כפתור סגירה

כתבה בנושא סיכום שנת 2014 בהייטק וביוטק

שנת 2014 הייתה שנה מצוינת להייטק הישראלי – ושנה שהכל קרה בה מהר יותר. שנה טובה לאקזיטים, להנפקות – וגם לביקושים לעובדים. העלייה בשכר: הגבוהה ביותר ב-7 השנים האחרונות.

ברגעים האחרונים של 2014, אפשר לומר שהשנה שחלפה מילאה את כל הציפיות שתלו בה. אתוסיה, חברת השמה בהייטק ובביוטק, ערכה גם השנה סקר נרחב בקרב חברות הייטק וביוטק בגדלים שונים. בסקר השתתפו 185 תאגידים, חברות בינוניות וסטארט-אפים, המעסיקים יחדיו למעלה מ-110 אלף עובדים. הנתונים מצוינים, ואפשר לומר כי שנת 2014 הייתה השנה המוצלחת ביותר לתעשיות ההייטק והביוטק בישראל מאז המשבר בשנת 2008. ועל פי התחזיות, עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בקצב הצמיחה ושבירת השיאים.  src=

"2014 היא שנה שבה הכל החל לקרות מהר יותר," אומר אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה. "תהליכים ושינויים שעד היום התפרשו על פני שנים יוצאים היום אל הפועל בתוך חודשים אחדים. שנת 2014 תירשם כשנת המהפכות. מהפכות במודלי גיוסי הכספים, בקצב הקמת הסטארט-אפים, בקצב גיוסי הכספים ובקצב האקזיטים, ששברו כל שיא אפשרי. היקף הפיטורים אמנם היה נמוך השנה בהשוואה לשנה שעברה, אך בניגוד לשנים קודמות, כל ירידה בהיקף המכירות או בערך המניה גרמה לחברות להגיב בפיטורים באופן חד ומהיר."
עוד מוסיף סולומון: "ראינו סטארט-אפים שהגיעו לשווי של מאות מיליונים בזמן אפס, וצפינו בקצב קיצוני של כניסה ויציאה של חברות מהשוק. זיהינו עלייה בקצב החלפת מקומות העבודה בקרב עובדים בסקטורים שונים בתעשיות ההייטק והביוטק, והבחנו בעלייה חדה באחוזי העזיבה מרצון לצד נכונות מפתיעה של עובדים להסתכן במעבר מחברות מבוססות לחברות בשלבי חיים ראשוניים."

לעיון בטבלת השכר החדשה בהייטק וביוטק – לחצו כאן

 

ירידת קרנות הון הסיכון 
יחידת המחקר של אתוסיה מצביעה על המשך הירידה במשקלן של קרנות הון הסיכון הישראליות, שהיוו בעבר מקור מימון מרכזי לסטארט-אפים בשלבי הפרה-סיד והסיד. לעומת זאת, כיום יזמים צעירים מעדיפים לבחון מימון של אנג’לים, קרנות השקעה פרטיות, קרנות זרות, חממות ואקסלרטורים. עוד מגמה מעניינת שהתעצמה השנה היא היווצרותם של מרכזי פיתוח בדרום תל אביב.

 

רוכשים ומתמזגים
שנת 2014 רושמת שיא ברמה עולמית בתחום הרכישות והמיזוגים. חברות טכנולוגיה וביומד ישראליות, ובהן קומפס, וידיו, קלטורה ופאיוניר, המשיכו בגיוס כספים, וחברות אמריקניות המשיכו לבצע רכישות מרשימות. לדברי מנכ"ל אתוסיה, אייל סולומון, "השיא הזה נובע כנראה מהביטחון הגובר של ארגונים בשיפור העקבי וביציבות שמפגינה כלכלת ארה"ב, וזאת בשילוב עם הכרה בכך שהעולם בבסיסו לא יציב. ככל הנראה נמצא תמיד איפשהו על פני הגלובוס מדינה או תאגיד עם חוב אסטרונומי, ומבחינת משקיעים רבים זה כבר הנורמלי החדש." אמנם, כאן בישראל היקף הרכישות ב-2014 (כ-3.5 מיליארד דולר) היה קטן יותר מהיקף הרכישות ב-2013 (4.5 מיליארד דולר), אך גם היקף זה, המרשים מאוד כשלעצמו, אִפשר עלייה נאה בכל הקשור לגיוסי עובדים ולגובה השכר.

 

נמנה במהירות כמה מהאקזיטים הבולטים של השנה החולפת:
Kontera, מפתחת פתרון לפרסום על גבי טקסטים ברשת, נמכרה לאמובי הישראלית תמורת 150 מיליון דולר.
Cyvera, שהוקמה ב-2011 ומפתחת פתרון חדשני ופורץ דרך בתחום הסייבר, נמכרה בחודש מרץ השנה לפאלו אלטו של ניר צוק תמורת 200 מיליון דולר במזומן ובמניות.
SuperDerivatives, העוסקת בתמחור נגזרים ומערכות לניהול סיכונים, נמכרה בספטמבר האחרון תמורת 350 מיליון דולר במזומן ל-Intercontinental Exchange האמריקנית, אותה חברה שמפעילה את הבורסה בניו-יורק.
Simbionix, שפיתחה מערכות סימולציה המשמשות להכשרת רופאים לביצוע ניתוחים וטיפולים מורכבים בעזרת פלטפורמה המדמה ניתוח אמיתי, נמכרה ב-120 מיליון דולר ל-3d Systems האמריקנית, לעומת השקעה של כ-20 מיליון דולר בלבד.
Green Smoke, יצרנית סיגריות אלקטרוניות, נמכרה ב-110 מיליון דולר.
Neebula Systems, העוסקת בפתרונות מחשוב לתחום הענן, נמכרה ל-ServiceNow מארה"ב בסכום של 100 מיליון דולר.
Check, מפתחת אפליקציה לניהול חשבונות פיננסיים, נרכשה על ידי Intuit האמריקנית, המתמחה בתוכנות פיננסיות, תמורת 360 מיליון דולר במזומן.
Wilocity, המפתחת שבבים לתקשורת אלחוטית (Wi-Fi) מהירה במיוחד, נמכרה ביולי האחרון לענקית השבבים האמריקנית Qualcom תמורת 300 מיליון דולר במזומן.
NSO, שפיתחה תוכנה המאפשרת לגופי ביטחון להשתלט מרחוק על מכשירי טלפון ניידים ולעקוב אחר התקשורת דרכם, נמכרה השנה לקרן Francisco Partners בסכום של 115 מיליון דולר.

חברות ישראליות אחרות העדיפו דווקא להנפיק ולא להימכר, ובהן Varonis, Borderfree, Mobileye ו-CyberArk. וישנן חברות שנמצאות ככל הנראה בשלבים מתקדמים אל עבר הנפקה אי שם בתוך 2015 – כגון SolarEdge, Tabula, Outbrain ו-IronSource.

 

שכר: העלייה הגבוהה ביותר ב-7 השנים האחרונות
שנת 2014 המשיכה את המגמה החיובית בגובה השכר שהחלה ב-2013. מבחינה זו, כמו גם מבחינות אחרות, שנת 2014 הייתה בלא ספק שנה חיובית מנקודת מבטו של העובד.
במהלך שנת 2014 התרחשה עלייה ממוצעת של 5.4% בגובה השכר בתעשיות ההייטק והביוטק – העלייה הגבוהה ביותר בשכר הממוצע בשבע השנים האחרונות (ראו טבלה).

 

סקר שכר בהייטק

ניתוח מגמות שכר לפי תפקידים מראה כי תפקידי פיתוח התוכנה, הפיתוח למובייל והפיתוח לאינטרנט מובילים כרגיל, עם עליות שכר ממוצעות של 6.5%, 7% ו-7% בהתאמה. עליות שכר יפות נרשמו גם בניהול הפיתוח ובבקרת איכות (6.5%) וכן בקליניקה ורגולציה, הנדסה וניהול מכירות (5%). בכל קבוצות התפקידים נרשמה עלייה של 3% לפחות בשכר הממוצע.

 

 src=

עלייה בביקוש לידיים עובדות, עלייה בהיקף המועסקים 
ניתוח של הנתונים הנוגעים לגיוס עובדים מגלה עובדה בולטת: שיעור הגיוס של עובדים חדשים מתוך כלל העובדים ב-2014 עמד על 13% – שוב, הנתון הגבוה ביותר בשנים האחרונות. שיעור זה מגלם צמיחה של 3. (Phentermine) 2% במהלך שנת 2014, לעומת 1.5% ב-2013 – זהו שיעור העובדים החדשים שגויסו לצורך הרחבת פעילויות (ולא כדי להחליף עובדים שעזבו).
אחוז העוזבים מרצון, כלומר עובדים העוזבים מרצונם לטובת משרות משתלמות או מאתגרות יותר, הולך ועולה בעקביות בשנים האחרונות, והגיע השנה לשיא של 9.8% מכלל העובדים בתעשייה. שיעור גבוה זה מעיד הן על האפשרויות הפתוחות בפני העובדים והן על אמונם בענף, המניע אותם לקחת סיכון ולעזוב מקום עבודה קיים לטובת אופציות אחרות.
המשך הממוצע של איוש משרה מהווה תמונת ראי של שיעורי העזיבה מרצון: משך האיוש הממוצע הולך ויורד לאורך השנים, והגיע כעת לערך הנמוך של 4.5 שבועות – פרמטר המעיד על שוק עבודה דינמי וצמא לעובדים, שהמשרות בו מאוישות במהירות ובלא התלבטות רבה מצד המעסיק.
שיעור המפוטרים ירד במקצת השנה, ועמד על כ-2.5% מכלל העובדים לעומת 3% בשנת 2013. השוואה בין שיעור העוזבים מרצון (כאמור, 9.8%) לשיעור המפוטרים מגלה, כי שיעור המפוטרים נמוך גם מבחינה זו – כרבע משיעור העובדים שעזבו את משרותיהם מרצונם.

 src=

 

משך חיפוש העבודה הממוצע ב-2014 התקצר באופן מרשים בהשוואה ל-2013, שגם היא, כזכור, הייתה שנה טובה לעובדים. משך חיפוש העבודה התקצר בכל קבוצות הגיל, הן לעובדים מן השורה והן לבכירים, בכמה מקבוצות הגיל – אף באופן דרמטי (ראו טבלה):

 src=

ביקושים על פי תחומים
מרבית הגיוסים המרשימים הופנו לתחום הפיתוח – מהנדסי תוכנה, אנשי בדיקות, מומחי ביג דאטא, Dev Ops, מהנדסי חומרה, מנהלי פרויקטים, מהנדסי מכונות ומהנדסי מערכת. חברות רבות המשיכו לדווח, כמו בשנת 2013, על קשיים בגיוס אנשי פיתוח בסביבות לינוקס, מובייל, אינטרנט, ביג  דאטה וסייבר.
תחומי הפיתוח לאינטרנט ולמובייל רשמו זינוק אדיר בביקושים לעובדים, בשיעורים של 20% ו-22% בהתאמה. בתחום פיתוח התוכנה נרשם גידול מרשים של 13% בביקוש לעובדים, וגם בתחום הקליניקה והרגולציה נרשם גידול יפה בביקוש (9%). ירידה בביקוש לעובדים נרשמה בקבוצת תפקידים אחת בלבד – פיתוח חומרה (7%-).

 

 src=
בניתוח של הביקושים לעובדים לפי תעשיות בולטים שוב תחומי האינטרנט והתוכנה (עלייה של 20% ו-13% בביקוש לעובדים, בהתאמה). גם כאן נרשם נתון נאה למדעי החיים – עלייה של 8% בביקוש לעובדים. בתחומי השבבים והתקשורת, לעומת זאת, נרשמה ירידה של 7% בביקוש לעובדים.

 

 src=

למרות חוסר היציבות השלטונית והבחירות שבפתח, ולמרות העמימות הרבה שאפפה אותנו במהלך השנה בשל החיפוש אחר הנגיד, מבצע צוק איתן ומע"מ אפס שהקפיא את שוק הנדל"ן – ההייטק והביוטק הישראליים המשיכו לצמוח. אף אחד מהקשיים לא עצר את הסטארט-אפ-ניישן, את קצב הרכישות או את הגידול בהשקעות ובהנפקות.
"מנהלים רבים מביעים ביטחון ואופטימיות בהמשך המגמה החיובית הזאת ב-2015," אומר אייל סולומון. "הביטחון הזה מבוסס, ככל הנראה, על הביצועים היפים של 2014 – למרות כל חוסר היציבות השלטונית והאזורית. רוב המנהלים מאמינים שהון זר ימשיך לזרום לתעשיות עתירות המדע גם ב-2015, בשיעור דומה לזה שהיה בשנה הנוכחית."

 

על יחידת המחקר של אתוסיה
המידע נאסף על ידי יחידת המחקר של חברת אתוסיה, השמה בהייטק, ביוטק והנדסה. יחידת המחקר של אתוסיה עוקבת אחר מגמות בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון, ועורכת באופן קבוע סקרי שכר בענפי ההייטק והביוטק. איסוף המידע וניתוחו הם אחד מתחומי הפעילות המאפיינים את גישתה הייחודית של אתוסיה בתחומי משאבי האנוש, ההשמה בכלל וניהול הקריירה בפרט. אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי האנוש ומציעה פתרונות איוש רחבים המבוססים על גישה ממוקדת-אנוש, על ידע מקצועי רחב ועל הבנה עסקית של הענפים הרלוונטיים.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם