כפתור סגירה

כתבה בנושא סטודנטים, חולמים על משרה בעולם ההייטק? חמישה שלבים בדרך למטרה

הבחירות שתקבלו בסיום התואר באשר למקום העבודה הראשון שלכם, עשויות להשפיע על האופק המקצועי העתידי. חמישה שלבים שכל סטודנט צריך לעבור כדי להגשים את חלום ההייטק

אתם לומדים לתואר בתחום הטכנולוגי ואף מתקרבים לסופו. לפתע, כל החלומות על עבודה מתגמלת בעולם ההייטק ואפילו חלום על אקזיט ענק, נראים כאילו הם עומדים להתגשם. אלא שאז העולם האמיתי מזכיר לכם שיש כמה שלבים שצריך לעבור בדרך לשם, ושתכנון נכון של מסלול הקריירה ישפיע במידה רבה על ההתפתחות המקצועית.

“במובנים רבים, הבחירות שתקבלו בזמן חיפוש העבודה הראשונה שלכם, עשויות להשפיע על המשך הקריירה”, אומרת מיכל הלפרין, מנהלת דסק תוכנה-חומרה באתוסיה, המתמחה בהשמה בתחום ההייטק, הביוטק והשמת בכירים. “כך למשל, בחירה בתחום חם שצפוי ליהנות מביקוש לעובדים, עשויה להוות קרש קפיצה משמעותי לעבודה מתגמלת, הן בהיבט המקצועי והן בהיבט הכלכלי”.

יוצאים לדרך: באיזה תחום כדאי לי להתמקד?

בשלב הראשון של חיפוש העבודה, חשוב שתבחנו את התחומים החמים בשוק באותה תקופה. כדאי להתייעץ עם יועצי השמה, עם חברים שעובדים בענף ההייטק ואף עם מרצים שנוצר איתם קשר אישי. עולם ההייטק מאוד דינאמי, ואם תצליחו לזהות את התחום החם הבא, תוכלו לצבור ניסיון כבר בשלב מוקדם. בהקשר זה סביר להניח שתגלו כי לאנשים שמעורבים בתחום, דוגמת חברות השמה שמתמחות בענף ההייטק, יש את היכולת לזהות מגמות בשוק ולראות את התמונה המלאה.

הלפרין נותנת כדוגמה את תחום המובייל. “בשנים האחרונות אנחנו רואים שתחום המובייל פופולארי, יש בו הרבה משרות והזדמנויות. מי שרוצה להשתלב בו, יכול למשל לפתח אפליקציה בתור סטודנט. חלק מהחברות מחשיבות זאת כניסיון, וזה בהחלט יכול לעזור לכם להשתלב בעבודות מבוקשות לבוגרים. תפקיד אחר שנחשב פופולארי לאחרונה הוא מדען נתונים (Data Scientist) – אחד המקצועות החמים ביותר בענף ההייטק בשנה האחרונה, וזה שצפוי על פי הערכות להוביל את הביקושים בענף גם בשנים הקרובות. בעלי דוקטורט שהתנסו במחקר, גם אם אין להם ניסיון, יכולים בהחלט לגלות כי הניסיון מהתואר ייזקף לזכותם בזמן חיפוש העבודה”.

שלב שני: סטארט-אפ או חברת הייטק?

לאורך השנים, צברו חברות הסטארט-אפ מוניטין מכובד כחברות צעירות ומתגמלות שכיף לעבוד בהן, בעיקר בגלל האקזיטים הרבים של חברות ישראליות. בפועל, לא מדובר בהכרח בחברות שמתאימות לכל אחד, וחשוב שתבחנו את היתרונות והחסרונות של עבודה בחברת סטארט-אפ על מנת להבין האם מדובר בתפקידים שיכולים להתאים לכם וליכולותיכם.

באתוסיה מציינים כי בסטארט-אפ יש יתרון מאוד בולט למועמדים מתחילים בעלי יכולת למידה עצמאית כי הם יכולים להשתלב בחברה וכבר מהרגע הראשון לבלוט ולהשפיע. מצד שני, הלפרין מדגישה כי “בסטארטאפים בדרך כלל נדרשת הרבה למידה עצמית וסביבת העבודה פחות מאפשרת חניכה ארוכה ומסודרת, אך מצב זה טומן בחובו גם יתרון יתרון משמעותי שקשור לאפשרות להיחשף לתחומים רבים – בדרך כלל בגלל לוחות הזמנים הצפופים וכוח האדם המצומצם ישר “קופצים למים” ונחשפים להרבה מאוד תחומים והתמחויות. מנגד, בחברות אלו לרוב מרוויחים שכר נמוך בגלל משאבים מוגבלים של החברה. יחד עם זאת, חבילת התגמול עשויה לכלול גם חבילת אופציות עם אופק עתידי”.

בחברה גדולה גלובלית עובדים צעירים לרוב רוכשים ניסיון מהצוות ומנהליו, כך שבהחלט יש ממי ללמוד ועל מי להישען ברמה המקצועית, אך לרוב המעבר בין תפקידים והיקף ההשפעה ייבנו בתהליך איטי הרבה יותר.

שלב שלישי: איך להציג את עצמך?

רגע לפני שאתם מתחילים בחיפוש העבודה, חשוב שתדעו שמנהלי משאבי אנוש בתחום ההייטק מייחסים חשיבות רבה ללימודים, בעיקר כאשר מדובר בבוגרים חסרי ניסיון. בנוסף, כמו בתחומים רבים אחרים, גם בענף ההייטק יהיה לכם יתרון אם סיימתם את הלימודים בהצטיינות או אם תציגו פרויקטים מרשימים שביצעתם במהלך הלימודים. לכן, חשוב לציין בקורות החיים ובראיונות העבודה כל פרט חשוב מתקופת הלימודים.

אם אתם בוגרי 8200 או ממר”מ בתפקידים טכנולוגים או בעלי ניסיון טכנולוגי מיחידות אחרות, חשוב שתדעו שהניסיון הצבאי שלכם בהחלט נחשב ולכן תוכלו לנסות להשתלב במשרות המתאימות לבעלי ניסיון.

“בתארים מתקדמים בהם עוסקים במחקר, יש חשיבות להמלצות של המרצים, ולכן כדאי לשמור איתם על קשר טוב. לדברים שיגידו, ולהיכרות שלהם אתכם, יהיה משקל בסיכוי לקבלה לעבודה”, מדגישה הלפרין.

שלב רביעי: למי פונים?

הבנתם באיזה תחום תרצו להתמחות, אתם גם יודעים באיזה סוג חברה, אפילו הכנתם קורות חיים אבל אתם לא יודעים מאיפה להתחיל? – כיום, ישנן מגוון דרכים שיאפשרו לכם לחפש עבודה בצורה יעילה. ניתן להיעזר ברשתות החברתיות, למשל לינקדין, בקשרים עם מרצים או בפנייה לחברה דרך חברים שמועסקים בה. בכל מקרה, לרוב כדאי לפנות במקביל לחברות השמה ואף לחברות ההייטק ישירות.

זה המקום לציין שלפני שאתם מתחילים לחפש עבודה, כדאי לבחון היטב את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם שלכם (או כל רשת חברתית אחרת) ולבחון מחיקת תכנים שעלולים להצטייר כלא ראויים בעיניי מעסיקים פוטנציאלים.

אשר לשליחת קורות חיים, באתוסיה ממליצים להיות ממוקדים ולשלוח קורות חיים למשרות המתאימות לכישורים, ולא לכל משרה שנראית לכם מעניינת. “כאשר בוגרים ממוקדים הם משיגים שתי מטרות. ראשית, הגורם שמקבל את קורות החיים מבין שעל אף שהבוגר חסר ניסיון, הוא מכיר את היכולות שלו ונמצא “עם הרגליים על הקרקע”. בנוסף, שליחת קורות חיים למשרות לא מתאימות עלולה לתסכל אם אף אחד לא יחזור אליך לצורך תיאום ריאיון עבודה”, אומרת הלפרין.

מאחר שאין הרבה משרות לבוגרים חסרי ניסיון, כדאי להתחיל לחפש עבודה עוד כסטודנט. “ניתן גם לצבור ניסיון תוך כדי הלימודים. מניסיוננו, בוגרים שעובדים במהלך התואר הראשון בתחום לימודיהם או כאלו שממשיכים ישירות לתואר שני ובמקביל מועסקים בעבודת סטודנט, מייצרים להם יתרון משמעותי על פני מועמדים אחרים”.

שלב חמישי: עד כמה אתם רעבים להצלחה?

הזמינו אתכם לריאיון עבודה? זה השלב לעשות הרבה מאוד שיעורי בית. “לפני ריאיון עבודה חשוב לקרוא על החברה, להתעדכן בפעילות שלה, להכיר את אתר האינטרנט שלה ולהבין מה היא עושה”, אומרת הלפרין. “אם יש לכם חברים שעובדים בחברה, אפשר לשאול אותם מה הם נשאלו בריאיון העבודה. המידע המוקדם מסייע להפחתת הלחץ בריאיון. בשורה התחתונה, בתור בוגר, עדיף לשמוע מה יש לחברה להציע ולא להפך, ולדבר הרבה על הגמישות והרצון להתפתח לטווח ארוך. מניסיוננו, כשמדובר במשרות לבוגרים חסרי ניסיון, לרעב האישי והרצון ללמוד ולהתפתח יש משקל בקבלה לעבודה”.

רוצים להכיר את המשכורות בתעשייה? כנסו לסקר השכר האחרון שלנו

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

מדריך לינקדאין למשתמש המתחיל

מדריך לינקדאין למשתמש המתחיל – שני בסדרה

שילוב סטודנטים בהייטק

סטודנטים? כך תשתלבו בעולם ההייטק

לא קל להיות סטודנטים ובמקביל לעבוד, אבל עבור אלה שלומדים מקצועות טכנולוגיים, זו ההזדמנות לפתח קריירה בהייטק, ולהרוויח שכר נאה

חמשיה צעדים לקריירה משגשגת

חולמים על קריירה משגשגת? חמישה צעדים בדרך לשנה טובה יותר

רוצים להצליח בהייטק: השנה תשקיעו במיתוג! כך תהפכו את השנה הקרובה לשחר של יום חדש, בחמישה צעדים (לא פשוטים ולא קלים, אבל בחיים צריך להתאמץ לפעמים).

המיתוסים על חיפוש עבודה בקיץ

מחכים לאחרי החגים? הגיע הזמן לנפץ את המיתוסים על חיפוש עבודה בקיץ

למרות הסברה הרווחת, השוק לא נכנס לקיפאון בחודשים החמים ביותר בשנה, החברות ממשיכות לגייס עובדים – וגם מחפשי העבודה לא נחים

יש 1,000 סיבות טובות לעזור לחברים!