כפתור סגירה

כתבה בנושא סיכום שנת 2010 ותחזית 2011 בהייטק וביוטק

המחקרים של אתוסיה בוחנים את רמות השכר והביקושים בתחומים ובתפקידים שונים בעולמות ההייטק, הביוטק ותחום הבכירים. מנתוני הסקר האחרון עולה כי התעשייה חוזרת לדפוסי צמיחה

את שנת 2010 אנחנו רואים כשנה שבה התהפכה המגמה שהיכרנו בשנים קודמות, ותהליכי הצמצומים וההתייעלות התחלפו בתהליכי התרחבות וצמיחה. החל מהרבעון השני של 2010 ניתן לזהות מגמה הולכת ומתחזקת של עליה בביקוש לעובדים ושל עלייה בשכר המוצע לעובדים.

לאורך השנה ערכנו סדרת סקרים מהם עולה כי מרבית החברות עברו בשנה זו ממצב המתנה או התייעלות להיערכות לגיוס עובדים חדשים, במקביל, לקראת סוף השנה אף מסתמנת מגמה חדשה של התמודדות עם בעיה של עזיבה מרצון של עובדים.

מרבית החברות גייסו עובדים חדשים בשנה זו והגידול במספר המשרות החדשות ב-2010  הגיע ל-17% בהשוואה לשנת 2009. החברות בתעשייה העלו את שכר העבודה ב-3.4% בממוצע ודיווחו על צמיחה, שהגיעה בממוצע ל-7.1% במהלך 2010. 

התופעה המעניינת של סוף שנת 2010 הייתה עליה במספר העוזבים מרצון, והיקף התופעה הזו יותר מהכפיל את עצמו (5.1% בממוצע) לעומת נתוני 2009. 

על אף שהתופעה הופיעה במספר לא מבוטל של ארגונים, הנתונים מצביעים על שיעורי עזיבה גבוהים יותר בענפי התקשורת והסמיקונדקטור. 

לדעתנו, תופעה זו נובעת מהסיבה שלארגונים לקח זמן להתאושש ממשבר 2009 ולאחות את הקרעים, לצד צורך לגדול ולחזור לרווחיות בפרק זמן קצר. 

במקביל, ההשקעה בשימור העובדים, אשר איבדו אמון בחברה, לא הייתה מספיק מהירה ואינטנסיבית.

התאוששות השוק דחפה חלק מהאוכלוסייה לצאת החוצה ולחפש הזדמנויות חדשות.

מה הלאה? מסקר עמדות שבצענו בדצמבר האחרון, עולה כי במהלך החציון הראשון של שנת 2011 נמשיך לראות גדילה במגמת הביקוש לעובדים.

76% מהחברות בסקר דיווחו כי בכוונתם לגייס עובדים בשיעור של כ-5% ממצבת כוח האדם שלהן.
עוד עולה מהסקר כי המקצוע המבוקש ביותר במשק כיום הוא פיתוח התוכנה בתעשיות התקשורת והאינטרנט וצפוי המשך ביקוש ער לעובדים בתחום זה.
בתחום השכר מעריכות החברות כי תבצענה עדכוני שכר בסדר גודל של של כ-3% עד 4% בהתאם לסקטור ולסוגי התפקידים, כשהעלייה הגבוהה ביותר צפויה להשתקף בתפקידי התוכנה.

בחציון הראשון של 2011 לא צפויים גלי פיטורים גדולים

הערכה העולה כי בחציון הקרוב לא נראה גלי פיטורים גדולים, אלא פיטורים במסגרת תחלופת עובדים והיערכות שונה, להערכתנו תקופת זמן איוש הממוצע תשמר על 5 שבועות בממוצע לתפקידים קריטיים לארגונים. 

הטבלה הבאה מסכמת את הנתונים בקיימים ביחידת המחקר שלנו, ניתן ללמוד ממנה על מגמות הגיוס, הנטישה, זמני האיוש מגמות בשכר במהלך השנים האחרונות ותחזית לחציון הראשון של 2011.

     

2008 2009 2010 2011  H1
אחוז העוזבים מרצון
מתוך מספר העובדים 
2.50% 2.20% 5.10% 2%
אחוז הגיוסים חדשים מתוךמספר העובדים   4.20% 3.50% 7.10%  5 %
זמן איוש ממוצע
למשרה בשבועות  
7 9.5 5 5
 מגמות שכר בהשוואה
לשנה קודמת  
-6.2%     7.5% –  3.4% +3.2% 

שנת 2010 – רבעון אחר רבעון 

מי שעוקב אחר נתוני התעסוקה והשכר במשק הישראלי יכול לזהות את מגמת ההתאוששות במשק לאורכה של
שנת 2010. המשבר הפיננסי, שהתרחש בתחילת שנת 2008 המשיך לתת את אותותיו במהלך 2009 ובשיאו, באוגוסט 2009, צנחו הביקושים לעובדים בתחומים רבים לרף התחתון של השנים האחרונות.
הרבעון הרביעי של 2009 היה עדיין רבעון של קיפאון וישיבה על הגדר מבחינתן של מרבית החברות.

רבעון ראשון

עם תחילתה של 2010 החלו להתרבות האינדיקטורים החיוביים. מזווית הראייה של אתוסיה, מדובר בין השאר בעלייה בביקוש לאנשי מכירות, שיווק ופיתוח עסקי, מנהלי מרקום, אנשי ניהול מוצר, אנשי תמיכה במכירות ועוד. 

בהודעה שפרסמנו אז הערכנו, שהביקוש המוגבר לעובדים בתחומי השיווק והמכירות מעיד על ההתאוששות בענפי הטכנולוגיה השונים, בין השאר כתוצאה מהתגברות התחרות בקרב חברות הטלקום, הכבלים וספקיות האינטרנט, שנמצאות בתחרות אגרסיבית על נתח השוק שלהן. התחזית של אתוסיה היתה להמשך העליות בביקושים לעובדים בסקטור התקשורת והתוכנה, שפועלים בתחומים צומחים בתעשייה העולמית.

רבעון שני

במחצית השנה המשיכה האופטימיות בתחזיות שלנו, אם כי בזהירות המתחייבת. בתחומים ובמקצועות רבים נרשמו עליות מסוימות בביקוש, אבל הנתונים לא הראו עדיין על תנופת צמיחה. גם מבחינת רמות השכר אפיינו יציבות עם נטייה לעליות קלות בתחומים מסוימים, ולא עליה גורפת לרוחב התעשיה.

באחדים מהתחומים זיהינו ביקוש למנהלים בדרגי הביניים ובדרגים הבכירים כאחד, מה שהביא אותנו להצביע על הערכה לצמיחה עתידית מצד החברות המגייסות. הסקטורים הבולטים בתקופה זו היו התקשורת והתוכנה, עם איתנות ברמות הביקושים למגוון רחב של תפקידים, וכמו כן הסקטורים המתעוררים של הקלינטק והביוטק, כשתחום החומרה, שבאופן מסורתי הוא האחרון להתאושש ממשבר, הראה גם הוא ניצני שגשוג.  

רבעון שלישי

ברבעון השלישי כבר היה אפשר לחוש באופן מובהק באותותיה של הצמיחה המחודשת במשק. הסקר שלנו, שבדק את מגמות התעסוקה בחברות, מצא כי רובן הגדול של החברות מרחיבות את פעילותן, מגייסות עובדים בדרגים שונים ואף מעלות שכר. הנתונים שנאספו אצלנו הראו על גידול במספר המשרות המוצעות מדי יום של 15% בקיץ, שהלך והתחזק והגיע ל-40% בסתיו.

נתונים אלה הביאו אותנו לפרסם הערכה על הופעתם של יעדי גיוס מאוד אגרסיביים בשנת 2011, וזאת על רקע ההתאוששות במשק הגלובאלי, וההערכה כי היא מתורגמת בישראל להקמה של מיזמים חדשים ולהרחבת פעילויות קיימות בארגונים הבינוניים והגדולים.

נתוני הרבעון השלישי הראו כי מרבית החברות מתכוונות לגייס עובדים, חלקן אפילו בהיקף של עשרות עובדים. הנתונים הראו שוב כי קיימת גאות בענף התוכנה, ויש ביקוש הולך ומתגבר לתוכניתנים ומהנדסי תוכנה לעומת ביקוש נמוך יותר למהנדסי חומרה. בתחום השכר כבר איבחנו ציפיה לעליית שכר בקרב חלק מהחברות, שהגיעו עד 10% בחלק מהמקרים, וזאת למול ציפיה הולכת וקטנה לפיטורי עובדים. התעשייה, שידעה משבר כה קשה לפני כשנתיים, משאירה את הטראומות ההן מאחוריה.

רבעון רביעי

אין ספק שנתוני הרבעון האחרון של 2010 אימתו את ההערכות שלנו מתחילתה.

ברבעון זה הגיע הביקוש לעובדים לשיאו, כשכמות המשרות הפתוחות האמיר והגיע ל -17% בהשוואה לשנת 2009.
חלק ניכר מחברות בתעשיית ההייטק עדכנו שכר דווקא במהלך החודשים האחרונים של השנה ורשמו עלית שכר ממוצעת של 3.4% לעומת שנת 2009.
התופעה  שאפיינה את הרבעון הזה ואת קודמו היא התמודדות לא קלה במרבית החברות עם עליה במספר העוזבים מרצון (retention rate), והיקף התופעה הזו יותר מהכפיל את עצמו (5.1% בממוצע) לעומת נתוני 2009.   

להלן סקירה של ההתפתחויות ב-2010 לפי תחומים:

תחום השיווק, המכירות והתמיכה הטכנית

נרשמה התעוררות במספר תפקידים, בחציון השני של שנת 2010. משיחה עם מועמדים רבים ועם חברות מגייסות עולה שההתעוררות נובעת משתי סיבות עיקריות – עלייה ברמת הביקושים עקב עלייה כללית בכמות הגיוסים הכללית בשוק [עליית השלכה] ועלייה ברמת הביקושים עקב פרוליפרציה (גידול) משמעותית בפרסום בעולם ה WEB [עלייה ישירה].

תחום החומרה

עבור תחום החומרה, שנת 2010 הסתיימה עם עליות  משמעותיות בביקושים כמעט בכל תתי התחומים- סמיקונדקטור, תקשורת, ציוד קפיטלי ומחקר.

ההתאוששות המשמעותית ביותר לרבעון האחרון של 2010 ניכרת בחברות הסטארט אפ בתחום התקשורת והשבבים בגודל קטן עד בינוני, שם הביקוש למהנדסי מחקר ופיתוח עלה בעשרות אחוזים. בחברות אלו נצפתה עליה של כ- 30% בביקוש למהנדסי פיתוח אלגוריתמים, פיתוח Asic וווריפיקציה- תחום שממשיך להיות בביקוש גבוה במיוחד. 

החידוש לגבי תחומים אלו הוא הפתיחות של חברות לגייס בוגרים ללא ניסיון ולהכשירם באופן עצמאי. במסגרת מגמה זו, בולטים תחומים כמו פיתוח אלגוריתמים, שם בימי המיתון הדרישה לאלגוריתמאים עם חמש שנות ניסיון ומעלה בתעשיה היתה בלתי מתפשרת, וכיום, עם העליה התלולה בביקושים, התחום פותח את שעריו להשתלבות של מהנדסים מצטיינים בתחילת הדרך.
העליה בכמות הגיוסים ובעקבותיה הגדילה של מחלקות פיתוח החומרה הביאה לעליה משמעותית של כ- 25% בביקוש למנהלים בדרג ביניים ובדרג הניהול הבכיר בתחום הסמיקונדקטור ובתחום החומרה.
רמות השכר בתחום החומרה שומרות על יציבות, יחד עם זאת, ניכר שינוי בתפיסה של חברות לעומת מה שהיה מקובל בתקופת המיתון בכל הנוגע למתן שכר ותנאים תחרותיים למועמדים מבוקשים.

תחום התוכנה

החציון השני של שנת 2010 הייתה תקופה של עליה חדה בביקושים למפתחי תוכנה ובדיקות בהיי-טק ועליה במשכורות המוצעות לאנשי תוכנה לעומת החציון הראשון של 2010 ושנת 2009.

החציון השני של השנה אפשר למועמדים אשר חיפשו עבודה במשך תקופה ארוכה למצוא תפקיד מתאים ולמועמדים רבים שעובדים, לעשות סקר שוק וע”י כך לשדרג את תנאי ההעסקה שלהם במקומם הנוכחי.

החציון השני התאפיין בביקוש הולך וגדל למפתחי תוכנה בעלי התמחות ספציפית במערכות הפעלה  של תחום המובייל כגון: Android  ,OS ו Symbian. ניתן היה לראות כי ב-H2 2010, הוקמו סטרט אפים המתמחים בפיתוח אפליקציות למובייל וחברות גדולות הקימו  מחלקות וצוותים חדשים, המתמחים בתחום זה.

מגמה נוספת ובולטת בשוק הייתה התעוררות בביקוש למפתח תשתיות בשפות Python ו-Perl, (שפות שהיו מוכרות יותר כשפות לפיתוח כלי אוטומציה ובדיקות). בחודשים האחרונים נפתחו משרות רבות למפתחים המתמחים בשפות הללו לפיתוח אפליקציות מרכזיות במוצר עצמו.

עליה בולטת ומתמשכת, היא הביקוש למומחי Linux בכל התחומים. הביקוש למפתחי Linux בולט גם בקרב אנשי פיתוח התוכנה, אנשי ה IT ומהנדסי המערכת. כמות המשרות בתחום זה גדלה ב 15%. מומחי ה-Linux, בעלי התמחות ספציפית בשכבת ה-Kernel ממשיכים להיות המבוקשים ביותר ובעלי השכר הגבוה ביותר בקרב אנשי התוכנה. 

בקרב ענפי האינטרנט השונים, שנת 2010 התאפיינה בביקושים גבוהים.

תחום האינטרנט, שמר על מגמת צמיחה יפה והראה עלייה חדה בביקושים למפתחי WEB בכלל, ולמפתחי PHP בפרט הודות לעליה בפופולאריות של  אתרי האינטרנט החברתיים. מדובר על עליה של 25% בכמות המשרות. כמו כן, המשך חדירת האינטרנט לעולם העסקי בישראל, גרמה לשמירת היציבות בביקושים למנהלי אתרים, מומחי webmasters, HTML, מפתחי Java בעלי התמחות בעולם ה-WEB, פלאש ועוד. בעקבות מגמות אלו בביקושים, הורגשה עליה כללית בשכרם של מפתחי ה-WEB בכל טכנולוגיות הפיתוח.

בתחום ה-IT, ניתן לזהות מגמה של ירידה בביקוש של אנשי סיסטם המתמחים בסביבות Windows, ועלייה רבה בביקוש לאנשי סיסטם המתמחים בסביבות LINUX/UNIX.

חשוב לציין כי העלייה בביקוש אינה מביאה להתפשרות בדרישות, אלא להיפך, חברות מגייסות היום בעיקר בוגרי אוניברסיטאות מצטיינים ובמיוחד מועמדים העונים בדיוק על דרישותיהן הספציפיות. 

ניתן לראות עליה ברורה בכמות המשרות ובביקוש מועמדים בתחום התוכנה והבדיקות בחציון השני לשנת 2010. יחד עם זאת, למרות שמגמת השכר הכללית בעליה, עדיין, ניתן למצוא פערים גדולים בשכר המוצע לאותו תפקיד, בין החברות השונות. 

תחום הביוטק והקלינטק

לקראת השנה החדשה בשוק מדעי החיים נראה כי מסתמנת עלייה בביקוש לעובדים רבים, בין השאר עולה הביקוש לעובדי מחקר בתחומים שונים. בהשוואה לחציון הקודם, נראה כי עלה הביקוש לכימאים זוטרים בכ- 30% וכמו כן מסתמנת עליה בשיעור דומה עבור מהנדסי כימיה/תהליך , עליה ב 15% במשרות חדשות עבור ביולוגים, כאשר בתחום אבטחת איכות נראתה עליה של כ-20%. תחום הבכירים תופס תאוצה ואתו עולה הביקוש למנהלים בדרג ביניים ובדרג הניהול הבכיר בשיעור של 15%. תחום השיווק והמכירות נשאר סטטי ללא שינויים בביקוש לעובדים באופן חריג, כמו כן תחום הקליניקה והרגולציה נשאר אף הוא יציב עם גיוס תקנים ללא שינוי מהותי. בדומה לחציון הקודם, נמשכת מגמת הביקוש לעובדים צעירים בעלי 3-5 שנות ניסיון.
תנאי השכר בתחום מדעי החיים נשאר יציב ולא נרשמו עליות שכר משמעותיות.
תחום הקלינטק המתעורר מתקופת המיתון, טרם החל בגיוס מסיבי של עובדים חדשים ותקנים נוספים, עדיין החברות נשארו זהירות והן מחליפות תקנים קיימים בתוך החברות, עד כה נראה כי חברות הקלינטק עדיין בשלב גיוס המשקיעים.

תחום התפעול

בשנת 2010 ככלל ובחציון השני בפרט, ניכרת עלייה בביקושים לרוב תפקידי התפ”י הקלאסיים – תכנון ועיתוד מלאי (פלאנרים), ורכש ולוגיסטיקה וכן לאנשי ומנהלי העברה מפיתוח לייצור. העלייה בדרישות חופפת את ההתעוררות בשוק שמביאה להגדלת הביקושים ומחייבת חברות יצרניות להגדיל את נפח המלאים שלהן מחד ולהעלות את כמות הייצור מאידך. לאורך השנה כולה נשמרה יציבות יחסית בביקושים למנהלים בתחומי התפעול השונים (עלייה בביקוש בחציון הראשון וירידה בחציון השני). מבחינת שכר, בהתאם לביקושים העולים, היתה עלייה שנעה בין 5 ל 20 אחוזים, בעיקר לאנשים עם ניסיון משמעותי ולמנהלים בדרגי הביניים. בתחום הקניינות היתה ירידה קלה בשכר הממוצע, כנראה כי חברות “ישרו קו” לתחום המשכורות הנמוך יותר, אם כי נרשמה עלייה בשכר הממוצע למנהלים בתחום.

השמת בכירים

בחציון הראשון של שנת 2010 ראינו עלייה של למעלה מ-30% במספר המשרות הפנויות בשוק, כמו גם עלייה בשכר הממוצע, שהיוותה מעין תיקון טכני לירידות בשכר שראינו ב 2009. בחציון השני מספר התפקידים הפנויים לסמנכ”לים ומנכ”לים התייצב סביב החמישים, ובכלל זה משרות סמנכ”לים ומנכ”לים בשוק הטכנולוגי. 

בעקבות הגדלת צוותי ומחלקות הפיתוח החל גיוס של מובילים למחלקות אלו וכן של סמנכל”י פיתוח, כאשר הגידול בגיוס של המובילים הטכנולוגיים נחלק בין החברות הקטנות (כולל סטארט אפים שהוקמו ב שנת 2010)  ובין חברות אשר היו מעוניינות בטיוב שכבת ההנהלה בחברה. 

כמו כן ראינו עלייה מסויימת בגיוס של סמנכ”לים בתחום העסקי, בעיקר של סמנכ”לי מכירות (חלק מהגיוסים נעשו עבור טריטוריות ספציפיות) וגם של סמנכ”לי פיתוח עסקי – עם אוריינטציה למכירות. 

בד בבד, ניתן עדיין לזהות סימנים של חוסר ודאות, הבאים לידי ביטוי בתהליכי גיוס מורכבים וארוכים. משך הגיוס הממוצע למשרת סמנכ”ל עומד כיום סביב על למעלה מחודשיים ולמשרת מנכ”ל – למעלה משלושה חודשים וחצי.

נתוני המחקר

המחקרים של אתוסיה בוחנים את רמות השכר והביקושים בתחומים ובתפקידים שונים בעולמות ההייטק, הביוטק ותחום הבכירים. מקור נתוני הסקר במשרות שפורסמו באמצעות חברת אתוסיה וכן בראיונות עם מדגם רחב של מנהלי משאבי אנוש ומועמדים.

במחקר של אתוסיה משתתפות מאות חברות, עם פיזור בין תחומי המקצוע השונים: שבבים, תוכנה, מדעי החיים, אינטרנט וציוד קפיטלי. המחקר כולל חברות קטנות (1-10 עובדים), חברות בגודל בינוני-קטן (11-30 עובדים), חברות בגודל בינוני-גדול (30-50 עובדים (חברות גדולות (51-100 עובדים) וחברות גדולות מאוד (100 עובדים ומעלה).

אודות יחידת המחקר של אתוסיה

המידע נאסף על ידי יחידת המחקר בחברת אתוסיה. יחידת המחקר עוקבת אחר מגמות בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון. היחידה עורכת באופן קבוע סקרי שכר בענפי ההייטק והביוטק. איסוף וניתוח המידע הוא אחד מתחומי הפעילות המאפיינים את גישתה הייחודית של אתוסיה בתחומי משאבי אנוש, השמה בכלל וניהול קריירה בפרט. אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי אנוש, מציעה פתרונות איוש רחבות, המבוססות על גישה ממוקדת אנוש, ידע מקצועי רחב והבנה עסקית של הענפים הרלוונטיים.

אייל סולומון

מנכ”ל אתוסיה

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם