב קלאסי בין מדעי החיים לטכנולוגיות עילית, הייטק: תכנון, פיתוח וייצור בפועל של מערכות רפואיות, התקנים ומכשירים טכנולוגיים, אשר מסייעים לעבודתו של הצוות הרפואי, מאפשרים להגיע לדיוק מירבי בבדיקות ובפעולות רפואיות ואף מקלים משמעותית על חווייתו של ‘הלקוח’, האדם המטופל.

 

מדובר כאן על פיתוחים טכנולוגיים אשר מוקדשים כולם, באופן מוחלט, לטובת מערכת הבריאות. פיתוחים כמו תחליפי שתלים מחומר פולימרי חזק במיוחד, ניטור ממוחשב של הסיכוי להישנות שבץ מוחי במטופלים, מצלמה זעירה אשר מוכנסת לגוף כגלולה ועוד ועוד, הם לא המחר אלא ההווה. 

 

תעשיית המכשור הרפואי הפכה עם השנים למתוחכמת, מורכבת, משוכללת ומתקדמת מאי פעם. בישראל לבדה, פועלות כיום על פי ההערכות כמה מאות חברות אשר מתמחות בנישת המכשור הרפואי – רובן חברות סטארט אפ. מבחינת השוק העולמי, עומדת תעשייה זו על נפח של כ-200 מיליארד דולרים.

 

כאמור, אמצע שהעשור הראשון של שנות האלפיים היה בסימן צמיחה מסחררת של התחום. בכל אחת מהשנים 2007 ו-2008 חצה לראשונה הייצוא הישראלי, בתחום זה בלבד, את רף ה-1.5 מיליארד דולרים. אמנם מאז חלה עצירה מסוימת במגמה, אך המומחים לתחום טוענים שזו מעין ‘ירידה לצורך עלייה’. סקר השכר של אתוסיה לרבעון הראשון בשנת 2013 הציג עלייה צנועה בביקוש לעובדים בתעשיית המכשור הרפואי – 2% בלבד לעומת הרבעון האחרון של 2012. זאת לעומת עליות של 5% בתעשיות הפרמצבטיקה ו6% ומדעי החיים.

 

כיום, שנים לאחר שהוקמו חברות ההזנק (סטארט אפ) הישראליות הראשונות בתחום, אפשר לומר בהחלט שהגיע השלב החשוב ביותר שלהן: ההתבגרות והמעבר למגרש של הגדולים. חציית הגבול שבין חברה שנמצאת עדיין בשלבי התפתחות, לבין חברה יציבה, גדולה, שמסוגלת לייצר בעצמה יציבות כלכלית ולהציע אופק פעילות נרחב.

 

מחלקת המחקר של אתוסיה מציגה: 

 החברות אשר צפויות להוביל את התעשייה קדימה:

GE Healthcare (ג’י.אי מערכות רפואיות) חברה המתמחה בייצור ציוד רפואי בתחום ההדמיה, מערכות המידע, הרפואה הגרעינית ומערכות הנשימה. זוהי השלוחה הישראלית של תאגיד הענק האמריקני General Electric, הוקמה ב-1998 לאחר ש-GE רכשה את פעילותן של החברות אלביט ואליסנט בתחום המערכות הרפואיות. כיום, מעסיקה  GE Healthcare כ-400 עובדים בישראל, ומספקת מכשור רפואי מתקדם למוסדות רפואיים בישראל וכן לשווקים שונים בסין. בין המוצרים עליהם אחראית GE Healthcare israel נמצאים מכשיר האולטרסאונד vivid i, מכשירי MRI, CT ועוד.

Oridion Systems Ltd (אורידיון מערכות) – חברה ישראלית שהוקמה בשנת 1978 ומתמחה בייצור מערכות לניטור נשימתי – מוניטורים אשר מסוגלים למדוד את רמת דו תחמוצת הפחמן בנשימה (Co2) ואת רווית החמצן בדמו של המטופל. בעשור האחרון רשמה החברה צמיחה מתמדת, וב-2012 נמכרה לתאגיד השווייצרי-אמריקאי קובידיאן, תמורת כמעט 350 מיליון דולרים. בכך, הפכה קובידיאן לאחת החברות העולמיות שהשקיעו יותר מכל בתעשיית המכשור הרפואי הישראלית.

Paieon Medical Ltd (פאיון מדיקל) פאיון מדיקל היא חברה ישראלית אשר יושבת בפארק התעשייה אפק בראש העין ומתמחה בייצור מערכות ל’ניווט’ בכלי דם לבביים בזמן אמת, בעזרת סטנטים ומסתמי לב מיוחדים. אחת החברות הבינלאומיות שמשקיעות כבר היום בצורה משמעותית בפאיון היא חברת EW – Edwards lifesciences האמריקנית, אשר מעסיקה מעל 5,500 עובדים. חברת פאיון מדיקל הוקמה בשנת 2000 על ידי עומר בר-לב, חבר כנסת מטעם מפלגת העבודה לכנסת ה-19 ובנו של הרמטכ”ל לשעבר חיים בר-לב.

Nyxoah (ניקסואה) – חברה בלגית שהוקמה בשנת 2008 על ידי יזם הביוטק הידוע רוברט טאוב (אשר הקים בישראל את חברת אומריקס ומכר אותה לחברת ג’ונסון את ג’ונסון לפני מספר שנים בכמעט 450 מיליון דולרים). החברה פיתחה שתל גמיש אשר נועד למנוע דום נשימתי במהלך השינה. ניקסואה הבלגית הקימה לאחרונה מרכז פיתוח בישראל, שממוקם ברמת גן.

Intellisiv (אינטליסיב) – חברת סטארט אפ ישראלית הממוקמת בגדרה ומתמחה בפיתוח סיבים וביוסנסורים לרפואה. בימים אלו שוקדת החברה על פיתוח של שלושה יישומים, בתחומים הבאים: פריון האישה, פריון של פרות, טכנולוגיות תקשורת.

EarlySense (ארליסנס) – חברה ישראלית המתמחה בפיתוח חיישנים מתקדמים לעולם הרפואה. באחרונה פיתחה סנסור אשר מותקן במיטת החולה ומאפשר לנטר מערכות חשובות בגוף כמו פעולת הלב, תהליך הנשימה ותנועות הגוף, במטרה לספר לצוות רפואי מידע מקדים חשוב, שעשוי להצביע על הידרדרות אפשרית במצב החולה. החברה הוקמה בשנת 2004 על ידי דר’ דני לנגה, אבנר הלפרין, גיא שינער ויוסי גרוס בהשקעה של מיליון דולרים, וכבר בשנת 2011 הוערך שוויה ב-53 מיליון דולרים. ב-2013 חתמה החברה על שיתוף פעולה עם החברה האמריקאית Welch Allyn להפצת מערכותיה בבתי חולים ובתי אבות ברחבי ארה”ב – עסקה שצפויה להגדיל משמעותית את הכנסותיה.

Hyginex (הייג’ינקס) – חברה ישראלית שהוקמה בשנת 2008 על ידי אפרת רייכמן, יזמית בתחום אשר משמשת כיום כמנכ”לית של החברה. החברה המציאה צמיד אלקטרוני מיוחד אשר מזכיר לצוותים במוסדות הרפואיים לשטוף ידיים בזמן המתאים, ובכך מפחית משמעותית את הפצת החיידקים והזיהומים בבתי החולים. המערכת כבר נמצאת בשימוש במספר בתי חולים ברחבי ישראל וכעת נעשים מהלכים שיווקיים להפצתה גם באירופה ובארה”ב.

 

הייטק, ביוטק וקלינטק מאת יחידת המחקר של  חברת השמה בהייטק אתוסיה – לחצו כאן.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

החיים אחרי האקדמיה – הזדמנויות ואופציות קידום לדוקטורנטים

Q&A – שאלות- תשובות בנושאי פיתוח קריירה בביוטק – ממפגש זרקור לדוקטורנטים ופוסט-דוקטורנטים בתחומי ביולוגיה, שנערך במכון ויצמן למדע בתאריך ה- 3.9.2014.

יוזמת המפגש: ענבל מיכאלוביצי’. מרצה: נעמה צור, מנהלת תחום הביוטק באתוסיה.

שוק הביוטק הישראלי – חזית המחקר העולמי או אי יציבות עסקית?

נראה כי שוק הביוטק הישראלי יהפוך בשנים הקרובות לראש החץ של תעשיית ההייטק הישראלית. יחד עם זאת, מדובר בשוק שסובל מקשיים עסקיים שנעוצים, ככל הנראה, בגורם האנושי, ובעובדה שאנשי מחקר הם לא אנשי עסקים

חיים חדשים בתעשיית מדעי החיים

במחצית הראשונה של 2010 נרשם גידול של 17% בביקוש לעובדים בתחום מדעי החיים וגידול של 30% בביקוש לעובדים בקלינטק

“צריך לפתח תרופות בלוח זמנים מהיר יותר ובעלויות נמוכות יותר”

ראיון עם ד”ר אורן בקר, מייסד ומנכ”ל חברת דיינמיקס פארמצוטיקלס

שחקניות מפתח: חברות הביוטק המבטיחות בישראל

כבר שנים נחשב ענף הביוטק לכוכב העולה של תעשיות העל. כמו בהייטק, גם בתחום הזה נחשבת ישראל למובילה עולמית, מדינה אשר מציגה כמות פטנטים מרשימה במיוחד ונמצאת בצמרת, הן מבחינת ייצור והן מבחינת מחקר ופיתוח.

 

IBM מציגים את הסרט הקטן ביותר בעולם

כשהמדענים של IBM מחליטים ליצור סרט קצר, הם שוברים שיא גינס על הדרך! סרט הסטופ-מושן הקטן בעולם: A Boy And His Atom: The World’s Smallest Movie, הוא תוצר של ננו- פיסיקאים שהחליטו להינות קצת בזמן שהם חוקרים את החלקיקים הקטנים ביותר ביקום.