מחכים לאחרי החגים? הגיע הזמן לנפץ את המיתוסים על חיפוש עבודה בקיץ

למרות הסברה הרווחת, השוק לא נכנס לקיפאון בחודשים החמים ביותר בשנה, החברות ממשיכות לגייס עובדים – וגם מחפשי העבודה לא נחים
28/07/2019

 "עזוב, אין טעם לחפש עבודה בקיץ, השוק מת"; "כולם בחופשה, כולם נסעו לחו"ל, אף אחד לא מגייס עכשיו", "לחפש עובדים ביולי-אוגוסט? מה פתאום, אני מחכה לאחרי החגים". בוודאי שמעתם את המשפטים האלה לא פעם, כהסבר מנצח לטענה שבקיץ לא כדאי לחפש עבודה חדשה, או להתחיל בגיוס עובדים. אבל האמת, אומר אייל סולומון מאתוסיה, שונה לחלוטין.

"הניסיון שלנו כחברת השמה בהייטק מלמד שאף שאנשים רבים נוטים לא לחפש עבודה בקיץ, בגלל אווירת החופשה והנסיעות, הרי שבפועל, הלקוחות שלנו ממשיכים לחפש עובדים לאיוש משרות בקצב הרגיל. יתרה מזו, גם המועמדים ממשיכים לחפש את המשרה הבאה שלהם, כך שהשוק חי ותוסס, רחוק מהקיפאון שחושבים עליו", אומר סולומון.

יתרון בתקופת הקיץ

למעשה, באתוסיה רואים יתרון בחיפוש עבודה או גיוס עובדים דווקא במהלך הקיץ. "זו תקופה של שגרה, בלי חגים וחופשות ארוכות של העובדים, כך שניתן לנצל אותה לפתיחה מושכלת של צוותים חדשים, ולתהליכי חשיבה מעמיקים לקראת שנת העבודה שעומדת להתחיל. יש מעין אורך נשימה שמאפשר להוציא לפועל תהליכים בצורה חכמה וממוקדת, בלי להילחץ מחופשה שעומדת ממש מעבר לפינה.

"זו תקופה של שקט ושלווה בעיתוי אידיאלי – אחרי החגים של אפריל-מאי, ולפני החגים של ספטמבר-אוקטובר. גם כשהחגים מסתיימים לבסוף, כולם מתחילים להתכונן לתחילת השנה האזרחית החדשה, ואז יש קפיצה אדירה בכמות החיפושים, הן של מחפשי עבודה והן של מגייסי עובדים, כך שהתחרות גדלה – גם על כל משרה פנויה, וגם על כל עובד טוב. כל אלה הופכים את יולי-אוגוסט לתקופה אידיאלית לחיפוש עובד או עבודה".

עליה בחיפוש אחר המילה "דרושים" ביולי

ואכן, ניתוח נתוני גוגל טרנדס מעלה כי לאחר ירידה בחיפוש המונח "דרושים" במנוע החיפוש בתקופת החגים האחרונה, הרי שלקראת יוני חלה דווקא עלייה. כך גם במונחים "הצעות עבודה" ו"חיפוש עבודה".

נתוני 2018 מראים כי אם הממוצע החודשי של חיפוש המונח "דרושים" היה 74,000, הרי שביולי אותה שנה זינקו חיפושי המונח ל-90,500, ואילו באוגוסט שבו לממוצע הרגיל. המונח "חיפוש עבודה" זכה ל-18,100 חיפושים ביולי, ובאוגוסט חזר לממוצע הרגיל – 14,800. את המונח "עבודה" חיפשו הגולשים 9,900 פעמים ביולי ובאוגוסט, לעומת ממוצע חודשי של 8,100.

עליה של 28% בתקנים

ניתן לראות את ההוכחות לכך בשטח. כאשר בקיץ הנוכחי, נרשמת אפילו עלייה בפעילות המגייסים. "ביולי, מספר התקנים שנפתחו בתעשיית ההייטק  עלה ב-28% בהשוואה ליוני השנה", מספר סולומון. "זו עלייה חודשית גבוהה מהרגיל, גם ביחס לשאר חודשי השנה, הנובעת מכמה סיבות, ובראש ובראשונה - בהייטק אין עונתיות. זה לא כמו בחקלאות או בתיירות, תחומי עיסוק שבהם יש חודשי שיא וחודשי שפל.

"הסטארט-אפים שמגייסים עכשיו למספר גבוה של משרות עושים זאת מסיבה פשוטה – הם גייסו כספים ברבעון השני של השנה, ועכשיו משתמשים בהם כדי להרחיב את הפעילות, ולצורך כך זקוקים לתוספת של כוח אדם".

צורך במהנדסי חומרה ותוכנה

בנוסף, לפי דו"ח שפרסמה הלמ"ס בסוף יוני 2019,  נרשם גידול של כ־12% בייצוא מחשבים, מכשור אלקטרוני ואופטי. מכאן נובע הצורך בגיוס מהנדסי חומרה ותוכנה נוספים, בעיקר עבור היצואניות הבולטות בענף – אינטל, מלאנוקס, צ'ק פוינט, סייברארק, אלביט ו-HP מערכות.

"סיבה נוספת לשמירה על קצב גיוסים רגיל גם בעונה החמה היא העובדה שחגי תשרי מתקרבים, וכל מגייס מנוסה יודע שבתקופת החגים קשה מאוד להביא עובדים חדשים בחברה, בגלל מחסור ב'ימי החתמה'", מוסיף סולומון.

המלחמה על טאלנטים

גורם נוסף שהמגייסים מביאים בחשבון הוא התחממות המלחמה על כל "טאלנט" – עובדים מוכשרים ומיומנים, שנהנים מביקוש רב לשירותיהם. "לפי נתוני אתוסיה, מועמד טוב קיבל ביוני שש הצעות שכר בממוצע - שיא של כל הזמנים, כשב-2018 הממוצע היה ארבע הצעות שכר לכל מועמד כזה".

לסיכום, גם אם באופן אינטואיטיבי הרעיון לחפש משרה חדשה או לגייס עובדים דווקא בקיץ נשמע חסר הגיון, "כי כולם בחופש...." או "כי ישנה האטה כללית במשק...", הרי שבחשיבה אסטרטגית מדובר בחלון הזדמנויות המאפשר להתמודד על משרות טובות מול מספר מועמדים קטן מהרגיל.

 

המחסור במהנדסים בענף ההייטק מאלץ ארגונים להוריד את דרישות הסף של תפקידים רבים - קראו את כתבת סיכום החציון הראשון של 2019