כפתור סגירה

כתבה בנושא הנדסה אזרחית: האם זהו הדבר הגדול הבא בעולם ההנדסה?

חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק נותנת לכם הצצה אל אחד התחומים הרחבים, המעניינים והמגוונים ביותר בעולם ההנדסה – תחום שעל פי כל הסימנים, יהפוך בקרוב להיות מהמובילים בתעשייה.

המושג הנדסה אזרחית הוא מושג ותיק מאוד, אשר נהגה בימים בהם הביטוי ‘הנדסה צבאית‘ היה רווח. בכדי להבדיל בין ההנדסה לצרכים צבאיים (בניית ביצורים, בסיסים, מיגונים ופיתוחים שונים המשמשים את הצבא) לבין ההנדסה לצרכי הציבור האזרחי, נולד המושג הנדסה אזרחית. בפועל, זהו מושג אשר מתאר את כל הפרויקטים והעבודות שנעשות לטובת הכלל בסקטור האזרחי – החל בסלילת כבישים והקמת גשרים, ועד בניית מבנים ותכנון תשתיות מים, חשמל וכדומה.

‘להנדס’ את כל מה שאנחנו צורכים ומשתמשים בו ביומיום

קשה מאוד לתחום את מקצוע ההנדסה האזרחית בגבולות ברורים, משום הנושאים הרבים שהיא כוללת ועוסקת בהם. כפי שציינו, המהנדס האזרחי יכול לעסוק בפרויקטים גרנדיוזיים כמו בניית גשרים ומנהרות, אך מצד שני – לעסוק בנושאים כמו תכנון ובניית מערכות לניצול נכון של משאבים, כמו מים ואור. המהנדס האזרחי יכול להתמחות בעולם הבנייה, מצד אחד, או בעולם החקלאות, מצד שני.

בהתאם לכך, גם לימודי ההנדסה אינם פשוטים – כמו כל מקצוע הנדסי שהוא. התואר הראשון, תואר המהנדס האזרחי, נמשך ארבע שנים בדרך כלל, ומעניק לבוגריו תואר Bs.c. במהלך הלימודים יבחר הסטודנט את תחום ההתמחות בו הוא רוצה להתמקד, מה שיקבע גם את עתידו המקצועי ברוב המקרים.

בישראל, ישנם כמה מוסדות אקדמיים אשר מציעים מסלולים בהנדסה אזרחית. המוביל שבהם הוא הטכניון בחיפה, אשר מציע את הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית – הפקולטה הוותיקה ביותר במוסד, שקיימת כבר משנת 1924. מלבד הטכניון, ניתן ללמוד את המקצוע גם במוסדות האקדמיים הבאים:

• אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע

• אוניברסיטת אריאל

• המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון

מקצוע וותיק שעיצב את עולמנו, ומסתכל קדימה בחשש

לא נגזים אם נקבע כי כל מטרופולין מודרני כיום עוצב וגובש בהתאם לתפיסה ולדרך החשיבה של עולם ההנדסה האזרחית. למעשה, עצם קיומו של נוף אורבאני כלשהו על פני כדור הארץ, הוא תוצאה של התפתחות ההנדסה האזרחית. קשה לחשוב על עוד תחום הנדסי כלשהו אשר השפיע בצורה כל כך משמעותית על הסביבה שלנו במשך זמן רב כל כך. אפילו עולם ההייטק היוקרתי לא יכול להתגאות בהשפעה ארוכת טווח כזו.

למרות זאת, נדמה כי בעשורים האחרונים הסימנים אינם מעודדים. היוקרה של עולם ההייטק הנקי והאלגנטי, אל מול עולם ההנדסה האזרחית שנתפסת כעבודה שחורה שדורשת עבודת כפיים מאומצת (לפחות באופן יחסי), מכריעה את הכף לטובת הראשון ומותירה את המהנדסים האזרחיים כעוף נדיר בשוק העבודה המודרני.

