כפתור סגירה

כתבה בנושא בדרך לרבעון שיא? – ענף ההייטק בפתיחת שנה חלומית

בחודשיים הראשונים של 2017 נרשמה עלייה של 22% בהשוואה לחודשיים האחרונים של 2016 במספר התקנים הנפתחים בענף ההייטק ורמות השכר עולות עם הביקושים. האם המגמה תימשך או שהדולר הנמוך יפזר את ענן האופטימיות

קצת יותר מחודשיים לתוך שנת 2017, ואפשר לומר שבינתיים, ענף ההייטק נהנה מפתיחת שנה שאפילו בכיריה התקשו לדמיין, כשההצלחה של החברות מביאה כמובן גם לעלייה בביקושים ובקצב הגיוסים. אף שחודש ינואר נפתח עם סימני שאלה והססנות, אולי בניסיון להבין לאן הרוח נושבת, מאז תחילת פברואר, מורגשת עלייה משמעותית של 22% במספר התקנים החדשים שנפתחים בהשוואה לחודשיים האחרונים של 2016, כך על פי חברת ההשמה אתוסיה.

"יש יותר ויותר גיוסים מהירים – מה שאנחנו מכנים ‘רביעי עד ראשון’", אומר אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה. "ביום רביעי המועמד מתראיין בריאיון ראשון, וביום ראשון הוא כבר חותם על חוזה לאחר תהליך ראיונות מואץ וקפדני. בהתאם, מועמדים במקצועות עם ביקוש גבוה, כמו מפתחי Full Stack או מומחי DEVOPS, מפתחי אוטומציה ומפתחי תשתיות למובייל, מודעים לאטרקטיביות שלהם, והחברות מציעות להם שכר בטווח הגבוה".

מנתוני אתוסיה עולה כי כבר כעת ניכרת עלייה בשכר הממוצע בכל ענף ההייטק אל מול השכר הממוצע ל-2016. כך, אם השכר הממוצע בענף ב-2016 היה 21,850 שקלים, הרי שבחודשיים הראשונים של 2017, השכר הממוצע עומד על 22,370 שקלים.

>>>>לסקר השכר העדכני והמלא<<<<<

התחזיות השחורות התבדו

לאופטימיות בענף יש הסברים רבים. בראש ובראשונה, העובדה ששוק ההייטק הישראלי נושא עיניים למתרחש בחו"ל, ובמיוחד בארה"ב. לאחר קיפאון מסוים שנרשם בכלכלה העולמית בעקבות בחירת דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב בנובמבר 2016, הרי שבינואר 2017 הוא נכנס סוף סוף לתפקיד – והשווקים הגיבו הפוך מכל התחזיות השחורות וחזרו לנשום. לא מדובר רק בחזרה לפעילות הרגילה, אלא אף בהאצת הקצב – אי הוודאות והחשש מתפוגגים, וול סטריט חוזר לראלי עליות וחברות ההייטק ממשיכות להתרחב.

חשוב לציין שבשוק ההייטק האמריקאי נושבות רוחות מעורבות. מצד אחד, ענקיות הטכנולוגיה חוששות מטראמפ – בין היתר, על רקע הקשחת המדיניות כלפי מהגרים, מה שעלול לגרום להן לאבד עובדים. בתחילת פברואר אף פורסם כי כ-100 מחברות ההייטק הגדולות בארה"ב, ובהן אפל, גוגל ונטפליקס, התאגדו יחד להגשת תצהיר נגד הגבלת ההגירה. לחברות ההייטק חשבון ארוך עם טראמפ, שבמסע הבחירות שלו התבטא כמה פעמים נגדן ואמר שבועת השווי הגבוה שלהן צפויה להתפוצץ.

מנגד, שוק ההון האמריקאי מצפה לכמה וכמה הנפקות הייטק בקנה מידה אדיר השנה. הסנונית הראשונה היא סנאפ, החברה המחזיקה באפליקציית סנאפצ’ט, שהונפקה לפי שווי של כ-24 מיליארד דולר. אחריה בתור עומדות עוד ענקיות הייטק, ובהן אובר, AirBnb, פורסקאוט, אפ דינמיקס ועוד – וכולן צפויות להנפיק בשווי של מאות מיליונים ואף מיליארדי דולרים.

כמו כן, מניית פייסבוק שוברת כל שיא אפשרי ונוגעת כמעט ב-140 דולר למניה, אחריה אפל לא נשארת חייבת וגם כן מתקרבת לרף ה-140 דולר. גוגל שברה לא מכבר את שיא כל הזמנים עם מחיר של 862 דולר למניה.

בצד הישראלי, עסקת הענק של מכירת מובילאיי לאינטל כמובן הוסיפה משב רוח רענן ולא מעט גאווה להייטק המקומי.

אף שהחגיגה הגדולה כאמור לא פוסחת על השוק הישראלי, סולומון מציין שהיחלשות הדולר עלולה להעיב על המצב. "חברות ישראליות המייצאות לארה"ב צפויות לסבול מירידה בהכנסות, ובטווח הארוך יותר – לקצץ בגיוסים. בהקשר זה קשה שלא להיזכר במשבר של 2008. אז, לאחר ירידה של כ-25% בשער הדולר, חברות ישראליות רבות ראו את ההכנסות מתכווצות, ובהתאם, מאות עובדים פוטרו, שכר העובדים ירד וההטבות הוקפאו". (expertseoinfo.com)

הכסף זורם לשוק

גם בישראל נרשמה עלייה בקצב, כאשר מבדיקת אתוסיה עולה כי בינואר בלבד נרשמו כ-30 גיוסים של סטארט-אפים ישראליים, בסך כולל של 400 מיליון דולרים. קצב הגיוסים המשיך לגבור ובחודש פברואר נרשמו לא פחות מ-40 גיוסים ורכישות.  

"לנוכח הפיטורים בסוף 2016 היה חשש ש-2017 תתחיל באופן זהיר – אך בפועל, זה לא קרה", אומר עדי עירוני, מנכ"ל חטיבת ההשמה של אתוסיה. לדבריו, "אחד ההסברים להתחלה החזקה של 2017 הוא היקף הגיוסים הגדול של סטארט-אפים בחודשיים הראשונים של השנה. הסטארט-אפים שקיבלו צינור חמצן של מזומנים מאיצים את הגיוסים. האופטימיות משפיעה גם על החברות האחרות, אשר עד כה ישבו על הגדר בהמתנה להתפתחויות. כעת, הן פותחות תקנים שהקפיאו, במעין אפקט פסיכולוגי של סיום ההמתנה".

לפי עירוני, הגיוסים בשוק אינם מעידים על התפתחות של בועה – אלא על צמיחה טבעית הנובעת מצורך אמיתי. "אנחנו רואים עולמות חדשים שהפיתוח שלהם דורש כמות גדולה של משאבים, מחקר וכוח אדם – בינה מלאכותית, ביג דאטה, מערכות מבוססות למידת מכונה, מכוניות אוטונומיות, מערכות תשלומים וכן רחפנים ורובוטיקה".

המבוקשים ביותר: IT ופיתוח אוטומציה

נתוני אתוסיה מראים כי בחודשיים הראשונים של 2017 נהנו מהגידול בגיוסים (ביחס לחודשיים הראשונים של 2016) בעיקר עובדים בתחום ה-IT (עלייה של 7% בביקוש); אנשי פיתוח האוטומציה (עלייה של 5%); מפתחי Full Stack (עלייה של 4%) וכן מפתחי צד שרת ותשתיות למובייל (עלייה של 3%). עם זאת, לא נרשמת עלייה בביקוש למנהלי תפעול ומכירות, בודקי תוכנה, מנהלי פרויקטים ובכירים. 

עירוני גורס כי העלייה בביקוש לשירותיהם של עובדים בתחום ה-IT נובעת בעיקר מדרישה מאסיבית למומחי Devops, וכן לאנליסטים בתחום ה- BI והדאטה – כאשר יותר ויותר חברות נכנסות לעולם הביג דאטה ולמידת המכונה. גם פיתוח האוטומציה נהנה מזינוק, כאשר כיום, כ-80% מהחברות בענף משתמשות בבדיקות אוטומציה, לרוב במקביל לשימוש בבדיקות ידניות, לאור העלייה המתמדת בנפח המידע ובמספר המשתמשים.

 src=

מחפשים צד שרת ולקוח – באדם אחד

"מפתחי Fullstack נהנים גם הם מעלייה בביקוש (4%) בחודשים ינואר ופברואר – שכן כיום, רוב החברות מחפשות אדם אחד שעוסק הן בצד שרת והן בצד לקוח, במקום שני עובדים. לצד העלייה בביקוש, גם השכר שלהם עולה – לאור הדרישה לידע וניסיון מקיפים יותר.

"ינראה שהתחזקות עולמות האינטרנט של הדברים (IOT) דורשת העמקה של החיבור בין העולם הפיזי והתשתיתי לעולם האפליקטיבי", אומר עירוני. מגמה נוספת המורגשת בחודשיים הראשונים של השנה, לפי נתוני אתוסיה, היא עלייה בביקוש לאנשי פיתוח תשתיות למובייל (3%) – על חשבון אנשי פיתוח אפליקטיבי למובייל (1% בלבד).

מהנדסי חומרה חוזרים לחייך

בעולם החומרה, בולטת ירידה בביקוש לעובדים בתחום פיתוח הכרטיסים – אך מנגד, ניכרת עלייה בביקוש לאנשי וריפיקציה ודיזיינרים (ASIC Designer) – שיש מחסור בולט בהם וקשה לגייס חדשים, כך שהמשכורות עולות.

ככל הנראה, אומר עירוני, "מיעוט אנשי החומרה כיום נובע מכך שרק לפני שנים ספורות העריכו שהתחום יחווה האטה לעומת ההאצה של תחום התוכנה – אבל כיום אין היצע מספק של מהנדסי חומרה כדי לספק את היקף הביקושים בתחום. על ההתפתחות בתחום תעיד העובדה שבנוסף לחברות הוותיקות, יש כיום גם סטארט-אפים העוסקים בתחום השבבים והחומרה".  

"באופן כללי, העלייה בביקושים עדיין לא השפיעה באופן מהותי על השכר, כך שאנו צופים שאם מגמת הביקושים הערה אכן תימשך, נראה גם השפעה משמעותית על השכר לקראת החציון השני של 2017", מסכם עירוני.

 src=

 src=

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם