כפתור סגירה

כתבה בנושא צל כבד: כיצד מיזוגי ה-SPAC משפיעים על יתר החברות בתעשיית ההייטק?

לאחר סיום הרבעון הראשון של 2021, כבר ברור שגל הנפקות ה-SPAC ממשיך לשטוף את וול-סטריט ושסטארטאפים רבים מישראל מתכוונים להצטרף לחגיגה. איזו השפעה יש לכך על הארגונים שאינם מתכננים הנפקה בקרוב, האם הם נשארים מאחור או שמדובר בכלל בבועה שתתפוצץ? נירה קירקיריוס בטור אישי

במהלך 2020 גייסו 248 חברות(Special Purpose Acquisition Company) SPAC  סכום מצטבר שמתקרב ל-83 מיליארד דולר, זאת לעומת 59 גיוסים ב-2019 שהיו בהיקף מצטבר של 13.6 מיליארד דולר. לאחר סיום הרבעון הראשון של 2021 לא נראה שהמגמה הולכת לחלוף. למעשה, שמה של כמעט כל חברת הייטק ישראלית פרטית נקשר לאחרונה בהנפקה אפשרית באמצעות ספאק, כשחברות ספאק רבות מחפשות הזדמנויות כאן אצלנו בסטארטאפ ניישן.
במסגרת תפקידי כמנכ”לית First – יחידת הבכירים של אתוסיה, אני מנהלת בשוטף שיחות רבות עם מנכ”לים ויזמים בחברות סטארטאפ ועל כן שומעת מהם את הלך הרוח של הארגונים והעובדים אצלם. לאחרונה נשמעות יותר ויותר דעות ופרשנויות לגבי אותו הרעש שעושים גיוסי הספאק ועל האפקט שלו על העובדים בתעשיית ההייטק.
סטארטפים שנמצאים בשלבי ההבשלה המוקדמים בדרך לאקזיט או להנפקה, מוצאים את עצמם נאלצים להסביר לעובדיהם מדוע הם עוד לא הגיעו לשלב הזה בעצמם – בעוד שהקולגות שלהם מארגונים אחרים כבר רואים “דולרים בעיניים” וגאים בחברתם ששמה הולך לפניה בזכות מיזוגי הספאק ההולכים ומתפרסמים.
העובדים לכשעצמם, לא תמיד מבינים את פרטי העסקאות לעומק. אין להם את הידע אודות מספר האופציות שיש לחבריהם או מה יהיה גובה הבונוס שיקבלו במידה והחברה אכן תיכנס למסחר בבורסה. נוצרה כאן מעין מציאות של חברות מצוינות עם פרסטיז’, העושות רושם שהכסף “נשפך מכל הכיוונים” ושישנה הזדמנות אמיתית של רווח גדול בזמן קצר.
המעסיקים, שיודעים שעובדיהם לא מצליחים לראות את התמונה הגדולה, מוצאים את עצמם במצב בו הם צריכים לספק את ההסברים העסקיים העומדים מאחורי ההחלטות לכאן או לכאן, וכמו כן – למצוא דרכים יצירתיות וחדשות שישאירו את העובדים מרוצים ולא יסתכלו לצדדים בחיפוש אחר מקום משתלם יותר מבחינת אופציות ומניות.
אז מה לעשות במקרה כזה בו העובדים מתוסכלים בזמן שהשוק מוצף גיוסים ושמועות על הנפקות? הנה 3 עצות שכדאי לזכור, על סמך הטיפים והניסיון של המנכ”לים המובילים בתעשייה:
1. הזמן עושה את שלו – כדאי להמתין ולא לנקוט בצעדים
כידוע, לאורך השנים נתקלנו בבועות הייטק שנאלצו להתפוצץ. כבר כיום ישנם אנליסטים שמעריכים כי ייתכן שגם הנפקות ה-SPAC לא יוכלו לממש את ההבטחה שלהן.
חשוב להזכיר לעובדים שלכם שכדי להנפיק בבורסה, חברה צריכה להגיע לסוג של בשלות ושאסור להקדים ולרתום את העגלה לפני הסוסים. המציאות אולי נראית כרגע מאוד נוצצת וחברות רבות מקבלות סבב של יחסי ציבור, אבל כשהמהומה תירגע – יכול להיות שגם החברות המדוברות יקחו צעד אחורה ולא באמת יכנסו למסחר. תנו לאנשיכם את הביטחון שאצלכם כן רוצים להיות בשלים להנפקה ולהגיע אליה ברגע הנכון ולא מתוך שיקולים מטעים.
2. דברו על הפוטנציאל שלכם ולא על האחרים
בדקו את עצמכם: האם העובדים שלכם מקבלים היום אופציות? אולי הגיע הזמן לחלק אופציות נוספות או לדבר על הפוטנציאל שלהן? שתפו את העובדים לגבי המודל העסקי של החברה, מדוע היא הולכת להצליח על אף שלא הולכים איתה כרגע לכיוון של ספאק, מה האופק שלה ומתי אתם כן מתכננים לצאת איתה להנפקה – אם זה אכן עומד על הפרק.
בכל מקרה, אל תשאירו את העובדים שלכם באפלה. זה רק יגרום להם להתלחששויות של שיחות מסדרון ורגשי נחיתות מול החברות האחרות. שתפו אותם ביתרונות ה-Go To Market שלכם, ותזכירו להם למה הם הגיעו לחברה מלכתחילה.
3. שימו את הדגש על היתרונות הנכונים
כסף הוא אמנם גורם חשוב, אבל במסגרת השיקולים של העובדים הוא אינו הגורם היחידי במשוואה. זה בדיוק הזמן לחזק את הוקטורים האחרים ולהיזכר מה הופך מקום עבודה למקום טוב באמת: האווירה, הקשרים החברתיים, העשייה, המשמעות שהעובדים מקבלים מתפקידם ויכולת הצמיחה שלהם.
פעמים רבות, יוצא לנו באתוסיה להיתקל במועמדים שעזבו את מקום העבודה שלהם לאחר שהצוות שלהם התחלף. מעסיקים שוכחים לפעמים שחברה היא בעצם חיבור של אנשים, ועובדים לא ימהרו לעזוב אם טוב להם חברתית. כסף הוא רק סיבה אחת לעזוב מקום עבודה והיא לא תמיד הסיבה הרלוונטית. יש כיום בשוק ארגוני ענק כמו פייסבוק, גוגל ואמאזון שמשלמים שכר תחרותי במיוחד, אבל עדיין ראינו עובדים שעזבו את הארגונים האלו עבור תנאי שכר פחות טובים – כי הם לא מעוניינים בסביבה התחרותית הקיימת שם ובלחץ שלעיתים קשה לעמוד בו.
יחד עם כל אלה, לא נתכחש לעובדה שיש בתעשיית ההייטק גם חשיבות לשכר, לפינוקים, לתנאים מסביב ולמתקני המשרדים. אלו דברים שצריכים להישאר ואף להשתדרג עוד עד כמה שהתקציב מאפשר. חשוב מאוד לשים פוקוס על ה- HRהארגוני ולדאוג שהווי החברה שומר על רמתו הגבוהה.

 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

העולים החדשים שנמלטו מאוקראינה יכולים להשתלב במגוון תפקידים בתעשייה

הפתרון למחסור בעובדי הייטק יכול להגיע ממקום לא צפוי

רבים מהעולים החדשים שנמלטו מאוקראינה משכילים ומיומנים. הם יכולים להשתלב במגוון תפקידים בתעשייה, שמשוועת לכוח אדם איכותי

תעשיית הגיימינג בישראל 2022

שרדה את הקורונה ומשגשגת: תעשיית הגיימינג בישראל 2022

למי שרוצה להפוך את התחביב של שעות הפנאי לעבודה מכניסה, מציעה תעשיית ההייטק הישראלי את תחום הגיימינג. הנה כל מה שתצטרכו לדעת אם החלטתם לחפש עבודה בתחום.

בוגרי היחידות הטכנולוגיות שומרים על יתרון וממשיכים להוביל את רמות השכר בהייטק הישראלי

בוגרי היחידות הטכנולוגיות שומרים על יתרון וממשיכים להוביל את רמות השכר בהייטק הישראלי

בהמשך לגדילה האדירה בהיקף ההייטק הישראלי, יוצאי 8200 ודומותיה ממשיכים לבלוט כמועמדים מועדפים וכשחקני מפתח . נתונים חדשים מראים כי ביותר ממחצית מהיוניקורנים הישראליים , המייסדים יוצאי יחידות טכנולוגיות ופערי השכר ההתחלתי הינם לטובת בוגרי יחידות אלה ( פערים המגיעים עד ל-45% בחלק מהתפקידים ).

תעשיית הסמיקונדוקטור 2021

תעשיית הסמיקונדוקטור 2021

בישראל מועסקים כיום 38,000 עובדים בתעשיית הסמיקונדוקטור.
רוב העובדים בתעשייה הינם מתחום הפיתוח וההנדסה מארגונים וסטרטאפים המפתחים שבבים לתעשיות הרכב, תקשורת דור חמישי (5G), הרובוטיקה, אחסון ולכל מוצרים ויישומים הדורשים כיום טכנולוגיות מתקדמות בתחום מציאות מדומה, ראייה ממוחשבת, IOT ובינה מלאכותית.

כיצד השפיעה הקורונה על הנשים בתעשיית ההייטק?

כיצד השפיעה הקורונה על הנשים בתעשיית ההייטק?

In which fields was there an increase in the percentage of women compared to men, how many women joined the circle of job seekers in the last year and what is the field that creates new opportunities for professional women? Recent data on the Israeli high-tech market reveal a surprising picture

עבודה מהבית – אחד הסטארטאפים הגדולים שנוצרו

גלגלי קטר ההייטק מתחילים להגביר פעילות

עבודה מהבית – אחד הסטארטאפים הגדולים שנוצרו כאן.
זה החל בפרויקט כפוי בשם קורונה, פרוייקט שנמצא כאחד הרווחיים, האפקטיבים והיעילים שהיו כאן בתעשיה והוא הולך להישאר איתנו כאן לאורך זמן, אם לא לתמיד.