כפתור סגירה

כתבה בנושא סיכום שנת 2013 בתעשיות ההייטק והביוטק

שנת 2013 בענף ההייטק והביוטק הייתה שנה חיובית, כמעט בכל המובנים: היקף הגיוסים גדל, העלייה בשכר נמשכה והאקזיטים מרשימים. ענף המובייל עדיין מתווה את הכיוון לענף כולו, ולמרות כמה סימנים מעוררי חשש, יש הרבה מקום לאופטימיות. סיכום 2013 של אתוסיה בענף ההייטק והביוטק יוצא לדרך.

נתונים חיוביים, סימנים מעודדים להמשך – והמובייל הוא עדיין המלך

חודש דצמבר הוא זמן נפלא לסיכומים. חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק, מציגה כאן סיכום נרחב של שנת 2013 בהייטק ובביוטק, כאשר השורה התחתונה ברורה: מגמת השיפור של השנים האחרונות נמשכת והמבט אל העתיד חיובי. התעשיות המצליחות והיוקרתיות בישראל לא עוצרות לרגע.

שנה של מובייל ועסקאות ענק

אם את 2012 הכתרנו בתואר “שנת המובייל”, כיצד נכנה את 2013, שבה הוסיף התחום לפרוח ולשגשג? המובייל ממשיך להיות תחום מוביל, מתווה דרך ואף משנה מגמות, כפי שנראה בהמשך לגבי תעשיית הסמיקונדקטור. במובנים רבים, המגמות המרכזיות המאפיינות ענף זה מבטאות את המגמות בתחום ההייטק כולו.

כיצד כל זה מתבטא בנתונים? בחציון הראשון של 2013 נרשמה עלייה פנטסטית וכמעט בלתי נתפסת של מעל 52% בביקוש למפתחי מובייל ואינטרנט – ומגמה זו כמעט לא נפגעה גם בהמשך השנה. שלל חברות הזנק (סטארט-אפים) שיצאו לדרך השנה הצליחו לגייס עד סוף הרבעון השלישי למעלה מ-380 מיליון דולר, כאשר חברות האינטרנט אחראיות לכ-25% מסך הגיוסים הללו. “חברות המובייל והאינטרנט עברו בעשרות אחוזים את רמות גיוסי הכספים בתעשיות התקשורת והסמיקונדקטור, שהיו עד כה המובילות והדומיננטיות”, אומר מנכ”ל אתוסיה, אייל סולומון. “עובדה זו מצביעה על השליט החדש של עולם ההייטק”. על פי ההערכות, מגמה זו אינה צפויה להשתנות ב-2014 וגם לאחריה.

אחד הביטויים המשמעותיים ביותר של פריחת תעשיית המובייל הוא הידיעה הגדולה של השנה, ואחד האקזיטים הגדולים ביותר שיצאו לפועל בישראל אי פעם: מכירתה של Waze לגוגל העולמית בסכום של מיליארד דולרים. המהלך הזה הוא התגשמות חלומו של כל מפתח אפליקציה ומימוש הפנטזיות הגדולות ביותר של העוסקים בתחום.

סביב מכירת Waze החל באז מדהים, שהשפיע עמוקות על שוק התעסוקה הישראלי בחודשי הקיץ של 2013. כפי שהעידו הנתונים שאספה באותה תקופה חטיבת המחקר של אתוסיה, השלמת העסקה הביאה לזינוק של 40% בביקוש למפתחי מובייל, והקפיצה את נתוני הגיוס גם בחברות התוכנה הקלאסיות, המפתחות פתרונות לארגונים ולעסקים.

אך Waze לא הייתה החברה הישראלית היחידה שביצעה אקזיט מרשים בשנת 2013 – שנה שבה נרשמו אקזיטים בסכום כולל של למעלה מ-4.9 מיליארד דולר. Trusteer, המספקת פתרונות תוכנה המסייעים לארגונים להגן על עצמם מפני הונאות פיננסיות ואיומי אבטחה מתקדמים, נמכרה בכ-900 מיליון דולרים ל-IBM; Prolor עשתה זאת ב-480 מיליון, וזה ממש לא הסוף. חברות ישראליות רבות נוספות נמכרו גם הן בסכומים נאים, בהיקף שכמעט לא היה כמותו עד היום.

“אופיין של עסקאות אלו מראה על שינוי מסוים באופיו של ענף ההייטק הישראלי כולו: לא עוד ניסיונות לביצוע אקזיט מהיר וחלומות על התעשרות בזק, אלא סבלנות, הבשלה של תהליך לאורך זמן וביצוע אקזיט בסכומים שנשמעו עד לפני כמה שנים חלומיים, כמעט בלתי מושגים”, אומר סולומון. “יותר ויותר חברות הייטק ישראליות מבקשות כיום לגדול ולהתעצם בכוחות עצמן, לאט ובהתמדה, גם אם פירוש הדבר לוותר על אקזיט מפתה או לדחות אותו”, הוא מוסיף.

עלייה בשכר, עלייה בביקוש לידיים עובדות, עלייה בכמות המועסקים

בראייה כוללת, שנת 2013 הייתה שנה חיובית גם מנקודת מבטו של העובד. עלייה מרשימה בהשוואה ל-2012 נרשמה הן ברמות השכר, הן בביקוש לעובדים והן בהיקף המועסקים. הנתון הבולט ביותר מבחינה זו הוא שיעור הגיוס של עובדים חדשים בהייטק ובביוטק – 11% מתוך כלל העובדים ב-2013, יותר מכפול מאשר בשנה שעברה, שבה שיעור הגיוס של עובדים חדשים היה 5%.

בטבלה ניתן להבחין היטב במגמת השיפור המתמשכת בענף ההייטק הישראלי, בעיקר מבחינת היקף הגיוסים החדשים. בשנת 2013 היה היקף הגיוסים החדשים 11% מתוך כלל העובדים – הנתון הגבוה ביותר זה חמש שנים לפחות. בניתוח לפי רבעונים, נמצא כי ברבעון האחרון לבדו נרשמה עלייה של 15% בגיוסים החדשים ביחס לרבעון השלישי – וזאת באמצע דצמבר, עוד בטרם הסתיים הרבעון. “אחד הגורמים לעלייה חסרת תקדים זו הוא פעילותן של חברות אמריקניות, שהשתדלו לאייש במהירות תקנים שתוקפם יפוג בסוף השנה, ובכך דחפו קדימה את השוק כולו”, מסביר סולומון. גם בקרב חברות הסטארט-אפ התבטאה המגמה היטב ברבעון האחרון, וכבר עכשיו זינקו רמות הביקוש בלמעלה מ-20% ביחס לרבעון השלישי.

ניתוח המגמות שאפיינו את שנת 2013 מצביע, לצד הזינוק בביקוש לעובדים חדשים, על עוד שני נתונים מעודדים: האחד הוא השינוי הממוצע בגובה השכר – עלייה של 3.6%, מהנתונים המרשימים ביותר שידע הענף בשנים האחרונות. עלייה זו היא המשך לעלייה רצופה בשכר הממוצע מאז שנת 2010. האחר הוא הזמן הממוצע לאיוש משרות בתחום, אשר התקצר משמעותית ב-2013: משמונה שבועות לשישה וחצי. נתון חיובי זה מגיע דווקא על רקע גל הפיטורים בתעשיית הסמיקונדקטור ובענף התקשורת (שבו ניגע בהמשך), אשר סייע, כך מסתבר, לקצר את הזמן הממוצע הדרוש לאיוש משרות. רוב המפוטרים בגל הפיטורים הזה, שהתרחש ברבעון השלישי של 2013, כבר מצאו את מקומם בעבודה חדשה.

בניתוח של משך חיפוש המשרה לפי גיל ובכירות, ניתן לראות כי כצפוי, עובדים צעירים מוצאים משרה חדשה מהר יותר ממבוגרים מהם: עובדים בני 30-27 מוצאים משרה חדשה בתוך 5 שבועות בלבד בממוצע, ואילו בבני 38-35 הנתון עולה ל-9 שבועות בממוצע. חיפוש אחר משרה בכירה נמשך זמן רב יותר מחיפוש אחר משרה שאינה בכירה.

כיצד השתנה הביקוש לעובדים בהשוואה לשנת 2012? בניתוח לפי תעשיות, ניתן לראות כי הביקוש לעובדים בתחום האינטרנט גדל מאוד בהשוואה לשנה הקודמת – עלייה של 33%. עליות בביקוש לעובדים נרשמו גם בתחום התוכנה (11%) ובמידה צנועה יותר גם בתחומי מדעי החיים, המכשור הרפואי והפרמצבטיקה. הביקוש לעובדים ירד בשני תחומים בלבד – שבבים ותקשורת.

בניתוח של מגמות הביקוש והשכר לפי תפקידים, בולטים תפקידי הפיתוח למובייל, עם עלייה חדה של 68% בביקוש לעובדים בהשוואה לשנת 2012 – שגם היא, כזכור, הייתה שנה מצוינת בתחום זה. גם השכר בתפקידי הפיתוח למובייל עלה בשיעור יפה של 8.50% בהשוואה לשנה הקודמת.

עלייה גדולה בביקוש נרשמה גם בתפקידי פיתוח אינטרנט – 33%, ופיתוח תוכנה – 18%. במבט ממוקד אל עולם התוכנה עצמו, ניתן לראות כי המשרות המבוקשות ביותר התרכזו בחברות שמכוונות לפתרונות בתחום האחסון, הקלאוד (מחשוב הענן) והרשתות החברתיות – שלושה תחומים ש’מככבים’ ב-2013, וצפויים להמשיך לצמוח גם בשנה הבאה.

עליות קלות יותר נרשמו גם בתפקידים אחרים, מניהול מכירות (9%) עד מנהלי פרויקטים (2%). ירידה קלה נרשמה בביקוש לאנשי משאבי אנוש (-2%) וירידה ניכרת יותר בביקוש לאנשי פיתוח חומרה (-13%).

לצד אנשי הפיתוח למובייל, נהנו מעלייה בשכר בשנת 2013 גם אנשי פיתוח האינטרנט (7.50%), בקרת האיכות (6.50%) ותפקידים אחרים. שכר הבכירים עלה ב-3.00% בממוצע. יציבות בשכר נרשמה בתפקידי פיתוח חומרה ומשאבי אנוש; בשום תפקיד לא נמצאה מגמה של ירידה בשכר.

צרות בגן עדן: תחום הטלקומוניקציה

ב”אגף” החדשות הלא-מעודדות של שנת 2013 נמצא תחום שמצבו הרעוע איים בשלב מסוים לגרור מטה את הענף כולו. הכוונה היא כמובן לתחום הטלקומוניקציה (ענף התקשורת בעולם ההייטק), שבו נפגעו קשות כמה חברות גדולות, שנאלצו לפטר עובדים רבים.

אחת מאלה היא חברת אלווריון, שנסחרה בשיאה בשווי שוק של 3.7 מיליארד דולרים, ובשפל (שנרשם לא מזמן) הגיעה לשווי של 3.7 מיליון דולרים בלבד. החברה נאלצה להיפרד משני שלישים מעובדיה ואף יותר מזה. בימים אלו היא מנסה לקום שוב על רגליה ולהתחיל מחדש.

חברה נוספת שמצבה אינו מעודד היא אורכית, אשר בסוף 2012 פיטרה 100 מעובדיה, ובקיץ 2013 החלה בתהליכים להעברת רישיון הפיתוח והמכירה של מוצריה לחברה אחרת. מהלך זה הוא חלק ממגמת הצמצום של החברה, אם כי באחרונה נדמה כי היא מתאוששת אט-אט.

ביטוי נוסף לפגיעה בענף הטלקומוניקציה הוא מכירתה של NDS העולמית לסיסקו. ה”סניף” הישראלי של NDS הוא מהחשובים בחברה, ומעסיק 1,200 עובדים. מהלך הרכישה עורר חשש כי רבים מהם יפוטרו – אף שבסיסקו מצהירים שלא כך יקרה.

לקראת 2014 – בכל הכוח

שלוש הדוגמאות מענף הטלקומוניקציה מציגות את הצד הפחות אופטימי של 2013 בענף ההייטק – צד שאיים, כאמור, לסחוף את השוק כולו. אמנם, גלי הפיטורים בתעשיית הטלקומוניקציה והסמיקונדקטור גרמו לתחושה בענף שהנה אנו עומדים בפני שינוי במגמה והפיכתה מחיובית לשלילית, אך התברר כי השוק איתן ויציב מספיק, והצליח להתאזן בתוך שבועות אחדים. גם הירידה בשער הדולר, שרבים חששו כי תשפיע מאוד על מצבו הכלכלי של הענף, לא הראתה את אותותיה כמעט, ככל הנראה משום שרבות מהחברות המגייסות, סטארט-אפים בתחילת דרכם, עדיין אינן נמצאות בשלב המכירות.

הסיטואציה הלא-פשוטה שאליה נקלע ענף ההייטק הישראלי מודל 2013 היוותה עבורו הזדמנות לחשוף את כוחו הרב ואת עמידותו, ולהפגין בגרות אמיתית – תכונות שאפשרו לו להמשיך לצמוח לאורך כל השנה, גם כאשר הסביבה גועשת ורועשת.

“על פי כל הסימנים, הצמיחה המתמשכת של הענף ב-2013, שהתבטאה כמעט בכל התחומים, צפויה להימשך גם בשנת 2014”, אומר סולומון, “וזאת לא רק בשל החוסן המרשים של השוק המקומי ולטישת העיניים של משקיעים רבים בארץ ובחו”ל אל חברות מקומיות, אלא גם בשל ההתאוששות החשובה בשוק האמריקני”. ההתאוששות הזאת, אטית אך מתמדת, מסייעת לחברות הגדולות כגון אפל, ברודקום, סיסקו, IBM ו-EMC לקבל החלטות אסטרטגיות ולבצע כאן, בישראל, רכישות גדולות שמשמעותן קליטה של מאות עובדים חדשים לשורותיהן.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם