כפתור סגירה

כתבה בנושא הורות וקריירה בהייטק – הורים בקיוביקל

האם חברות הייטק מאפשרות לעובדים איזון בין חיי עבודה לחיי משפחה? על פי מחקר בלעדי שערכה אתוסיה, הגברים מרוצים, הנשים פחות.

כמעט כולנו עובדים, וכמעט כולנו (בשלב זה או אחר) הורים. “סוגיית האיזון בין קריירה ומשפחה היא אחת המרכזיות ביותר בימינו, ותחום ההייטק ידוע במיוחד בתובענותו ובשעות העבודה הארוכות שבו,” אומר אייל סולומון, מנכ”ל חברת ההשמה בהייטק ובביוטק אתוסיה. “לכן החלטנו לערוך סקר שיבדוק אם עובדי ההייטק והביוטק מצליחים לשלב עבודה וחיי משפחה, ואם החברות המעסיקות עוזרות להם לעשות זאת”.

הסקר הנרחב, שערכה יחידת המחקר של אתוסיה, בדק הן את מידת השתלבותן של נשים בתחום ההייטק והן את מידת הצלחתם של גברים ונשים כאחד לאזן בין קריירה לחיי משפחה ופנאי. בסקר השתתפו למעלה מ-400 אנשי הייטק וביוטק ממגוון סקטורים ותפקידים, כ-60% מהם גברים וכ-40% נשים.

בסוגיית השתלבות הנשים בתחום ההייטק, כמה מן הממצאים העיקריים הם כי נשים, באופן עקבי, מעריכות את אחוז הנשים בחברה כגבוה יותר מכפי שמעריכים אותו הגברים; וכי נשים נוטות לצבור ותק ולהתקדם באותו הארגון, בעוד שגברים מתקדמים לעתים קרובות תוך מעבר מחברה לחברה. רוב משתתפי הסקר סבורים שמקום העבודה שלהם אינו מעדיף לקדם עובדים ממגדר מסוים, אך אלו הסבורים כי יש העדפה לקידום מגדר מסוים חושבים ברובם כי גברים מקודמים יותר מנשים. בשאלה אם הם מעדיפים מנהל או מנהלת, לרוב הגדול של המשיבים אין העדפה; אך מבין אלה שיש להם העדפה, מספר כפול של נשים מעדיפות מנהל-גבר על פני מנהלת-אשה.

גברים ונשים שואפים במידה שווה להגיע לעמדת ניהול בכירה בארגון, וכנראה בצדק – הן גברים והן נשים בתפקידים בכירים (ראשי צוות ומעלה) חשים שהם מגשימים את עצמם בתפקידם במידה רבה יותר מאשר עובדים מן השורה.

בחברות גדולות, המעסיקות 500 עובדים ומעלה, נמצאה התמונה המאוזנת ביותר מבחינה מגדרית – אחוז שווה לחלוטין של משיבים ומשיבות הממלאים תפקידים בכירים, וההעדפה המועטה ביותר למנהל גבר על פני מנהלת אשה, או להפך.

בשאלה של שילוב קריירה והורות, כמעט מחצית ממשתתפי הסקר – נשים וגברים – העידו כי הם ובני זוגם מתחלקים בטיפול בילדיהם באופן שוויוני. שאר המשתתפים, לעומת זאת, מציירים תמונה הדומה לתמונה המסורתית: כמחצית ממשיבי הסקר מעידים כי המטפלת העיקרית בילדים היא האשה – ואחוזים בודדים בלבד מעידים כי המטפל העיקרי בילדים הוא הגבר.

יותר ממחצית מהגברים מרוצים מהמידה שבה מקום העבודה מאפשר להם לאזן בין עבודה לחיי משפחה; נשים מרוצות פחות מגברים בנקודה זו, והפער בולט במיוחד בחברות מתחום התקשורת. גם בפרמטרים אחרים (סובלנות החברה כלפי היעדרויות והריונות, ומידת הגמישות בשעות העבודה) נשים מרוצות, בממוצע, פחות מגברים.

על משתתפי הסקר

בסקר השתתפו למעלה מ-400 אנשי הייטק וביוטק ממגוון תפקידים וסקטורים, כ-60% מהם גברים וכ-40% נשים. רוב משתתפי הסקר (80%) הם מאזור המרכז. 87% ממשתתפי הסקר נשואים, כ-8% מהם רווקים וכ-5% גרושים.

בחלוקה של המשיבים לפי תחומי עיסוק נמצא, כי 41% מהם עוסקים בפיתוח תוכנה (51% מהמשיבים הגברים ו-25% מהנשים) ו-17% בהנדסה או בתפעול (20% מהגברים ו-13% מהנשים). 16% ממשתתפי הסקר עוסקים בשיווק ובמכירות (24% מהנשים ו-12% מהגברים) ו-11% עוסקים בתחום משאבי האנוש (24% מהנשים ו-2% מהגברים). שאר משתתפי הסקר הם בעלי תפקידים אחרים, ראו טבלה.

כמה נשים עובדות בחברה? תלוי את מי שואלים

משתתפי הסקר נשאלו: “מהו אחוז הנשים בחברה שבה אתה מועסק?”. נשים, באופן עקבי, העריכו כי אחוז הנשים במקום עבודתן גבוה יותר מן הגברים שהשתתפו בסקר. הגברים שהשתתפו בסקר העריכו את שיעור הנשים במקום עבודתם ב-28% בממוצע, ואילו נשים העריכו אותו ב-43% בממוצע.

אתוסיה השמה בהייטק

המשיבות לסקר העובדות בתחום האינטרנט העריכו את שיעור הנשים בארגון ב-50.4% בממוצע, ואילו גברים העריכו אותו ב-22% (פער של כ-28%). הפער הנמוך ביותר בין הערכות הגברים להערכות הנשים התקבל בחברות התוכנה: נשים טענו כי שיעור העובדות בארגוניהן הוא 33.8% נשים בממוצע, וגברים אמדו את שיעור העובדות ב-30%.

אייל סולומון, מנכ”ל אתוסיה, מציין: “ההפרש הקטן ביותר בין הערכת הנשים להערכת הגברים התקבל בחברות גדולות, המעסיקות מעל 500 עובדים. בחברות כאלה ההבדל בין הערכת הגברים והערכת הנשים היה כ-4% בלבד”.

בכירים ובכירות

53% ממשתתפי הסקר הם עובדים מן השורה (מתחילים ומנוסים) ו-47% מהמשיבים הם בכירים יותר (מראשי צוות ועד סמנכ”לים ומנכ”לים). בחלוקה על פי מגדר, נמצא כי בקרב הגברים יש שיעור גבוה יותר של בכירים (53%, לעומת 38% בלבד מהנשים).

בקרב הנשים נמצא קשר ישיר בין עמדה בכירה לבין ותק בחברה: בקרב המשיבות שעבדו בחברה עד שנה אחת לא היו כלל בכירות; בקבוצה של 8 שנות ותק ויותר, 69% מן הנשים היו בעלות תפקידים בכירים, ו-47% מתוכן שימשו כסמנכ”ליות או מנכ”ליות.

בקרב הגברים, נמצא הבדל מעניין בקטגוריה של מנכ”לים וסמנכ”לים – נמצאו גם מנכ”לים וסמנכ”לים בעלי ותק של עד שנה בארגון, כנראה בעקבות מעבר בין חברות. למעשה, בקרב המשתתפים הגברים בסקר, שיעור המנכ”לים/סמנכ”לים הוא סביב 20% בכל קבוצות הוותק. אולי אפשר ללמוד מכך שגברים עוברים בין ארגונים יותר מנשים, ואילו נשים נוטות יותר להתקדם בתוך אותה חברה.

אתוסיה השמה בהייטק

בניתוח לפי גודל החברה, נמצא כי אחוז הבכירים מכלל המשיבים הגברים גבוה מאחוז הבכירות מכלל המשיבות – עם יוצא מן הכלל יחיד: בקרב משתתפי הסקר העובדים בחברות הגדולות, המעסיקות מעל 500 עובדים, אחוז הבכירים והבכירות מאוזן לחלוטין ועומד על 38%.

באילו תפקידים מכהנות נשים בכירות? כ-34% מבין הבכירות שהשיבו לסקר מועסקות בתחום השיווק והמכירות, כ-29% מועסקות בתחום פיתוח התוכנה, כ-20% מועסקות בתחום ה-HR, 12% בתחום הנדסת התפעול והשאר בתפקידים אחרים.

השמה בהייטק

קידום נשים לעומת גברים במקום העבודה

“האם אתה מרגיש כי החברה שבה אתה מועסק תומכת בקידום אחד המינים בארגון על פני האחר?”. כ-73% ממשתתפי הסקר השיבו על שאלה זו בשלילה, אך אם מנתחים את התפלגות המשיבים על פי מגדר, נמצא כי כ-80% מן הגברים סבורים כך, לעומת רק כ-64% מן הנשים.

מבין הנשים הסבורות כי החברה מעדיפה לקדם עובדים ממגדר מסוים, 87% מאמינות כי החברה מעדיפה לקדם גברים, לעומת 13% בלבד הטוענות כי החברה מעדיפה לקדם נשים. גם מבין הגברים הסבורים כי הארגון מעדיף לקדם עובדים ממין מסוים, 74% מאמינים כי החברה מעדיפה לקדם גברים, ורק 26% טוענים כי החברה מעדיפה לקדם נשים.

אתוסיה השמה בהייטק

“בשאלה זו מעניין במיוחד להסתכל על הניתוח לפי סקטורים,” אומר אייל סולומון, מנכ”ל אתוסיה. “שיעור גבוה יחסית מעובדי חברות האינטרנט והביוטק/קלינטק, נשים וגברים כאחד, סבורים כי במקום עבודתם אין העדפה לקדם עובדים ממגדר מסוים (93% מעובדי חברות האינטרנט ו-97% מעובדי חברות הביוטק/קלינטק). יתרה מזו: בחברות האינטרנט 100% מן הנשים מאמינות כי אין העדפה לקידום מגדר מסוים. לעומת זאת, בחברות החומרה, התוכנה והתקשורת נרשמו אחוזים נמוכים יחסית של עובדים המאמינים כי אין קשר בין קידום למגדר בחברה (65% בחברות החומרה ו-61% בלבד בחברות התוכנה ובחברות התקשורת). בקרב עובדי חברות התקשורת נרשם אחוז נמוך במיוחד של נשים הסבורות שמגדר אינו משפיע על קידום – 31% בלבד, ואפילו מבין הגברים, טוענים כך 76% בלבד”.

מנהל או מנהלת?

מבין הגברים שהשיבו לסקר, כ-15% מעדיפים את בני מינם כמנהלים, וקצת פחות – כ-13% – מעדיפים מנהלות. באופן מפתיע, לנשים שהשתתפו בסקר היו העדפות מובהקות בהרבה – 9.5% העדיפו מנהלת, ו-21.5% – יותר מכפול מכך – העדיפו מנהל. עם זאת, למרבית המשיבים משני המינים (כ-72% מן הגברים וכ-69% מן הנשים) לא אכפת אם הממונה עליהם יהיה מנהל או מנהלת.

בחלוקה לפי סקטורים נמצא כי הסקטור שבו העובדים אדישים ביותר למין הממונה עליהם הוא תחום החומרה, שבו ל-100% מן הנשים ול-80% מן הגברים שהשיבו לסקר אין העדפה למנהל או למנהלת.

בחלוקה לפי גודל החברה המעסיקה, עובדי חברות גדולות (המעסיקות מעל 500 עובדים) הם הניטרליים ביותר בשאלת מין הממונה – ל-75% מהנשים ול-72% מהגברים אין העדפה למגדר מסוים.

הגשמה עצמית בארגון

כ-62% מן המשיבים ציינו ערכים גבוהים יחסית של הגשמה עצמית במקום עבודתם; בקרב גברים נרשמו ערכים ממוצעים גבוהים יותר של הגשמה עצמית מאשר בקרב נשים – כ-67% לעומת כ-54% בהתאמה.

בניתוח סקטוריאלי, הן בחברות הביוטק והן בחברות האינטרנט נרשם שיעור נמוך יחסית של הגשמה עצמית בקרב נשים (44% בשני הסקטורים), לעומת שיעור גבוה יחסית של הגשמה עצמית בקרב גברים (84% ו-71% בהתאמה).

בהשוואה בין עובדים בכירים (בדרגת ראש צוות ומעלה) לבין עובדים מן השורה נמצא, כי עובדים בכירים (נשים וגברים) חשים שהם מגשימים את עצמם בתפקידם במידה רבה יותר מעובדים מן השורה.

להיות הורה ועובד

משתתפי הסקר נשאלו “מי המטפל העיקרי בילדיכם?”. כחמישית מן הנבדקים העידו כי הם המטפלים העיקריים בילדיהם, כשליש העידו שבן או בת הזוג הם המטפלים העיקריים, ומעט פחות מחצי העידו ששניהם לוקחים חלק שווה בגידול הילדים. בניתוח על פי מגדר, שיעור גבוה מן המשיבים (43% מהמשיבים הגברים ו-47% מהנשים) השיבו כי הם ובני זוגם מתחלקים באופן שווה בטיפול בילדים. שאר המשיבים, לעומת זאת, מציירים תמונה המתאימה במידה רבה לחלוקת התפקידים המסורתית: 56% מן הגברים טענו כי בת זוגם היא המטפלת העיקרית בילדיהם, ורק כ-2% מהם טענו כי הם המטפלים העיקריים בילדיהם; מבין הנשים שהשתתפו בסקר, 49% ענו שהן-עצמן המטפלות העיקריות בילדים, ורק 4% מהן השיבו כי בן זוגן הוא המטפל העיקרי.

חיים פרטיים?…

משתתפי הסקר התבקשו לדרג את מקום עבודתם בכמה פרמטרים של סובלנות כלפי חייהם הפרטיים של העובדים:

• עד כמה מקום העבודה מאפשר איזון בין עבודה למשפחה;

• עד כמה מקום העבודה מקדם בברכה הודעה על היריון;

• באיזו מידה מתאפשרת גמישות בשעות העבודה;

• עד כמה מקום העבודה סובלני להיעדרויות מסיבות שונות, כגון מחלת ילד.

“אפשר לקבוע באופן גורף, כי נשים מעניקות למקום עבודתן דירוג נמוך יותר מאשר גברים בכל הפרמטרים”, אומר אייל סולומון, מנכ”ל חברת אתוסיה.

איזון בין עבודה למשפחה

פחות ממחצית העובדים (כ-48%) העניקו ציון גבוה ליכולתו של הארגון שלהם לאפשר לעובדים איזון בין צורכי עבודה ומשפחה; בקרב נשים הערכה זו נמוכה מאשר בקרב גברים (43% לעומת 52% בהתאמה).

קבלה בברכה של הודעה על היריון 

 גם כאן, נראה כי גברים מדרגים את החברות גבוה יותר מאשר נשים; כ-63% מן הגברים טענו כי היריון מתקבל בחברתם בצורה טובה יחסית, לעומת כ-56% בלבד מן הנשים.

בניתוח לפי גודל, לא נמצא הבדל בדירוג הממוצע שקיבלו חברות בגדלים שונים מכלל העובדים (גברים ונשים). ממצא זה עשוי להפתיע, כיוון שחברות גדולות מסוגלות בדרך כלל להתמודד בקלות רבה יותר עם יציאה של עובדת לחופשת לידה; אך הנתונים אינם משקפים הבדל כזה.

גמישות בשעות העבודה

התמונה המתקבלת בשאלה זו דומה למדי לתמונה המצטיירת בשאלות הקודמות: גם כאן הנשים מספקות הערכות נמוכות יותר מן הגברים (כ-50% מהנשים העניקו ציון גבוה, לעומת 68% מהגברים). ממצא שבלט בניתוח סקטוריאלי של הנתונים הוא, כי בתחום האינטרנט כ-90% מן הגברים העניקו ערכים גבוהים לחברות שבהן הם עובדים – ולעומת זאת, העניקו דירוג גבוה רק כ-56% מן הנשים.

סובלנות להיעדרויות

גם כאן, נשים מספקות הערכות נמוכות יותר מגברים; 61% ממשתתפות הסקר העניקו הערכה גבוהה לחברה המעסיקה, לעומת 76% מן הגברים.

על יחידת המחקר של אתוסיה

המידע נאסף על ידי יחידת המחקר בחברת אתוסיה. יחידת המחקר עוקבת אחר מגמות בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון, ועורכת באופן קבוע סקרי שכר בענפי ההייטק והביוטק. איסוף המידע וניתוחו הם אחד מתחומי הפעילות המאפיינים את גישתה הייחודית של אתוסיה בתחומי משאבי האנוש, ההשמה בכלל וניהול הקריירה בפרט. אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי האנוש ומציעה פתרונות איוש רחבים המבוססים על גישה ממוקדת-אנוש, על ידע מקצועי רחב ועל הבנה עסקית של הענפים הרלוונטיים.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם