כפתור סגירה

כתבה בנושא סקר שכר וסיכום החציון הראשון לשנת 2013: ממשיכים הלאה ברגשות מעורבים

עלייה בשיעור הגיוסים החדשים ובגובה השכר הממוצע, לעומת זמן איוש המשרות שהתארך. המצטיינים: מפתחי המובייל והבכירים; הנפגעים: הארגונים הגדולים ומחפשי עבודה מבוגרים (45+).

בשורות טובות לצד רעות. מגמות חיוביות מאוד לצד סימנים מעט מדאיגים. כך ניתן לסכם בכמה מילים את נתוני התעסוקה בחציון הראשון של שנת 2013 בענף ההייטק והביוטק הישראלי, אשר נאספו על ידי חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק.

לאחר פתיחת השנה המרשימה בכל תחומי תעשיות ההייטק, עליה הצביעו נתוני הרבעון הראשון של שנת 2013, הנתונים התעסוקתיים ברבעון האחרון מצננים מעט את ההתלהבות. האם מדובר בשינוי מגמה, או שזהו רק ‘תיקון סטטיסטי’ מתבקש? את זה נדע רק בהמשך.

טבלת שכר מרץ 2013 

טבלת שכר יולי 2013

 

החציון הראשון של שנת 2013 נפתח במגמה חיובית מרשימה, בהמשך למגמה שהשתקפה היטב בנתונים המסכמים של שנת 2012 ‘שנת המובייל’, ומצביע על ביקוש הולך וגובר למפתחי מובייל ואינטרנט: מתחילת השנה, עלה הביקוש לאנשי המקצוע הללו ביותר מ-52%, כאשר ה’כוכבים’ הם מפתחים בסביבת קוד פתוח, אנשי חווית המשתמש ומומחים לשפות תכנות דינמיות.

מגמת העלייה בתחום המובייל לא משפיעה רק על המפתחים: לאורך החציון הראשון של 2013, זינק שיעור חברות הסטרטאפ המחפשות השקעה כספית ב-41%, כאשר מתחילת השנה גדלה כמות חברות הסטרטאפ החדשות ב-23% (רבות מהן מגיעות מעולם המובייל והאינטרנט); הביקוש למעצבים ומאפיינים בתחום המובייל עלה בשיעור של 27 אחוזים; ארגונים וסטארטאפים המפתחים טכנולוגיות בתחום הענן, האחסון, אבטחת המידע, הסייבר והמובייל, ממשיכים לרכז את עיקר הביקושים למהנדסי תוכנה, ומהווים 23% מסך כל הביקוש לעובדים בתעשיית ההייטק.

כיצד ניתן להסביר נתונים מרשימים ומובהקים כל כך? רבים משייכים זאת לעסקת הענק בין Waze הישראלית לגוגל הבינלאומית בסך 1.1 מיליארד דולרים, שהפכה לשיחת היום כמעט בכל בית בישראל, החדירה אמונה רבה ויצרה מוטיבציה גדולה בקרב גורמים רבים בשוק.

תחום המשרות הבכירות זכה גם הוא לעדנה בחציון הראשון של שנת 2013, עם עלייה של 9.5% מתחילת השנה בביקוש לחברי הנהלה. העלייה הבולטת ביותר בתחום זה נרשמה בקרב סמנכ”לי הפיתוח העסקי, השיווק והמכירות, כאשר גם הביקוש למנכ”לים עלה לא מעט – בשישה אחוזים בסך הכל. בהקשר זה חשוב לציין מגמה מעניינת, לפיה יותר ויותר מנכ”לים נקראו במהלך החציון הראשון של 2013 להחליף יזמים טכנולוגיים בסטארטאפים ‘מתבגרים’, כאלו אשר עוברים לשלבים המתקדמים יותר.

לצד החדשות הטובות, מגיעים גם סימנים מעודדים פחות: “זמן חיפוש העבודה למועמדים מעל גיל 45, המשמשים כמנהלים בדרגי ביניים או כמהנדסים בכירים, עלה לזמני שיא של 21 שבועות בממוצע”, אומר אייל סולומון, מנכ”ל אתוסיה. “בשנתיים האחרונות אנחנו עדים להחמרה במצבם של ילידי שנות השישים המשמשים בתפקידים אלו. הם מוצאים עצמם מתוסכלים יותר ויותר מול תהליכי גיוס איטיים ונאלצים להתמודד עם פסילות הקושרות את הניסיון הרב שלהם לצרכים ארגוניים צנועים יותר”.

בסקר עמדות שביצעה מחלקת המחקר של אתוסיה בקרב מחפשי עבודה אקטיביים ופסיביים (מועסקים), השיבו 64 אחוזים מהנשאלים כי הם מעדיפים לעבוד בארגונים קטנים של עד 100 אנשים. על פי סולומון, עמדה שכזו יכולה להסביר גם את העלייה בשיעור העוזבים מרצון בקרב ארגונים גדולים, אשר הגיעה ליותר מ-7% בממוצע מתחילת השנה: “אנחנו עדים למעבר מאסיבי של עובדים צעירים לסטארטאפים קטנים, בעיקר בקרב ילידי 80-84, שמוכנים ויכולים לקחת על עצמם יותר סיכונים”, מוסיף סולומון.

רמות הביקוש לעובדים מתחילת השנה, בחציון הראשון של 2013, לפי תעשיות: 

רמות ביקוש לעובדים ומגמות שכר בחציון הראשון של 2013, בהשוואה לחציון הקודם, לפי תפקידים:

נתוני השכר: גם כאן המגמות מעורבות – אך יש הרבה מקום לאופטימיות

זמן האיוש הממוצע של משרה בענף בחצי הראשון של 2013 הפך להיות מעט ארוך יותר, בהשוואה לנתוני הרבעון הראשון של 2013. מתחילת השנה נדרשו בממוצע שבעה שבועות כדי לאייש משרת הייטק (לעומת שישה לאורך רבעון הראשון) וחמישה שבועות בכדי לאייש משרת ביוטק (לעומת ארבעה וחצי ברבעון הראשון).

עם זאת, נתוני 2013 מותירים גם הרבה מקום לאופטימיות: שיעור הגיוסים החדשים מתוך סך העובדים בהייטק עלה בשיעור של 3.5%, לעומד אחוז אחד בלבד עם סיום הרבעון הראשון. בענף הביוטק נתון זה שמר על יציבות: 2% לאורך החציון הראשון של 2013.

גם השינוי הממוצע בגובה השכר ממשיך להיות חיובי, ואף עולה על השינוי שנרשם ברבעון הראשון: 2.6% בענף ההייטק ו-1.5% בענף הביוטק מתחילת השנה. העלייה המשמעותית ביותר בנתוני השכר נרשמה בתחום ה-JAVA, כאשר גם במקצועות ספציפיים המשתייכים לתחום הג’אווה, כמו Big Data ו-Android, מוכנים המעסיקים לשלם שכר גבוה מאוד, בשל הצורך ההולך וגובר במומחים לעניין.

בענף הביוטק נרשמה בחציון הראשון של השנה עלייה יפה במקצועות הפיסיקה, בדגש על תחומי האופטיקה – תחום אשר מתאפיין גם כך בשכר גבוה ומתגמל מאוד.

הירידה המשמעותית ביותר בענף מבחינת השכר חלה בתחום משאבי האנוש, בכל הדרגים – ובעיקר בדרגים הבכירים (משרותHR manager  ו-VP HR). גם בתחום הנהלת החשבונות נרשמה ירידה בגובה המשכורות.

על יחידת המחקר של אתוסיה

המידע נאסף על ידי יחידת המחקר של חברת אתוסיה. יחידת המחקר של אתוסיה עוקבת אחר מגמות בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון, ועורכת באופן קבוע סקרי שכר בענפי ההייטק והביוטק. איסוף המידע וניתוחו הם אחד מתחומי הפעילות המאפיינים את גישתה הייחודית של אתוסיה בתחומי משאבי האנוש, ההשמה בכלל וניהול הקריירה בפרט. אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי האנוש ומציעה פתרונות איוש רחבים המבוססים על גישה ממוקדת-אנוש, על ידע מקצועי רחב ועל הבנה עסקית של הענפים הרלוונטיים.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם