כפתור סגירה

כתבה בנושא סיכום שנה עברית בענף ההייטק: לפעמים הזהירות משתלמת

הזעזועים הגלובליים ואי הוודאות האטו בשנה שחלפה את קצב הגיוסים בענף, אך יש מקצועות ששמרו על ביקוש גובר. מה יקרה בחודשים הקרובים? אם אתם אוטודידקטים, או נשים מתכנתות, כנראה שהשנה הבאה תהיה השנה שלכם

השנה העברית החולפת הייתה מאתגרת עבור מחפשי עבודה ומעסיקים כאחד – לפחות כשמדובר בענף ההייטק, הרגיש במיוחד לשווקים הגלובליים. אירועים רבים הגבירו את חוסר הוודאות הפיננסי במדינות החזקות בעולם, כמו ארצות הברית ובריטניה, והכניסו חברות רבות לעמדת מגננה, כשהן נוקטות משנה זהירות בכל הנוגע לגיוסי כוח אדם.

רון שטרן, סמנכ"ל לקוחות באתוסיה, המתמחה בהשמה בתחום ההייטק, מציין את המרוץ המותח במיוחד לנשיאות ארצות הברית כאחד הגורמים שהשפיעו – וישפיעו – על הענף. "זכייתו של המועמד הרפובליקני, דונלד טראמפ, עלולה להכניס את השוק המקומי והעולמי כולו לטלטלה, עקב דעותיו יוצאות הדופן בנושאים פיננסיים ואחרים – כך שאין ספק שכדאי לחכות ולראות מה יקרה בנובמבר", הוא אומר.

לדברי שטרן, "זו הייתה שנת הדיאטה התאגידית – החברות שמרו על משטר גיוסים זהיר כדי להישאר רזות ויעילות, לנוכח חוסר הוודאות בשווקי העולם. פרט לבחירות בארה"ב, כולם מחכים לראות כיצד ישפיע הברקזיט – יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי – על הכלכלה של מדינות אירופה ושל העולם כולו, ומה יקרה להסכמים הכלכליים שעל בסיסם הוקם האיחוד".

"הכלכלה הגלובלית הושפעה מאוד גם מהתערערות הביטחון האישי באזורים רבים בעולם – מאינתיפאדת הסכינים בישראל ועד אירועי הטרור שזעזעו את אירופה, וכן ההתפשטות המדאיגה של דאע"ש שקונה לה עוד ועוד תומכים באירופה ובארה"ב. אין ספק שהפיגועים נועדו לא רק לזרוע בהלה בקרב האזרחים, אלא גם לפגוע בכלכלה המערבית", אומר שטרן.

למרות אי הוודאות בשווקים הבינלאומיים, מעריך שטרן כי "השנה הבאה תהיה דומה מאוד למה שראינו השנה,  לפחות מבחינת קצב הצמיחה החיובי של שוק ההייטק בישראל – כפי שהוא מתבטא בהיקף והפיזור של גיוסי הון, במספר הסטארט-אפים שנפתחים ונסגרים, וכמובן בסדר הגודל של גיוסי כוח אדם. בשנה החולפת היו גם לא מעט מהלכי פיטורים בחברות גדולות, כחלק מהמגמה הזהירה; מוקדם לדעת אם הם יימשכו בחודשים הקרובים, אך אין ספק כי העובדים בענף נוקטים משנה זהירות ורגישים יותר למקום עבודתם בתקופה כזו".

השנה שהייתה: זהירות – וגם הזדמנויות

השנה החולפת התאפיינה בכמה מגמות מעניינות, שסביר להניח כי נראה את השפעתן גם בשנה החדשה.

באזוורדס שכדאי להכיר: סייבר, Data Scientist ו-DevOps

אם אתם לומדים מדעי המחשב ותוהים באיזה תחום כדאי להתמחות, הציצו ברשימת המקצועות המבוקשים של השנה שחלפה – והצפויים לשמור על פופולריות גם בחודשים הקרובים.

כך למשל, Data Scientists הם מאנשי המקצוע המבוקשים ביותר, שיכולים להרוויח משכורות גבוהות גם עם ניסיון מועט יחסית. מדען מידע הופך את הביג דאטה מאוסף עצום של פריטי מידע בלי קשר, למאגר נתונים מקושר ויעיל שאפשר להסיק ממנו מסקנות ותובנות רווחיות. לצורך כך, עליו להתמצא לא רק במדעי המחשב, אלא גם במתמטיקה וסטטיסטיקה. מנתוני אתוסיה עולה כי בשנה החולפת עלה הביקוש לאנשי המקצוע בתחום ב-8%, והשכר הממוצע שלהם הוא 27 אלף שקלים.

העוסקים בגיוס גם חיפשו השנה הרבה אנשי DevOps – שאוחזים למעשה בשתי מיומנויות נרחבות: הם מכירים היטב תהליכי אפיון ופיתוח, אך גם בקיאים ביישום והטמעה בשטח. מנתוני אתוסיה עולה כי השנה עלה הביקוש לאנשי DevOps גם הוא בשיעור מרשים של 8%, כאשר שכרם הממוצע היה 26 אלף שקלים.

תחום לוהט נוסף, שנישא השנה בפי כל, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא הcyber- שישראל שואפת להיות המובילה העולמית בו. תעשיית הcyber- עוסקת באבטחת המידע של אנשים פרטיים, ארגונים עסקיים ואפילו מדינות, בעידן מאתגר במיוחד של שיתוף, מחשוב ענן ועוד התקדמויות טכנולוגיות שמקשות מאוד על חסימת התנועה ברשת.

אנשי הcyber- צריכים להכיר היטב את המערכות שהם שומרים עליהן, כדי לאתר כל פרצה ובעיה; מנגד, עליהם להתמצא גם בחידושים האחרונים בעולמם של ההאקרים. המשתלבים בתחום זה יכולים ליהנות משכר התחלתי של 23 אלף שקלים, והמנוסים יותר יגיעו לשכר של יותר מ-30 אלף שקלים בכל חודש.

תחומים מבוקשים נוספים בשנה החולפת היו תפקידי פיתוח למובייל, תחום שממשיך להתפתח כאשר מספר האפליקציות רק עולה ועולה, כמו גם אנשי מקצוע בתחום ה- RT embedded.

 src=

למועמדים הנחשקים – השמיים הם הגבול

השמרנות והזהירות אמנם השפיעו על ענף ההייטק, אולם כמו תמיד, לכל כלל יש יוצא מהכלל. הטאלנטים של הענף נהנו משכר גבוה יותר מהממוצע ומהצעות עבודה רבות, כאשר מגייסים רודפים אחריהם ומנסים לשכנע אותם לעזוב את מקום העבודה הנוכחי בשלל דרכים.

"הטאלנטים הם המועמדים שיש להם השכלה איכותית וניסיון בטכנולוגיות המבוקשות ביותר, וכאלו שהארגון רואה בהם נכס לחברה", אומר עדי עירוני, סמנכ"ל הגיוס באתוסיה. "בשנה החולפת, ראינו ביקוש בעיקר למועמדים ‘כוכבים’ בתחומים כמו Automation, DevOps ו-Data Scientist, לצד המשך ביקושים ערים לאנשי תוכנה, בעיקר Frontend. כאשר טאלנטים עם ידע וניסיון בתחומים אלה החליטו לבדוק מה קורה בחוץ, גם אם בלי לחפש עבודה באופן אקטיבי, הם נהנו מ’שוק של מועמדים’, ויכולים היו לדרוש שכר גבוה בעד 20% מהממוצע למועמדים דומים".

כך, הטאלנטים המשיכו ליהנות מביקוש גבוה במיוחד, ויכולים היו להרשות לעצמם לדרוש – ולקבל – שכר גבוה במיוחד. חלקם אף עזבו ארגונים גדולים ויציבים כדי לעבור את הכביש לסטארט-אפים צעירים, בתמורה לקפיצה בשכרם או בתמורה לפוטנציאל עתידי לאקזיט.

עירוני מסביר כי "בעזרת ניהול נכון של המסלול המקצועי, גם מועמדים שאינם מוגדרים כ’טאלנט’ בתוך ארגון, יכולים היו להגיע למשרות נחשקות בשנה שחלפה". לדברי עירוני, חשוב שעובדים ידעו לזהות מגמות ותהליכים במקום העבודה שלהם ובענף כולו, ולהבין מהו התחום "החם" בכל רגע נתון, ואיזה מהנדסים חסרים.

"לפעמים מה שחסר בשכר, מושלם בהיבטים אחרים, כמו אפשרויות קידום ותחומי אחריות, וכן בתנאים נלווים כגון ימי חופש וארוחות", מסביר עירוני. "מועמדים שמגיעים עם ניסיון מקצועי למשרות המתאימות להם, יכולים בהחלט לדרוש הטבות אחרות כאשר השכר לא נמצא במגמת עלייה משמעותית".

סרטוני תדמית: מקום עבודה או משפחה אחת גדולה ומשמעותית?

למרות הזהירות הפיננסית בשנה שחלפה, חברות רבות החליטו להשקיע לא מעט במטרה למשוך מועמדים איכותיים – שנעשו מבוקשים ביותר. חברות ישראליות שעוקבות מקרוב אחר המתרחש בתחום הגיוס בחו"ל זיהו את המגמה המתפשטת של סרטוני תדמית שמבקשים להראות לא רק עד כמה המוצר של החברה חדשני ומתקדם, אלא גם כמה נהדרים האנשים שעומדים מאחוריו. כך, מסתבר, אפשר לגייס מועמדים איכותיים גם כשאי אפשר לפתות אותם במשכורות ענק.

כיום חברות בוחרות לשים דגש על הערך המוסף של העובדים בחברה ושל המוצר אותו מפתחת החברה. יש התמקדות באנשים שעובדים בה וב’רוח’ הייחודית של החברה. סרטוני התדמית כיום מתמקדים במגוון האנושי והפן אישי וייחודי של העובדים, כמו גם בתרומה שהמוצר עתיד לתת לחברה ולאנושות. (Provigil) בנוסף, מעסיקים רבים שראו לאן נושבת הרוח, החליטו להתמקד בתחום ה-Work-Life Balance – איזון בין העבודה לחיים הפרטיים. העובד האידיאלי הוא כבר לא זה שנשאר במשרד עד השעות הקטנות. "יותר ויותר חברות החלו לדבר בשפה אחרות כשאמרו בריש גלי: אנחנו רוצים עובדים שגם מבלים הרבה עם המשפחה והחברים, ומגיעים לעבודה עם אנרגיות חדשות. חברות אלו מציעות גמישות בשעות העבודה, כולל אפשרות להגיע מוקדם או מאוחר יותר ולעבוד מדי פעם מהבית" אומר עירוני.

"למעשה, לא מעט חברות החלו לנהל מודל עבודה היברידי המאפשר לעובדים גמישות ואלסטיות, ובתמורה, הן נהנות מעלייה במוטיבציה ובתפוקה של העובדים, שנוטים יותר להישאר במקום העבודה. מעסיקים רבים מנסים לסייע לעובדים בעלי משפחות באמצעות פתיחת קייטנות במקום העבודה בחופשות ארוכות, או ארגון ימי כיף. ראינו לאחרונה גם חברות שמאריכות חופשת לידה על חשבון המעסיק, כך שנראה שהזהירות המסוימת בענף לא פוגעת בינתיים באיכות החיים של מרבית העובדים בהייטק, בעיקר אלה המועסקים בחברות מבוססות", מדגיש עירוני.

השנה הבאה: הסיכון לבועה קטן 

הזהירות והשמרנות שאפיינו את השנה החולפת צפויות כאמור להשפיע גם בשנה הבאה. יחד עם זאת, לטובת מחפשי העבודה, באתוסיה מציינים שלושה דברים שעשויים לבלוט בחודשים הקרובים ולסייע למועמדים להשתלב בחברות מובילות.

רוצים אתכם גמישים

יותר ויותר מעסיקים מחפשים מועמדים רבי כישורים, שלא מתמחים בתחום אחד בלבד, אלא הם בעלי ניסיון בכמה שפות פיתוח ובסביבות עבודה מגוונות. גם המועמדים מבינים שעליהם להתאים את עצמם לשוק עבודה המשתנה במהירות, ולהמשיך ללמוד כל העת תחומים חדשים. לא פעם הם מחפשים מקום עבודה חדש שיאפשר להם הסבה לשפות פיתוח מתקדמות, למשל, גם אם בתפקיד זוטר יותר – כדי להעשיר את הרזומה ולהישאר מעודכנים.

"מגמה שתמיד הייתה איתנו, אך ככל הנראה תמשיך להתחזק, היא הביקוש לאוטודידקטים", מוסיף שטרן. "המגייסים לומדים להעריך יותר ויותר את האנשים שבנו את עצמם בעשר אצבעות – למדו לבד שפות תכנות, פיתחו בעצמם אפליקציות למובייל, למשל, ובנו תיק עבודות מרשים. אף שתואר אקדמי וניסיון רשמי שומרים על חשיבותם, המעסיקים מבינים כי מועמדים שהראו יכולת ללמוד תחום סבוך בעצמם, יהיו עובדים שיוכלו להמשיך להתפתח וללמוד במשך חייהם המקצועיים, ולתרום רבות לחברה".

הטובות לפיתוח

בעשורים הראשונים של תעשיית ההייטק, נראו בה מעט מאוד נשים – וגם הבודדות שהצליחו להשתחל אליה, נותרו בדרך כלל בתפקידים זוטרים יחסית. עם הזמן, נפתח התחום יותר ויותר לאוכלוסיות חדשות – ובהן נשים צעירות. מספר הצעירות הבוחרות ללמוד מקצועות טכנולוגיים עדיין נמוך, אך עולה בהתמדה, ותוכניות מיוחדות, ממשלתיות ואחרות, מבקשות לעודד נערות להתמקד במקצועות ריאליים כבר בגיל התיכון.

במקביל, חברות ההייטק הבינו שהעסקה של גברים בלבד מונעת מהן להתפתח ולהרחיב את אופק המחשבה, והן החלו להתמקד בגיוס נשים לתפקידים שונים.

המאמץ נושא פרי. מנתוני אתוסיה מהמחצית הראשונה של 2016 עולה כי אם מקרב המתכנתים ילידי שנות ה-50, רק 13% הן נשים – הרי שכאשר מדובר בילידי שנות ה-90, מדובר כבר ב-37%. לשינוי תורמות גם היחידות הטכנולוגיות של צה"ל, שבשנים האחרונות קולטות יותר ויותר נערות לקורסים היוקרתיים ביותר שלהן.

שטרן מעריך כי בשנה הקרובה הנתון ימשיך לעלות. "ניתן להניח שבטווח של כמה שנים קדימה, נראה מספרים שונים לגמרי בענף ההייטק ופריצת הדרך שהצליחו המתכנתות ילידות שנות ה-90 לעשות תחלחל גם למקצועות נוספים. אנו מעריכים כי השינוי ייקח זמן, אך הוא יגיע".

 src=

תהליכי גיוס ארוכים ומעמיקים

אם השנה החולפת התאפיינה בגיוס זהיר יחסית, באתוסיה מעריכים כי השנה יצטרכו החברות להגדיל את מאמצי הגיוס שלהן, כדי לא לפגר מאחורי השוק. "עם זאת, תהליכי הגיוס צפויים להיות ארוכים ומעמיקים יותר – כדי להבטיח את מציאת המועמדים המתאימים ביותר, שייכנסו לעבודה באופן חלק ומהיר", מדגיש עירוני. "לא מן הנמנע שגם מועמדים ראויים יצטרכו לפתח סבלנות עד למציאת עבודה, ולכן, אנו מציעים למועמדים להיות הרבה יותר ממוקדים וגמישים".

עוד מאפיין שאנו צפויים לראות השנה הוא היצמדות לצרכים האמיתיים של הארגונים השונים. "גם בזמן של אי ודאות, מועמדים מבוקשים במיוחד למשרות חיוניות ומשמעותיות צפויים לקבל שכר גבוה והטבות", אומר עירוני. "בשאר התפקידים, אנו מעריכים שהשוק צפוי לשמור על רגיעה ולא לגייס יותר מהנדרש. המסקנה האופטימית היא שבניגוד לשנים של בועה בשוק, המתאפיינות בגיוסים נרחבים שלא תמיד מתאימים לצרכים בשטח, כיום ההתנהלות זהירה יותר – וצפויה למנוע היווצרות של בועה חדשה בענף".

 src=

על יחידת המחקר של אתוסיה

המידע נאסף על ידי יחידת המחקר של חברת אתוסיה. יחידת המחקר של אתוסיה עוקבת אחר מגמות בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון, ועורכת באופן קבוע סקרי שכר בענפי ההייטק והביוטק. איסוף המידע וניתוחו הם מתחומי הפעילות המאפיינים את גישתה הייחודית של אתוסיה בתחומי משאבי האנוש וההשמה בכלל וניהול הקריירה בפרט. אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי האנוש ומציעה פתרונות איוש רחבים המבוססים על גישה ממוקדת-אנוש, על ידע מקצועי רחב ועל הבנה עסקית מעמיקה של הענפים הרלוונטיים.

 

 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם