כפתור סגירה

כתבה בנושא 20 טיפים לקריירה מצליחה גם בגיל מבוגר

20 טיפים ועצות לפיתוח קריירה מוצלחת גם בגיל מבוגר שאספה עבורכם מחלקת המחקר של אתוסיה. הטיפים חשובים עבור כל עובד מגיל 45 ומעלה, אך גם עבור עובד צעיר – שיוכל בעזרתם להבין כיצד לתכנן נכון את צעדיו לקראת עתיד תעסוקתי בטוח גם בעשור החמישי, השישי והשביעי לחייו.

עובדים צעירים הם בדרך כלל הבחירה הראשונה של כל מעסיק. הם מלאי אנרגיות, בעלי מוטיבציה אדירה, נכונים ללמוד ומסוגלים להתאים עצמם למציאות המשתנה. העובד המבוגר יהיה לרוב מבוסס יותר מבחינה מקצועית, מגובש מבחינה אישית ופחות נוח להתאמות ושינויים – ולכן בעידן המודרני, מציאת קריירה מעל גיל 45 היא משימה קשה מאוד, כמו שימור משרה קיימת. קשה, אבל לא בלתי אפשרי.

חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק וביוטק, אספה כאן 20 טיפים ועצות לפיתוח קריירה מוצלחת גם בגיל מבוגר. אלו 20 עקרונות חשובים עבור כל עובד שנמצא באזור גיל 45, אך גם עבור עובד צעיר – שיוכל בעזרתם להבין כיצד לתכנן נכון את צעדיו לקראת עתיד תעסוקתי בטוח גם בעשור החמישי, השישי והשביעי לחייו.

 

אל תפסיק ללמוד דברים חדשים

הישאר תמיד מעודכן, למד עוד על החידושים הטריים ביותר בתחום שלך והתמקצע בהם. כך, תישאר תמיד רלוונטי ו’שימושי’ עבור החברה, ואין זה משנה מהו גילך.


ראה בשינוי הזדמנות להתפתח 

בגיל מבוגר, השינוי נתפס לא פעם כאיום, אך הכל עניין של תפיסה. אם תראה את השינוי לא כמשהו אשר עלול לפגוע במקומך ומעמדך אלא כהזדמנות נפלאה להתפתח עוד, הן אינטלקטואלית והן מקצועית, תוכל להפיק מכך את המקסימום. יותר מזה: המעסיק שלך יוכל וירצה להפיק ממך את המקסימום.

 

נצל כל הזדמנות להכשרה מטעם החברה

צא להשתלמויות, השתתף בכנסים ובהרצאות ולמד כל דבר חדש שהחברה מציעה לך. גם אם לא תשתמש במידע הזה כבר עכשיו, הוא בוודאי יוכל להועיל לך בהמשך הדרך – בחברה הנוכחית או במקום עבודה חדש.


למד לבד

גם כאשר תרצה להעשיר את הידע שלך ולהפוך למקצועי יותר, לא תמיד תזכה לשיתוף פעולה מהחברה בה אתה עובד. אל תיתן לזה לעצור אותך: למד לבד ותראה כיצד בסופו של דבר, זה יבוא לטובתך. איך לומדים היום לבד? עם האינטרנט, הכל נוח וקל מאי פעם.

 

אל תצניע את הכישורים שלך

השתמש בכישורים שלך ודאג שכולם יהיו מודעים אליהם – אם כי בצורה אלגנטית ולא שחצנית. לדוגמא: התנדב לשמש כמלווה וכמנטור עבור החבר’ה הצעירים. בדרך זו תוכל להפגין את הידע שלך ולדאוג שהדור הבא של העובדים יידע בדיוק מה הן היכולות שלך. אט-אט זה יחלחל אל כולם.

 

כל אחד יכול להשתלב בצוות צעיר

עובדים מבוגרים חוששים שלא יוכלו לשתף פעולה עם צעירים מהם, בשל הבדלי המנטליות. זו תפיסה מוטעית מיסודה: השילוב הזה, בין וותיקים לצעירים, יכול דווקא להוליד תוצאות יפות מאוד. חבל להימנע מכך בשל חשש שאין לו בסיס.

 

אל תפחד לשאול

שאל את הממונים עליך, שלחלקם עשוי להיות יותר ניסיון ממך, וגם את הצעירים, המעודכנים יותר בטכנולוגיות ובחידושים בתחום. כך תצטייר כמי שרוצה ללמוד כל העת וגם כמי שאינו דואג למעמדו ולא מרגיש מאוים. כל אחד מעדיף לעבוד עם אנשים כמוך.

 

תפקיד ניהולי הוא לא תמיד האופציה המועדפת

הדור של היום שואף להתקדם לתפקידים ניהוליים, ובזמן הקצר ביותר האפשרי. זו דווקא לא האופציה הטובה ביותר בכל מצב: התקדמות ניהולית משמעה וויתור על ידע טכני ו’שפשוף’ מקצועי אמיתי (בעיקר בעולם ההייטק), כמו גם תחרות גדולה יותר על הכסא. ככל שתישאר יותר בתפקיד העובד הפשוט, כך תצבור יותר ידע מעשי שיוכל לשמש אותך בהמשך הדרך.

 

אל תאיים על המנהל עם הידע שלך

החצנה מוגזמת של הניסיון והיכולות עלולה להיתפס כאיום מבחינת המנהל הישיר – במיוחד כאשר הוא מגיע מצד אדם מבוגר, שכבר עבר בחייו לא מעט. הענֵק למנהל שלך את המקום שלו, כבד אותו ותן לו לבצע את הנדרש ממנו במסגרת תפקידו – והוא יעניק לך בחזרה את מרחב הפעולה שלך, מבלי לנסות ולדחוק אותך הצידה.

 

עשה תמיד רק את מה שאתה אוהב

משרה טובה יותר מבחינת התנאים והמעמד כמובן תהיה מפתה מאוד, אך עליך לחשוב: האם תאהב לבצע את התפקיד הזה גם בעוד חמש שנים? לטווח הארוך, כדאי שתעשה תמיד את מה שאתה אוהב באמת. תפקיד כזה, יבטיח שתקום עם חיוך מידי בוקר במשך 20 או 30 שנה.

 

 

גיל מבוגר משמעו יציבות. זכור את זה

אחת מהפעולות הנדרשות ממך במסגרת שימור הקריירה בגיל מבוגר, היא להפנים עמוק בתוכך שמגיע לך. כחלק מעניין זה, אל תשכח להזכיר לעצמך יתרון חשוב שיש לך על העובד הצעיר: אתה יציב הרבה יותר ממנו ואין לך הסחות דע:. הילדים כבר גדולים, המטרות ברורות ואתה פנוי יותר לעבודה נטו. זהו יתרון גדול מבחינת המעסיק.

 

אל תסתיר את הגיל שלך

בהמשך לטיפ הקודם, שימור הקריירה שלך כולל הבנה שמצבך אינו משהו שיש להתבייש בו או להסתיר אותו. להיפך: בעיני אנשים רבים, גם היום הגיל הוא יתרון. מעבר לזה, גילך יתברר במוקדם או במאוחר גם כך, מה שיציג את הניסיון שלך להסתירו באור שלילי במיוחד.

 

מותר להתפשר על תנאי העבודה

נכון, לא פשוט לוותר על תנאים מסוימים אליהם התרגלת במשך שנים. אבל כאשר האופציה השנייה היא פיטורין, עדיף, מן הסתם, להתפשר ולהסכים לפגיעה מינורית בתנאי העבודה ואף להורדה בשכר, עד רמה מסוימת.

 

הקדם תרופה למכה

עדיף לא לקבל החלטות בלחץ וכאשר חרב הפיטורים מונחת על הצוואר. חשוֹב היטב מה ברצונך לעשות עוד לפני שמישהו בכלל חושב לדון במעמדך.

 

עצור – וקח נשימה עמוקה 

בתור אדם מבוגר יותר, יש לך את הסבלנות והיכולת לעצור לרגע ולחשוב מה ברצונך לעשות כעת. תכנון כזה, לטווח ארוך, יועיל מאוד להמשך הדרך ויעזור לך לקחת את ההחלטות הנכונות בצמתים החשובים.

 

אל תבזבז אנרגיות במאבק על ההחלטה לפטר אותך

השלם עם רוע הגזירה והפנה את האנרגיות הללו לחיפוש אחר העבודה הבאה.


קשרים אישיים הם המפתח למציאת עבודה

ובניגוד לעובדים צעירים, לך יש בוודאי לא מעט קשרים שיצרת לאורך הדרך – קשרים מקצועיים וחבריים. הפעל את חבריך ועדכן אותם שאתה מחפש עבודה ופנה לאנשים מעולם העסקים שאתה יודע כי הם מעריכים את המקצועיות והכישורים שלך. כך תוכל למצוא עבודה חדשה במהרה.

 

אינטרנט זו לא מילה גסה

בקרב המבוגרים, נדמה לפעמים שהאינטרנט הוא פסול במקרה הטוב ומפחיד במקרה הרע. זכור: בכל הקשור לעבודות מהעולם המקוון, אין כמעט הבחנה בין גילאים. כל עוד תבצע את עבודתך כראוי, אף אחד לא ישאל בן כמה אתה.

 

השתמש בניסיון שלך להתמודדות עם מצבים מלחיצים

ראיון עבודה? עברת כבר לא מעט כאלו, בוודאי כמה שהיו מורכבים מאוד. מבחני הערכה? גם שם כבר היית. אתה יודע מה מצפה לך, וזה יתרון גדול על פני האחרים.

 

קריירה שנייה היא ברכה

רבים מהעובדים שפוטרו בגיל מבוגר בחרו לצאת לדרך חדשה ולפתוח בקריירה שנייה במישור אחר, אומנותי למשל – כדי להגשים אהבת ילדות. זו דרך נפלאה למצוא עצמך מחדש ולהוסיף טעם לחיים.

 

קריירת הדרן: אפשרויות תעסוקה בגיל הפנסיה


הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

מדריך לינקדאין למשתמש המתחיל – שני בסדרה

שילוב סטודנטים בהייטק

סטודנטים? כך תשתלבו בעולם ההייטק

לא קל להיות סטודנטים ובמקביל לעבוד, אבל עבור אלה שלומדים מקצועות טכנולוגיים, זו ההזדמנות לפתח קריירה בהייטק, ולהרוויח שכר נאה

חמשיה צעדים לקריירה משגשגת

חולמים על קריירה משגשגת? חמישה צעדים בדרך לשנה טובה יותר

רוצים להצליח בהייטק: השנה תשקיעו במיתוג! כך תהפכו את השנה הקרובה לשחר של יום חדש, בחמישה צעדים (לא פשוטים ולא קלים, אבל בחיים צריך להתאמץ לפעמים).

המיתוסים על חיפוש עבודה בקיץ

מחכים לאחרי החגים? הגיע הזמן לנפץ את המיתוסים על חיפוש עבודה בקיץ

למרות הסברה הרווחת, השוק לא נכנס לקיפאון בחודשים החמים ביותר בשנה, החברות ממשיכות לגייס עובדים – וגם מחפשי העבודה לא נחים

יש 1,000 סיבות טובות לעזור לחברים!