כפתור סגירה

כתבה בנושא סיכום רבעון ראשון לשנת 2015: ראלי בגיוסי עובדים

יחידת המקר של אתוסיה מסכמת את הרבעון הראשון לשנת 2015, בתעשיות ההייטק והביוטק: מגמות שכר, ביקושים לתפקידים, מגמות חיפוש עבודה בתעשיות העלית, צמיחה בסקטורים ועוד.

ההאצה בהשקעות ובכמות האקזיטים ברבעון הראשון של 2015, הביאה לעלייה בשכר ובביקושים לעובדים בשוק ההייטק והביוטק. הרבעון הראשון של 2015 הוגדר כרבעון המוצלח ביותר מבחינת השקעות ואקזיטים בהייטק הישראלי והוא מגיע אחרי שנה שהכול קרה בה מהר יותר. ההצלחות של השנה החולפת ובעקבותיו נתונים מרשימים של תעשיית ההייטק והביוטק ברבעון הראשון של 2015, מראה גם קפיצה בשכר ובביקוש לעובדים.

 

לסקר השכר המלא – לחץ כאן

 src=

 

הרבעון החולף הפתיע כל יום מחדש ומדי יום קראנו על עוד אקזיט ועוד השקעה חדשה בחברות הייטק בישראל. אתוסיה, חברת השמה בהייטק ובביוטק, ערכה גם השנה סקר נרחב בקרב חברות הייטק וביוטק בישראל. בסקר השתתפו 190 תאגידים, חברות בינוניות וסטארט-אפים, המעסיקים יחדיו למעלה מ-100 אלף עובדים. בסוף 2014 למדנו כי שנת 2014 הייתה השנה המוצלחת ביותר לתעשיות ההייטק והביוטק בישראל מאז המשבר בשנת 2008. עם סיומו, הרבעון הנוכחי, מלמד אותנו שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה.

“הורדת שערי הריבית על ידי הנגידה, הטיסו את שער הדולר שכבר הספיק לחצות את ה 4 שקלים ואיתו גם עולה הביקוש לעובדים בתעשיות ההייטק והביוטק בשיעורים חדים מאוד” אומר אייל סולומון, מנכ”ל אתוסיה. “העלייה בשער הדולר, הינו תמריץ  משמעותי לחברות הייטק יצואניות, שמקבלות את הכנסותיהם בדולרים, להרחיב את קווי הייצור ולהיכנס לפיתוחים חדשים ומתוך כך לגייס עובדים חדשים לצורך התרחבות”, מוסיף ואומר אייל. עוד חיזוק חיובי להמשך הראלי שאותו אנחנו צופים לחוות ברבעון הקרוב, אנחנו מקבלים מהבורסות בעולם ובמיוחד מזו, שמהווה עבורנו ראי לנעשה כאן בשוק ההייטק – הנאסד”ק, שטס בפברואר כלפי מעלה ב 7.08%, החודש החזק ביותר שלו מאז 2012. הוול סטריט, אומנם פתחה את השנה בצורה מקרטעת, אבל שינתה מגמה בפברואר, כאשר הדאו ג’ונס זינק ב 5.64% ומדד ה-S&P 500   רשם עליה של 5.5%. המדדים המובילים באירופה מראים גם הם את אותה המגמה.
כאמור, שנת 2014 הסתיימה באקזיטים בסכום מדהים של 6.94 מיליארד דולר. הרבעון הראשון של 2015 היה מאופיין בכניסה של ענקיות התוכנה הבינלאומית לשוק ההייטק בישראל והסכום הכולל של האקזיטים ברבעון הראשון של 2015 לבדו, כבר קרוב לחצות את רף ה-2 מיליארד דולר והיד עוד נטויה.

 

כמה מהאקזיטים הבולטים של הרבעון החולף:

 

  • CyActive, חברת סטארט אפ מתחום הסייבר, שנמכרה ע”פ הפרסומים לחברת PayPal ב- 60 מיליון דולר
  • eXelate, חברת בתחום הפרסום הדיגיטלי, נמכרה לחברת Nielsen   תמורת 200 מיליון דולר
  • Panaya, נרכשה על ידי חברת InfoSys  ההודית בסכום של 230 מיליון דולר
  • N-Trig, נרכשה על ידי חברת מיקרוסופט בכ-200 מיליון דולר
  • ARX, המפתחת חתימות דיגיטאליות, נמכרה לחברת DocuSign האמריקאית בכ-50 מיליון דולר
  • Porticor, העוסקת באבטחת מידע בענן, נמכרה לחברת Intuit האמריקאית
  • Anapurna Labs, המפתחת שבב בתחום התקשורת, נמכרה לחברת Amazon בכ-350 מיליון דולר
  • Red Bend, נמכרה לחברת Harman בסכום של כ-200 מיליון דולר
  • CloudOn, שמפתחת מוצר לשיתוף מסמכים בענן, נמכרה לחברת Dropbox בכ- 100 מיליון דולר
  • Intellinx, העוסקת בתחום אבטחת מידע, נמכרה לחברת BottomLine בכ-67 מיליון דולר
  • Appoxee נמכרה לחברת TeraData תמורת 25 מיליון דולר
  • Eat24, המפתחת אפליקציה למשלוחים ממסעדות, נמכרה לחברת Yelp האמריקאית בסכום של 134 מיליון דולר

 

השכר נמצא בהמשך מגמת עלייה, שלא נבלמה מאז העלייה המרשימה ברמת השכר בשנת 2014

הרבעון האחרון של 2015 ממשיך את המגמה החיובית בעליות השכר. במהלך שנת 2014 ראינו עלייה ממוצעת של 5.4% בגובה השכר בתעשיות ההייטק והביוטק – העלייה הגבוהה ביותר בשכר הממוצע בשבע השנים האחרונות (ראו טבלה) והרבעון הראשון לבדו, כבר עומד על עלייה של 1.5% בשכר הממוצע בתעשיית ההייטק והביוטק. במידה ונראה את המגמה הזו ממשיכה בקצב הנוכחי, שנת 2015 צפויה להסתיים בנתונים טובים משל קודמתה.

 

 src=

 

ברבעון הנוכחי, ניתוח מגמות שכר לפי תפקידים מראה כי תפקידי פיתוח התוכנה, הפיתוח למובייל והפיתוח לאינטרנט מובילים כרגיל, עם עליות שכר ממוצעות של %1.5 עד 2%. עליות שכר יפות נרשמו גם בניהול הפיתוח ובבקרת איכות וכן בקליניקה ורגולציה, הנדסה וניהול מכירות. בכל קבוצות התפקידים נרשמה עלייה של 1% לפחות בשכר הממוצע.

 

 src=

 

 

היקף גיוס עובדים חדשים גם הוא במגמת עלייה מרשימה

שיעור הגיוס של עובדים חדשים מתוך כלל העובדים ב-2014 עמד על 13%. מדובר על שיעור העובדים החדשים שגויסו לצורך הרחבת פעילויות (ולא כדי להחליף עובדים שעזבו). ברבעון האחרון לבדו עומד שיעור הגיוס על 4% בממוצע. גם במקרה זה, במידה והמגמה תמשיך באותו קצב, אנו צפויים לראות נתונים גבוהים מאלה של 2014.
כפי שכבר דווח בסוף 2014, שיעור העוזבים מרצון, כלומר עובדים העוזבים מרצונם לטובת שינוי תפקיד, הולך ועולה בעקביות בשנים האחרונות. שיעור העוזבים מרצון ברבעון האחרון הינו בקצב איטי יותר, מאשר הקצה שראינו בשנת 2014, שבה הוא הגיע לשיא של 9.8% מכלל העובדים בתעשייה. כאמור, שיעור גבוה זה מעיד הן על האפשרויות הפתוחות בפני העובדים והן על אמונם בענף, המניע אותם לקחת סיכון ולעזוב מקום עבודה קיים לטובת אופציות אחרות.

התקופה הממוצעת לאיוש משרה ברבעון האחרון אמנם גבוה במקצת, ממה שראינו בממוצע של 2014, אבל לא שונה מהותית ועדיין נמוך ביחס לשנים עברו. הנתון מראה כי ברבעון האחרון, שיעור המפוטרים נמוך יחסית ועומד על 2% מכלל העובדים, לעומת שיעור פיטורים של כ-2.5% מכלל העובדים בסוף 2014.

השוואה בין שיעור העוזבים מרצון ברבעון האחרון (כאמור, 2.1%) לשיעור המפוטרים ברבעון האחרון מראה, כי שיעור המפוטרים די דומה לשיעור העוזבים מרצון.

“יחד עם הראלי המרשים הזה בשווקים, אנחנו רואים מגמת עזיבה מרצון שהולכת ותופסת תאוצה משמעותית ונראה כי מתחילה מגמה של מעבר עובדים מחברות גדולות ומבוססות לסטרטאפים בשלבי חיים ראשונים, מגמה שמזכירה במעט את תחילת שנות ה 2000”, מוסיף אייל סולומון.

 

 src=

מצד המועמדים, משך חיפוש העבודה הממוצע ברבעון הראשון של 2015, הראה נתונים די דומים לנתוני 2014 ונשאר קצר יחסית בהשוואה ל-2013, שגם היא, כזכור, הייתה שנה טובה לעובדים.

 

 src=

 

 

ביקושים על פי תחומים

ברבעון האחרון, רבות מחברות הסטארט אפ שגייסו הון ראשוני, הפנו את רוב המשאבים שלהן לגיוס אנשי פיתוח: מהנדסי תוכנה, אנשי בדיקות, מומחי Big Data, Dev Ops, מהנדסי חומרה, מנהלי פרויקטים, מהנדסי מכונות ומהנדסי מערכת. חברות רבות המשיכו לדווח, כמו בשנת 2014, על קשיים בגיוס אנשי פיתוח בסביבות לינוקס, פיתוח אוטומציה של תשתיות, פיתוח מובייל, ביג  דאטה וסייבר. הטכנולוגיות המבוקשות ביותר לגיוס אנשי פיתוח ותמיכה הן: C#, JAVA, PHP, Python, .Net, C ו- ++C.

מבחינת השכלה, עיקר הדרישה היא לבוגרי אוניברסיטאות, אך ניכרת גמישות רבה בשווקים המתאפיינים במחסור במתכנתים, כגון IOS ואנדרואיד. מבחינת מאפייני האישיות הנדרשים, החברות מעוניינות לגייס אנשים בעלי יכולות אנליטיות גבוהות, שחקני צוות ובעלי יכולת עבודה בסביבה עמומה ומאומצת. יש חשיבות רבה לוורסטיליות של העובדים וליכולתם להיכנס ולהסתגל במהירות לתחומים חדשים.

כמה מתחומי ההייטק רשמו צמיחה דו-ספרתית בשנת 2014, ועל פי התחזית של אתוסיה צפויה מגמת המשך צמיחה דומה גם עד סוף 2015. התחומים המובילים הם סייבר ואבטחת מידע, בהם במהלך שנת 2014 בלבד, עלה הביקוש למהנדסי תוכנה בתחום ביותר מ-15 אחוזים בהשוואה לשנה הקודמת. תחום נוסף הוא ה”אינטרנט של הדברים”, IOT)). הביקוש לעובדים בתחום זה גדל בשנת 2014 בכ-10 אחוזים בהשוואה ל-2013. התחום השלישי הוא תחום הביג דאטה, בו נצפתה כבר ב-2014 עלייה בביקוש לעובדים של כ-18 אחוזים בהשוואה ל-2013. בתחום הסטוראג’ והשירות בענן הביקוש לעובדים בתחום זה צמח בלמעלה מ-12 אחוזים במהלך 2014 גם תחום המובייל, שדובר בו רבות בשנים האחרונות, הראה צמיחה של 11 אחוזים בביקוש לעובדים במהלך 2014.

 

 

 src=

 

ניתוח של הביקושים לעובדים לפי תעשיות, מראים תמונה די דומה. גם כאן בולט שוב הביקוש בתחום האינטרנט והתוכנה (עלייה של 20% ו-13% בביקוש לעובדים, בהתאמה). גם כאן נרשם נתון נאה למדעי החיים – עלייה של 8% בביקוש לעובדים. בתחומי השבבים והתקשורת, לעומת זאת, נרשמה ירידה של 7% בביקוש לעובדים.

 

 src=

 

2015 – המשך צמיחה מואצת 

עושה רושם, שלמרות שהמצב הפוליטי, החברתי והכלכלי בישראל, תופס מקום נכבד בסדר היום שלנו, נראה כאילו אף אחד לא יכול לעצור את קטר הסטארט-אפ-ניישן, את קצב הרכישות או את הגידול בהשקעות ובהנפקות.
בסוף 2014 ציין מנכ”ל אתוסיה, אייל סולומון, ש”מנהלים רבים מביעים ביטחון ואופטימיות בהמשך המגמה החיובית הזאת ב-2015″. על פניו, לאור רבעון מרשים במיוחד בביצועי ההייטק הישראלי, הציפייה לשנת 2015 חזקה, עדיין עומדת בעינה ולא אחת אנחנו שומעים בכותרות העיתונים, דעות של רבים ממובילי הדעה בכלכלה ובפוליטיקה הישראלית, שיש להמשיך ולחזק את תחום ההייטק והביוטק, כקטר הצמיחה שמניע את המשק הישראלי.
“אנחנו סבורים”, אומר אייל, “שבעקבות תוצאות הבחירות, מה שהיה הוא שיהיה והבורסה כאן בארץ תמשיך לטפס ולשבור שיאים ומתוך כך נמשיך לראות גיוסי כספים מרשימים לסטרטאפים בכל שלבי החיים”.

 

על יחידת המחקר של אתוסיה

המידע נאסף על ידי יחידת המחקר של חברת אתוסיה. יחידת המחקר של אתוסיה עוקבת אחר מגמות בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון, ועורכת באופן קבוע סקרי שכר בענפי ההייטק והביוטק. איסוף המידע וניתוחו הם אחד מתחומי הפעילות המאפיינים את גישתה הייחודית של אתוסיה בתחומי משאבי האנוש, ההשמה בכלל וניהול הקריירה בפרט. אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי האנוש ומציעה פתרונות איוש רחבים המבוססים על גישה ממוקדת-אנוש, על ידע מקצועי רחב ועל הבנה עסקית של הענפים הרלוונטיים.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם