כפתור סגירה

כתבה בנושא החיים אחרי האקדמיה – הזדמנויות ואופציות קידום לדוקטורנטים

Q&A – שאלות- תשובות בנושאי פיתוח קריירה בביוטק – ממפגש זרקור לדוקטורנטים ופוסט-דוקטורנטים בתחומי ביולוגיה, שנערך במכון ויצמן למדע בתאריך ה- 3.9.2014.

יוזמת המפגש: ענבל מיכאלוביצי’. מרצה: נעמה צור, מנהלת תחום הביוטק באתוסיה.

האם עדיף לכתוב קורות חיים באנגלית או בעברית?

באקדמיה נהוג לכתוב קורות חיים באנגלית, אותם אפשר להמשיך ולשלוח אותם למשרות. אבל עם זאת מומלץ שיהיה לכם עותק מוכן בעברית. בנוסף, רצוי להתאים את קורות החיים למשרה הרלוונטית ולמי שעומד לקרוא אותם (מנהל מקצועי או רכזת גיוס).

Q – האם כדאי לפרט טכניקות ספציפיות בקורות החיים, גם אם זה אומר שרשמתי רשימת מכולת או שעדיף לרשום משהו כללי יותר? 

חשוב להתייחס ל- buzz words מעולם המושגים המקצועי. המגייסים שיקראו את קורות החיים יחפשו את המושגים הללו. כמו כן, מערכות ה- Big data הממוחשבות הפועלות בתחום הגיוס סורקות את קורות החיים, תרות אחר מידע מסוים ומתייגות אותו.

חשוב להדגיש בקו”ח טכניקות מעשיות, במיוחד בשלב שבו אין עדיין ניסיון מעשי רב.

האם כדאי לי להקים פרופיל LinkedIn?

בהחלט כן! מגייסים רבים כיום משתמשים ברשת המקצועית LinkedIn כדי לאתר מועמדים מתאימים למשרות. אני ממליצה להעזר במדריך הקמת פרופיל שיצרנו כאן באתוסיה.

אחרי שתקימו את הפרופיל שלכם, אל תשכחו להתחבר לפרופיל שלי (המייל שלי הוא naama@ethosia.com).

איזו תמונה כדאי לשים ב-LINKEDIN?

LinkedIn רצוי להשתמש בתמונה מקצועית, פרופיל של הפנים. לא תמונות אנימציה, תמונות עם הילדים, תמונות חתונה וכדומה. חשוב לזכור שזוהי רשת חברתית מקצועית.

כמה זמן לוקח למצוא עבודה?

אין נתונים מדויקים לכל התחומים והפרופסיות. בתחום הביוטק, מרגע שליחת קורות חיים ועד לחתימה חוזה אנו מאבחנים ממוצע של 8-12 שבועות. עם זאת קשה להעריך כמה זמן לוקח עד לפתיחת משרה מתאימה לניסיון והרקע שלכם.

מרבית המשרות שאני רואה במודעות דרושים מבקשות ניסיון בתעשייה, האם הניסיון האקדמי שלי לא נחשב?

יש פער בין עשייה אקדמית, אפילו שהיא רחבה מאד בשלבי הדוקטורט ופוסט-דוקטורט, לבין ניסיון בתעשייה. ניסיון בתעשייה אומר שעבדת בחברה העוסקת בפיתוח ומכירה של מוצר. נכון להיום, למעסיקים יש אופציה של בחירה בין כמות גדולה יחסית של מועמדים לכל משרה, והם יכולים להיות בררנים ולדרוש ניסיון מעשי תעסוקתי בנוסף על ניסיון אקדמי.

מה עושים במקרה ואין לי ניסיון מקצועי?

מחסור בניסיון מקצועי מהתעשייה זה המקום להיעזר בחברות השמה, אשר יכולות לפתוח דלתות ולייצר הזדמנויות שחיפוש עצמאי ואתרי דרושים לא יכולים לייצר.

בקורות החיים מדגישים ניסיון מעשי (גם אם הוא אקדמי) בתחילת קורות החיים. משאירים פרסומים אקדמאיים ופרסים לסוף קורות החיים או אפילו משאירים אותם כנספח.

 האם יש בעיה עם גיל?

למרות שרואים היום המון כתבות על מובטלים בגילאים 40+, יש לשים לב שמדובר על משרות מסויימות בסקטורים שונים (כגון פיתוח חומרה בהייטק). בתחום של חוקרים ומנהלי פרויקטים בביוטק, הניסיון מהווה יתרון, ולכן לגיל כמעט ואין השפעה בתחומים אלו.

Q – האם באמת צריך ממליצים? באמת מתקשרות לממליצים?

בהחלט כן! מומלץ ורצוי להכין את הממליצים שלכם לשיחה מהחברה המבוקשת, לספר להם על הדרך שעשיתם מאז עזבתם את חברתם, לשתף בראשי פרקים על התקפקיד אליו אתם מתראיינים ולבדוק איתם מה הם עומדים לומר מראש.

Q – כמה ממליצים צריך להכין? ואת מי כדאי למנות כממליץ? 

מומלץ להכין לפחות 2 ממליצים לשיחת טלפון מהמעסיק הפוטנציאלי. עדיף להעזר בממליץ מהתקופה האחרונה, שהיה מנהל ישיר שפיקח על העבודה היומיומית שלך.

בוגרי תארים מתקדמים בתחום הביולוגיה מתאימים גם למשרות ניהול פרויקטים, מחקרים קליניים, שיווק ומכירות בחברות ביוטק, פארמה וקלינטק.

 מה אחוז משרות הביוטק מסך כל המשרות בשוק?

 נכון להיום, מסך המשרות הפעילות בחברת אתוסיה, כ-10% הן בתחומי הביוטק (מחקר, הנדסה, שיווק ומכירות, קליניקה ועוד).

 האם מומלץ להוסיף מכתב מקדים לקורות חיים?

בעבודה עם חברת השמה מכתב מקדים הוא לרוב מיותר, עדיף לכתוב קורות חיים שמדגישים ניסיון מעשי בצורה מובנת וקלה לקליטה.

Q – האם לשים תמונה בקורות החיים?  

אם זו תמונה טובה ומקצועית, למה לא? עדיף לא לצרף תמונה אם מדובר על תמונה שלא צולמה לצורך הזה.

האם לכתוב תחביבים בקורות החיים?

ניתן לציין תחביבים בקו”ח. ואם כבר, מומלץ לשים דגש על אלמנטיים חיוביים באישיותכם, כמו התנדבות. כדאי לשים לב לא לגלוש לפסים אישיים מדי או מידע שעלול להיות מיותר (“טיול בחוף הים בזמן שקיעה”).

Q – האם מקובל לעבוד עם כמה חברות השמה במקביל?

מצד אחד אין הגבלה כיוון שחברות השמה לא גובות תשלום. עם זאת, עדיף להתמקד בחברת השמה אחת ומומלצת. לחברות השמה יש את היכולת לפתוח דלתות שלא ייפתחו באמצעות מודעות דרושים (בגלל קשרים אישיים, משרות בבלעדיות ועוד). חברת השמה תעזור למועמדים איכותיים, ששומרים אתה על קשר ושלא מפיצים קורות חיים באופן עצמאי בצורה נרחבת. חשוב לשמור על איזון!

האם לגשת למשרות שאני Over Qualified אליהן?

זה המקום להשתמש בקשרים ובחברות השמה כדי לברר. מועמד Over Qualified לרוב יגרום למעסיקים להירתע מתוך מחשבה שציפיות השכר שלו גבוהות, או שהמשרה המוצעת היא התפשרות עד שיבוא תפקיד טוב יותר. ייצוג אישי על ידי חברת השמה יכול לעזור לגשר על פערים.

 האם עבודה מעשית בבתי חולים נחשבת כתעשייה? האם זה מקדם אותי?

עבודה בבתי חולים היא מצוינת ועדיפה על המשך עבודה באקדמיה, אבל מבחינה מקצועית, עדיף לעבוד במקום שהאוריינטציה שלו היא פיתוח ולא מחקר.

עמידה בלוחות זמנים או בתקציב של מענקים לא נחשב?

נחשב, וכדאי להדגשי בקורות החיים. לא להניח שהקורא של קורות החיים מבין מה הכוונה בקבלת מענק. לפרט את האחריות הנלוות לזה.

Q – לגבי שכר, האם דוקטורנטים נחשבים ל- 0-1 שנות ניסיון?

ממוצע השכר משתנה לפי התפקיד והניסיון שצברתם; אם הניסיון המעשי כולל ניהול מעבדה וצוות עובדים, השכר יקפוץ מעלה. אם הניסיון המעשי כולל רק עבודת מעבדה, לעיתים זה ייחשב כ”חסר ניסיון”.

לפנייה לנעמה, מנהלת תחום הביוטק – לחצו כאן

למשרות ביוטק – לחצו כאן

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

תעשיית המכשור הרפואי – ענף בצמיחה

תעשיית המכשור הרפואי נחשבת כיום לתחום בעל פוטנציאל אדיר לצמיחה וגדילה בלתי פוסקת, בין היתר משום היותה חלק מענף הביוטק המתפתח. תחום זה קיבל דחיפה משמעותית באמצע העשור הראשון של שנות האלפיים וכעת נדמה כי הוא מתייצב, משיל את המשקל המיותר ובעיקר מתבגר – לקראת הפיכתו לפרי המבוקש ביותר בעולם ההייטק כולו. חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק, מעניקה לכם הצצה נרחבת אל מה שעשוי להיות העתיד הטכנולוגי של כולנו.

שוק הביוטק הישראלי – חזית המחקר העולמי או אי יציבות עסקית?

נראה כי שוק הביוטק הישראלי יהפוך בשנים הקרובות לראש החץ של תעשיית ההייטק הישראלית. יחד עם זאת, מדובר בשוק שסובל מקשיים עסקיים שנעוצים, ככל הנראה, בגורם האנושי, ובעובדה שאנשי מחקר הם לא אנשי עסקים

חיים חדשים בתעשיית מדעי החיים

במחצית הראשונה של 2010 נרשם גידול של 17% בביקוש לעובדים בתחום מדעי החיים וגידול של 30% בביקוש לעובדים בקלינטק

“צריך לפתח תרופות בלוח זמנים מהיר יותר ובעלויות נמוכות יותר”

ראיון עם ד”ר אורן בקר, מייסד ומנכ”ל חברת דיינמיקס פארמצוטיקלס

שחקניות מפתח: חברות הביוטק המבטיחות בישראל

כבר שנים נחשב ענף הביוטק לכוכב העולה של תעשיות העל. כמו בהייטק, גם בתחום הזה נחשבת ישראל למובילה עולמית, מדינה אשר מציגה כמות פטנטים מרשימה במיוחד ונמצאת בצמרת, הן מבחינת ייצור והן מבחינת מחקר ופיתוח.

 

IBM מציגים את הסרט הקטן ביותר בעולם

כשהמדענים של IBM מחליטים ליצור סרט קצר, הם שוברים שיא גינס על הדרך! סרט הסטופ-מושן הקטן בעולם: A Boy And His Atom: The World’s Smallest Movie, הוא תוצר של ננו- פיסיקאים שהחליטו להינות קצת בזמן שהם חוקרים את החלקיקים הקטנים ביותר ביקום.