כפתור סגירה

כתבה בנושא הגבלת פיטורים עקב שרות מילואים

מאת: עו”ד הילה פורת

נקראתם למילואים בצו 8 – האם המשרה שלכם בסכנה? וכיצד מגן עליכם החוק. המאמר סוקר את ההגבלות החלות על פיטורים עקב שירות מילואים של עובד, ואת הדרך בה ניתן לפטר עובד בעת היותו בשירות מילואים.

בהתאם לחוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה), התש”ט – 1949:

1. חל איסור על מעסיק לפטר עובד בשל שירותו במילואים, קריאתו לשירות מילואים או שירותו הצפוי בשירות מילואים, לרבות בשל תדירותו או משכו, ואם פיטרו – בטלים הפיטורים.

הערה: בהתאם לסעיף 24(ד) לחוק שירות עבודה בשעת חירום, התשכ”ז-1967, דין שירות עבודה של מגוייס חוץ כדין שירות מילואים.

מגוייס חוץ – מי שנקרא בצו לשירות עבודה במפעל חיוני או במפעל למתן שירותים קיומיים (כהגדרתם בחוק) שאינו מועסק במפעל כשכיר או כעצמאי.

2. במקרה בו שירות המילואים עולה על יומיים רצופים, חל איסור על מעסיק לפטר עובד גם בתקופה של 30 ימים לאחר תום שירות המילואים, אלא בהיתר של ועדת תעסוקה. הוועדה לא תיתן היתר אלא מטעמים מיוחדים שיירשמו שבשלהם יש להתיר את הפיטורים ורק אם המעסיק יוכיח, כי הפיטורים המבוקשים אינם בשל שירות המילואים.

3. במנין ימי ההודעה המוקדמת לפיטורים לא יבואו ה-30 יום הנ”ל, כלומר לא ניתן לחפוף את ימי ההודעה המוקדמת עם 30 הימים מתום שירות המילואים, בהם חל איסור לפטר את העובד.

4. פיטורים – לרבות אי חידוש חוזה עבודה לתקופה קצובה שהוא אחד מאלה:

א. חוזה עבודה לתקופה קצובה של 12 חודשים או יותר.

ב. חוזה עבודה לתקופה קצובה הפחותה מ-12 חודשים, שהאריך או שחידש העסקה קודמת של העובד שהיתה סמוך לפני תחילת תוקפו של החוזה.

5. מסמכויותיה של ועדת התעסוקה (שדנה, בין יתר תפקידיה, בטענות עובד נגד מעבידו הטוען לפיטורים עקב שירותו במילואים) –

 — לתת צו המורה למעסיק לקבל או להחזיר, לפי הענין, את העובד לעבודה.

 — לתת צו המורה למעסיק לשלם לעובד פיצויים בסכום השווה לחמש פעמים השכר שהתובע קיבל או שהיה זכאי לקבל בעבור חודש העבודה שבסמוך לפני הפרת זכותו (חישוב השכר בהתאם לשכר הקובע לענין פיצויי פיטורים). הוועדה רשאית, מטעמים מיוחדים, לפסוק פיצויים בסכום אחר שתקבע.

 — הוועדה רשאית לתת צו להעסקה וצו לפיצויים (צו משולב), אך סכום הפיצויים בצו משולב יקבע רק בהתאם לנזק שנגרם לעובד בפועל עקב הפיטורים שלא כדין.

 — דין פיצויים והוצאות שתצווה ועדת תעסוקה לשלמם לעובד לפי חוק זה כדין שכר עבודה, כמשמעו בחוק הגנת השכר, לענין דין קדימה לשאר החובות בפירוק או בפשיטת רגל לפי כל דין.

6. מעביד המבקש לפטר עובד בעת היותו בשירות מילואים יפנה לקבלת היתר לוועדת התעסוקה:

— במחוז תל אביב והמרכז טל. 7380909- 03

— במחוז ירושלים טל. 6251735/6- 02

— במחוז חיפה והצפון טל. 8301104/6- 04

— במחוז באר שבע והדרום טל. 6204325- 08

7. ביחס לעובד קבלן כוח אדם:

— חל איסור על מעסיק בפועל לגרום לכך שקבלן כוח אדם יפטר עובד בניגוד להוראות חוק זה.

 — אם ועדת תעסוקה קבעה כי עובד פוטר בניגוד לחוק חזקה היא שהמעסיק בפועל גרם לפיטוריו.

 — צו להעסקה ינתן כנגד קבלן כוח האדם והמעסיק בפועל, אלא אם נקבע אחרת.

 — צו לפיצויים ינתן נגד המעסיק בפועל, אלא אם המעסיק בפועל לא גרם לפיטורים וקבלן כוח האדם פיטר את העובד. במקרה כזה ינתן צו נגד קבלן כוח האדם. אם קבלן כוח האדם והמעסיק בפועל פיטרו את העובד, ינתן צו פיצויים נגד שניהם, בהתאם לחלוקת האחריות ביניהם.

 — הוראות אלה לא יחולו על פיטורים של עובד קבלן כוח אדם בתום תקופה של 9 חודשים (או 15 לפי הענין) בה מועסק עובד ע”י קבלן כוח אדם (הוראה זו נכנסה לתוקפה ביום 1.1.2008, הוא מועד כניסתו לתוקף של סעיף 12א בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, התשנ”ו-1996).

 8. עובד המקבל צו קריאה לשירות מילואים, יודיע על כך ככל האפשר בנסיבות העניין ובתוך זמן סביר מיום קבלת הצו למעסיק, לממונה עליו או לאחראי על כוח האדם, ואם הוא עובד של קבלן כוח אדם, לממונה עליו או לאחראי על כוח אדם אצל המעסיק בפועל או אצל קבלן כוח האדם. במקרה בו לא היה העובד מועסק בזמן שקיבל את צו הקריאה למילואים, יודיע על קריאתו לשירות מילואים בתוך זמן סביר לאחר תחילת עבודתו.

9. עובד יוכל לתבוע פיצוי בגין נזק שנגרם לו בעקבות הפרת החוק, שהתגבש או שנודע לו עליו לאחר החלטת ועדת התעסוקה או בית הדין, לפי המאוחר.

10. יצוין כי, חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ”ח-1988, אוסר הפליית דורש עבודה או עובד מחמת שירותו במילואים, קריאתו לשירות מילואים או שירותו הצפוי בשירות מילואים, לרבות מחמת תדירותו או משכו.

למאמרים נוספים בנושא דיני עבודה – לחצו כאן 

* המאמר לקוח מתוך המהדורה החדשה של הספר דיני עבודה המדריך המלא (הילה פורת, עו”ד), אשר יצא לאור בסוף חודש דצמבר 2012. המהדורה החדשה כוללת התייחסות מפורטת לחידושים בתחום דיני העבודה (כולל החוק החדש להגברת האכיפה). הספר ערוך לפי נושאים (כולל תוכן עניינים מפורט) ומהווה כלי עבודה מעשי ומקצועי לעוסקים בתחום דיני העבודה והשכר. עו”ד הילה פורת, מנהלת ובעלת משרד עורכי דין הילה פורת ושות’ המתמחה במתן שירותים משפטיים מגוונים למעסיקים בתחום דיני העבודה, מנהלת הפורטל “עולם העבודה” ומחברת הספרים : “דיני עבודה – המדריך המלא” ו-“הסכמים, מסמכים וטפסים בדיני עבודה”.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

ממה מורכב השכר שלנו?

יחידת המחקר של אתוסיה מתמקדת בנושא השכר ועונה על השאלות: כיצד מורכב השכר? איזה סעיפים הוא מכיל? ואיך מוודאים שהכול חוקי “לפי הספר”?

העדרות לרגל חתונה/הולדת בן/בת

ליובל המועסק כעורך דין במשרד עורכי דין, נולד בן. האם זכאי יובל להיעדרות בתשלום מעבודתו בעקבות הולדת בנו?

התפטרויות המזכות בפיצויי פיטורים

ככלל, עובד המתפטר מעבודתו לא זכאי לפיצויי פיטורים. יחד עם זאת, ישנם מספר מקרים בהם רואים התפטרות כפיטורים וקמה לעובד הזכאות לפיצויי פיטורים

חילופי מעבידים במקום העבודה

חישוב התמורה בעד עבודה בשעות נוספות

שעות נוספות נבדקות קודם כל ברמה היומית, אח”כ ברמה השבועית ובוודאי שלא ברמה חודשית. דהיינו, ראשית יש לבדוק את מספר השעות שעבד העובד ביום ספציפי.

הוצאת עובדים לחופשה כפויה

חופשה ללא תשלום, להוציא זאת שמכוח חוק (כגון חופשה לעובדת מכוח סעיף 7(ד) לחוק עבודת נשים), אינה מהנושאים המוסדרים בחוק. לעתים מוסדר נושא זה בהסכם קיבוצי, אך לרוב הנושא מוסדר בכל מקרה ומקרה בהסכם אינדיבידואלי, עם מתן החופשה.