כבר כיום חסרים מהנדסים רבים בתחום זה והמחסור צפוי, על פי כל הסימנים, לגדול עוד יותר בשנים הקרובות. “בכל שנה מסיימים בממוצע כ-250 מהנדסים את הלימודים שלהם, כאשר הדרישה בשוק היא לכמעט פי שניים מכך”, מציינת נעמה צור, מנהלת תחום הגיוסים לעולם ההנדסה באתוסיה. “המחסור הזה מביא לביקוש עצום למהנדסים, בעיקר בתפקידי הנדסת ביצוע וניהול פרויקטים בחברות קבלניות ולעלייה ברמת השכר הממוצעת”.

האתגר הגדול: שינוי חשיבה בכיוון ירוק

כאן נכנסת לתמונה מגמה שהשתלטה כבר לפני שנים על העולם כולו – מגמה שמסיבה, מצד אחד, אתגר גדול להנדסה האזרחית, אך מצד שני – יכולה להיות זו שתצעיד את התחום שוב קדימה, במעלה טבלת הביקוש והפופולאריות. המגמה הזו היא המגמה הירוקה, וכיום כל מהנדס אזרחי באשר הוא מודע היטב לחשיבותה.

כיצד מתקשרים הדברים? כיום, כל פרויקט אזרחי באשר הוא צריך להתחשב בסביבה בה הוא נמצא. המהנדס האזרחי המודרני מתכנן את הפרויקט כך שישתלב בצורה טבעית ככל האפשר בנוף הקיים, ינצל כמה שפחות משאבי טבע מתכלים וישתמש בחכמה במשאבים הבלתי נדלים. המהנדס האזרחי של היום הוא קודם כל איש סביבה ומומחה אנרגיה, עוד לפני שהוא איש של הקמה, תכנון ובנייה.

בישראל, נושא זה תופס תאוצה בשנים האחרונות וכבר היום ישנם כמה וכמה מומחים לעניין. ניתן לראות זאת בביקוש הגדול למהנדסים אזרחיים מישראל במדינות נחשלות ברחבי העולם (בעיקר באפריקה ואסיה) – מהנדסים רבים מבצעים רילוקיישן, בכדי לחשוף את התושבים באותן מדינות לרעיונות, פיתוחים וטכנולוגיות חדשות.

יש במגמה זו כדי להשפיע על הדרך בה ייראה כדור הארץ שלנו בעוד עשרות ומאות שנים. ממש כפי שההנדסה האזרחית עיצבה וקבעה את אופיו של המרחב האורבני-אזרחי עד היום, כך יש בכוחה להשפיע על מאפייניהן של ‘המושבות האנושיות’ בעתיד. וזהו אתגר רציני, איתו מתמודדים אנשי המקצוע בתחום כבר בימים אלו.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

מדריך לינקדאין למשתמש המתחיל

מדריך לינקדאין למשתמש המתחיל – שני בסדרה

שילוב סטודנטים בהייטק

סטודנטים? כך תשתלבו בעולם ההייטק

לא קל להיות סטודנטים ובמקביל לעבוד, אבל עבור אלה שלומדים מקצועות טכנולוגיים, זו ההזדמנות לפתח קריירה בהייטק, ולהרוויח שכר נאה

חמשיה צעדים לקריירה משגשגת

חולמים על קריירה משגשגת? חמישה צעדים בדרך לשנה טובה יותר

רוצים להצליח בהייטק: השנה תשקיעו במיתוג! כך תהפכו את השנה הקרובה לשחר של יום חדש, בחמישה צעדים (לא פשוטים ולא קלים, אבל בחיים צריך להתאמץ לפעמים).

המיתוסים על חיפוש עבודה בקיץ

מחכים לאחרי החגים? הגיע הזמן לנפץ את המיתוסים על חיפוש עבודה בקיץ

למרות הסברה הרווחת, השוק לא נכנס לקיפאון בחודשים החמים ביותר בשנה, החברות ממשיכות לגייס עובדים – וגם מחפשי העבודה לא נחים

יש 1,000 סיבות טובות לעזור לחברים!